דרושה מנהיגות אמיצה שתתקן את חוק השבות למען עתיד עם ישראל

השעון מתקתק: אם לא נתעורר, נמצא את עצמנו תקועים עם מיליון גויים דוברי עברית במדינת ישראל, ונמיט על עצמנו אסון לנצח. מדינת ישראל חייבת לגייר את חסרי הדת. עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי

חדשות כיפה גולן ברלין 04/09/14 12:02 ט באלול התשעד

דרושה מנהיגות אמיצה שתתקן את חוק השבות למען עתיד עם ישראל
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

שנת 1970 הייתה שנה סוערת למערכת המשפט הישראלית. רב סרן בנימין שליט, אזרח יהודי ישראלי, ביקש לרשום את ילדיו מאשתו הנוצרייה כיהודים בישראל. משרד הפנים סירב לכך, בטענה שהילד אינו מוגדר כיהודי. שליט עתר לבג"ץ, ולאחר משפט ארוך ומתיש, חייב בית המשפט העליון את הכנסת לתקן את חוק השבות, ונקבע כי "יהודי הוא מי שנולד לאם יהודייה, ואינו בן דת אחרת". בנוסף נקבע כי גם בן זוג של יהודי, בן של יהודי ונכד של יהודי יהיו זכאים לעלות לישראל ולקבל אזרחות ישראלית, על אף שאינם יהודים .

במהלך שנות ה-90 הגיעו לישראל כמיליון עולים חדשים ממדינות ברית המועצות לשעבר, וביניהם מאות אלפי חסרי דת, שהיו בני זוגם או צאצאיהם של יהודים. שאלת הזהות שלהם לא יורדת מהשיח הציבורי עד היום. מבחינה הלכתית, הם גויים גמורים, אך מבחינה תרבותית הם חשים עצמם יהודים, מדברים עברית, מתגייסים לצה"ל ועורכים את ליל הסדר בפסח. רבים ניסו לתת מענה לסוגיה הזאת, אך לשווא. הפתרון היחיד עבורם היה להתגייר, מה שכמובן גרם להם לעלבון וכעס רב, שהרי הם מרגישים יהודים לכל דבר ועניין.

אין ספק, שבתיקון חוק השבות נעשו המון טעויות, שעליהן אנו משלמים עד היום. אינני סבור שזו הייתה בהכרח טעות לייבא לכאן את כל אותם חסרי דת, אך וודאי שאין זה היה ראוי לשקר לאותם אנשים ולטעון בפניהם שהם נחשבים כיהודים לכל דבר. ומצד שני, הממסד הרבני החרדי מקשה על אותם אנשים ברצונם להתגייר, במקום לקרב אותם. לא נרחיב בעניין הזה, אלא נפנה את הקוראים לעיין בספרו של הרב חיים אמסלם, "זרע ישראל", ולהיווכח שעל פי ההלכה, אנו מחויבים לנקוט בשיטת גיור מקלה ומקרבת. בהתחשב העובדה שמדובר באנשים שהינם מזרע ישראל (כלומר צאצאי יהודים), שחשים עצמם יהודים וחפצים להתגורר בקרבת יהודים, אפשר ומותר מבחינת ההלכה לגיירם בדרך מקלה ולא נוקשה, ללא כל "אולפני גיור" למיניהם הדורשים מהמתגיירים לימוד אינטנסיבי של יהדות במשך כשנה. חוק הגיור הנמצא בימים אלה בכותרות הראשיות אמור לתת מענה לפתרון הזה, אך שוב נראה כי הממסד החרדי, ואף הרבנים מהציונות הדתית (!), מנסים להכשיל יוזמה זו. עלינו להבין שאם נחמיר בגיור, נגרום לכך שניתקע לנצח עם מאות אלפי גוים שיתחתנו בלית-ברירה עם יהודים, ובכך נמיט על עצמנו התבוללות וחורבן. ממשלת ישראל חייבת לעשות הכול על מנת לקדם גיור מקל ומאיר פנים, כדי לפתור את הבעיה.

מנגד, עומדת שאלת חוק השבות. חוץ מאותם חסרי דת, ישנם עשרות אלפי נוצרים גמורים שניצלו את חוק השבות, ועלו לישראל מסיבות כלכליות. אביהם היהודי נפטר מזמן, הם אינם יודעים עברית והם אף הולכים לכנסייה בכל יום ראשון, אך בגלל שישראל המערבית והמשגשגת קרצה להם, הם קפצו על ההזדמנות ועלו ארצה. כך, עם כל הרצון הטוב של חוק השבות המתוקן שרצה להחזיר לקרב עם ישראל את היהודים האנוסים והמתבוללים, הבאנו על עצמנו אסון בדמות גויים גמורים שהתערו בחברה הישראלית.

לעניות דעתי, יש לבצע תיקון דחוף ומשמעותי לחוק השבות, שיאזן את פני כל הדברים. מצד אחד, אין ברצוננו לנתק משפחות ולהרחיק את אותם אנשים הנחשבים זרע ישראל. חפצים אנו שיחזרו לקרב העם היהודי, יעברו גיור, ויחיו כיהודים ישראלים לכל דבר ועניין, החוגגים את חג הפסח והולכים לבית הכנסת ביום הכיפורים. מצד שני, חוק השבות מתיר פרצה מסוכנת להצפה של גויים גמורים אל תוך מדינת ישראל, ובכך אנו מסכנים את עתידנו.

על כנסת ישראל לצאת מהתרדמת שבה הם שקועים, ולבצע תיקון דחוף ומשמעותי בחוק השבות. סעיף "מיהו יהודי" יישאר על כנו, אך "סעיף הנכד", אותו סעיף המאפשר לצאצאי יהודים לעלות ישונה. אם אני הייתי המחוקק, זוהי הנוסחה שהייתי מנסה לקדם:

בן של יהודי, או נכד של יהודי, הרוצה לעלות ארצה, והוא עולה יחד עם אביו או סבו היהודי, יהיה זכאי לעלות לישראל גם הוא, ולקבל אזרחות ישראלית. הרי איננו יכולים להפריד משפחות.

מאידך: בן של יהודי, או נכד של יהודי, הרוצה לעלות ארצה, והוא עולה לבד, כלומר ללא אביו או סבו היהודי, יידרש להגיש בקשה למשרד הפנים הישראלי, ולעבור שימוע של וועדת קבלה. וועדת הקבלה תדרוש מאותו אדם לעמוד בדרישות הבאות:

האדם יצטרך להוכיח כי הוא שולט בשפה עברית בסיסית.

האדם יצטרך להוכיח כי הוא אינו בן דת אחרת.

האדם יצטרך להוכיח כי הוא חבר מוכר בקהילה יהודית מוכרת, ומתגורר בסביבה יהודית.

לחלופין, האדם יוכל להוכיח כי הוא נרדף על היותו בן לעם היהודי, והוא מוכר על ידי סביבתו הנוכרית כיהודי, ובכך יוכיח כי קשר עצמו קשר עם העם היהודי.

האדם יצטרך להצהיר שהוא מבין שעל פי ההלכה ועל פי חוקי המדינה הוא אינו מוגדר כיהודי, אך יהיה זכאי לעבור גיור במדינת ישראל כמו כל אחד מזרע ישראל.

והיה אם וועדת הקבלה תחליט כי האדם עומד בכל הדרישות, הוא יהיה זכאי לעלות ארצה, ולקבל אזרחות ישראלית בעת הגעתו. ההיגיון שעומד מאחורי זה הוא להבטיח שלישראל יגיעו אך ורק אנשים מזרע ישראל המזהים עצמם כיהודים והמתנהגים כיהודים. בניגוד לבני זוג של יהודים, אשר יהיו זכאים רק למעמד של תושב קבע, בניהם ונכדיהם של יהודים יהיו זכאים לאזרחות ישראלית מלאה כמו כל יהודי שעולה ארצה, מכיוון שהם עברו וועדת קבלה המבטיחה את היותם נאמנים למדינה היהודית, מה שמקנה אזרחות אוטומטית.

הנני סבור לחלוטין, שאם יתוקן חוק השבות בצורה שבה אני מציע, ושאם ישראל תנהג במדיניות גיור מקלה ומקרבת, ייצא שכרנו בכל המובנים: גם נזכה לחיזוק דמוגרפי, גם נחזיר לחיקנו את כל צאצאי האנוסים והמתבוללים, גם נמנע התבוללות במדינת ישראל, וגם נרחיק מאתנו גויים גמורים המנסים "לתפוס טרמפ" ולהסתנן לישראל רק בגלל שסבא שלהם שנפטר היה יהודי.

השעון מתקתק. בתוכנו חיים כחצי מיליון חסרי דת מזרע ישראל, והממסד הרבני מסרב לגיירם. מנגד, כפי שטוענים בצדק משה פייגלין ויורם אטינגר, בעשור הבא צפויים לעלות ישראל כמיליון עולים חדשים, וביניהם צאצאי יהודים רבים אשר אינם יהודים על פי ההלכה. אם לא נתעורר וניישם את עיקר המלצות מאמר זה, נמצא את עצמנו תקועים עם מיליוני גויים במדינת ישראל, ונגזור על עצמנו התבוללות ואסון בלתי הפיך. אני קורא למחוקקים ולרבנים: זה הזמן! הושיעו את עתידו של עם ישראל בארץ ישראל!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן