כלומדת תורה זה תענוג ללמוד את פניני הלכה טהרת המשפחה של הרב מלמד

בציבור הרחב בדורנו ישנם התמרמרות וניכור רבים כלפי הלכות טהרת המשפחה. הן נחוות להרבה זוגות כעין שלד של דינוזאור שתקוע להם בתוך הבית: עתיק, מפריע, ולא תורם דבר - עד שהגיע פניני הלכה על טהרת המשפחה

חדשות כיפה הרבנית שלומית פיאמנטה 02/03/22 13:37 כט באדר א'

כלומדת תורה זה תענוג ללמוד את פניני הלכה טהרת המשפחה של הרב מלמד
צילום: באדיבות המצולמת

כאחת שלא גדלה בין החכמים ובאה מהעולם כפי שהוא, מהשטח, אני רואה יתרונות גדולים בספר "פניני הלכה טהרת המשפחה".  בציבור הרחב בדורנו ישנם התמרמרות וניכור רבים כלפי הלכות טהרת המשפחה. הן נחוות להרבה זוגות כעין שלד של דינוזאור שתקוע להם בתוך הבית: עתיק, מפריע, ולא תורם דבר.

מה היסוד לעמדות השליליות הללו? אני מזהה שלושה גורמים: פער, סיבוך וקושי. הקושי כפי שהוא: הלכות נידה קשות. זה לא נורא כשלעצמו; כשמשהו יקר ומשמעותי שומרים עליו ברצון גם כשהוא קשה. אבל הפער - פער בין התקופות, פער בין המבט הגברי למבט הנשי, פער בין תיאוריה למציאות - הפער גורם אצל רבים לתחושה שההלכות לא רק קשות אלא גם לא הגיוניות.

הרב מלמד

הרב מלמד צילום: ללא

"פניני הלכה" בוחר לחצוב דרך קשה ולא לזרום בדרך הקלה

הסיבוך מוריד את הסיכוי להבין את ההגיון הפנימי, ואז הן נחוות כקפריזיות ושרירותיות. ובכן, עצוב מאוד. מה עושה "פניני הלכה"? מכריע שתי הכרעות קשות:

א. לפשט. למצוא את ההסבר הפשוט וללכת איתו בעקביות. ההכרעה לפשט קשה בהרבה מההכרעה לסבך, כי המסבך יוצא ידי חובת כולם בפחות מאמץ. אבל "פניני הלכה" בוחר לחצוב דרך קשה ולא לזרום בדרך הקלה. בדרך זו ההלכות מתארגנות סביב עקרונות פשוטים להבנה, וקל יותר להזדהות איתן.

ב. לחשוף. לומר בגלוי את האפשרויות שבמשך שנים רבות רק נלחשו בסוד כפסיקה פרטית - מתוך עמדה שבימינו מחיר מדיניות ההסתרה גבוה והיא כבר אינה ממלאת את תפקידה.

סדרת פניני הלכה

סדרת פניני הלכה צילום: יחצ

"פניני הלכה" הפך מיידית להיות המקום הנכון לעיין במקורות של כל פרט הלכתי

בזכות שני עקרונות אלה, זוגות שילמדו "פניני הלכה" ימצאו הלכה הרבה פחות מסובכת, הרבה פחות קשה, ועם צמצום של הפערים היכן שניתן. כמובן, ברקע ובקדמה של כל העשייה הזו נמצאת ההכרעה המשמעותית הנוספת, עליה כבר דובר רבות:

ג. לאזן. לתת למצוות עונה את מקומה המרכזי כמוקד הנגדי להלכות נדה, ובכך להציע תמונה הלכתית מלאה ומתוקנת שהדור זקוק לה.

עד כאן לגביי הציבור הרחב וזוגות שזקוקים לספר הדרכה שימושי ומאיר עיניים. כלומדת תורה בעצמי, "פניני הלכה" הפך מיידית להיות המקום הנכון לעיין במקורות של כל פרט הלכתי ולמצוא את דרך הישר בין הראשונים והאחרונים.

בין אם הפסיקה שמרנית ובין אם היא נועזת, היא מבוססת ומוסברת באופן שלא רק קל להבין, אלא גם תענוג ללמוד. גם בתחום טהרת המשפחה, כבר אי אפשר לדמיין שפעם לא היה "פניני הלכה" - וזה כוחו של הספר, בתוך הסדרה כולה.

הרבנית שלומית פיאמנטה היא רמ"ית במדרשת עין הנציב, מוסמכת כמורת הלכה מטעם תכנית לימודי ההלכה של מדרשת עין הנצי"ב וישיבת מעלה גלבוע