מה יש באיילת שקד שכולם מחזרים אחריה?

לא מעט שמועות על חבירה כזאת או אחרת לליברמן, הצטרפות לליכוד, או אולי קאמבק בבית היהודי. כל השמועות נהדפות, אך לכולם ברור דבר אחד: שרת המשפטים היא השחקנית הפוליטית המחוזרת ביותר במערכת הבחירות הנוכחית. מה יש באיילת שקד שכל כך אוהבים?

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 30/05/19 16:14 כה באייר התשעט

מה יש באיילת שקד שכולם מחזרים אחריה?
מחוזרת, שרת המשפטים איילת שקד, צילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

השרה איילת שקד, שעדיין מחזיקה בתיק המשפטים, אותו סמוטריץ' כל כך רוצה, הופכת להיות השחקנית הפוליטית המחוזרת ביותר במערכת הבחירות הקרובה. שקד כזכור הובילה יחד עם שר החינוך, נפתלי בנט את הבית היהודי לגבהים חדשים, אך גם התרסקה יחד איתו, רק לפני חודשיים עם הימין החדש. בכל זאת – כולם רוצים את שקד איתם ברשימה.

כיום כולם מכחישים ודוחים את הדיווחים על כך, אך על פי הערכות, גם בליכוד, גם בישראל ביתנו וגם בבית היהודי, מחזרים אחר שקד ורוצים לראות אותה אצלם ברשימה – ובמקום גבוה. לפני חודש, אמר השר חיים כץ מהליכוד לשקד: "את חשובה. אנחנו צריכים אותך. נקווה שעד סוף הערב תגידי כן". מה יש באיילת שקד שגורם לה להיות כה מחוזרת פוליטית?

נתחיל דווקא ממערכת הבחירות האחרונה. כאמור, רק לפני מספר שבועות, יו"ר הימין החדש, איילת שקד נחלה תבוסה כואבת, כאשר המפלגה אותה הנהיגה עם נפתלי בנט לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה. ישנן שתי סיבות מדוע מה שקרה ב-9 באפריל, הפך את שקד לאהודה יותר. הסיבה הראשונה, שכבר נכתבה כאן בעבר, היא העובדה שלאיילת שקד נוצרה סיטואציה נוחה. המשוואה המוכרת, בה שקד היא מספר 2 של בנט סיימה את תפקידה. המשוואה עצמה - נעלמה. שקד זכתה בכך שהאשמה לכישלון הוטלה על כתפיו של בנט, מכיוון שהרעיון של הקמת הימין החדש נוצר על-ידי שר החינוך עצמו. כך שקד יכלה לצאת לדרכה החדשה, ללא שום הפרעה מצפונית בדרך.

ליברמן בנט ושקד

ליברמן פוזל לכיוון | ליברמן, בנט ושקדצילום: Hadas Parush/Flash 90

הסיבה השנייה לכך שהכישלון במערכת הבחירות האחרונה היטב עם שקד – זה הכישלון עצמו. אין ספק שמוזר לחשוב שכישלון הוא רזומה שיש להתגאות בו. אך ידועה העובדה שמתוך נקודה כה נמוכה, ניתן ללמוד ולטפס גבוה יותר, במיוחד כשמדובר במערכת בחירות. ישנה אגדה, לפיה בחברת אמזון העולמית, נוהגים לקבל אנשים לעבודה, רק אחרי שחוו משבר או כישלון מפואר. לפי האגדה הזאת, שקד ללא ספק, אחרי הבחירות האחרונות יכלה להתקבל לחברה המבוקשת. בנוסף, בעצם הקמת הימין החדש יש מימד של אומץ וחוצפה חיובית. ואומץ זו כמובן תכונה נחוצה מאוד למנהיג, אותה ניתן למצוא בשדה הקרב, אך נדירה בשדה הפוליטי.



איילת שקד נתפסת בעיני מצביעי הימין כדמות פוליטית חזקה וישרה. מצרך נדיר בזירה הפוליטית בארצנו. מצד אחד, שקד נלחמה במערכת המשפט על מנת להשיבו לתפקידו האמתי, לתפיסתה. אך מן הצד השני, את המלחמה ניהלה בשפה נעימה ובדרך ישרה. בדרך של תקיפות אידיאולוגית. היא לא נתפסת כמתלהמת או כדמות צעקנית במיוחד, זאת על אף שדעותיה ידועות לכל. המקרה, אולי היחיד בו שקד התלכלכה – היא פרשת אפי נווה. פרשה אשר לעד תשאיר כתם על הקריירה הפוליטית של שקד.

ח"כ עודד פורר, השר חיים כץ, ראש המועצה יוסי דגן ושרת המשפטים איילת שקד

גם בליכוד רוצים לראות אותה | השר חיים כץ, ראש המועצה יוסי דגן ושרת המשפטים איילת שקדצילום: רועי חדי

מעל הכל, התכונה הבולטת באיילת שקד, שבאה לידי ביטוי במערכת הבחירות האחרונה היא דווקא – הצניעות. בכל ראיון שנתנו הצמד, שקד ובנט, נשאלה שקד האם היא רואה עצמה כמועמדת לראשות הממשלה. בכל פעם, שקד ענתה כך: "בנט יירש את נתניהו, אני יירש את בנט". יכול להיות, שבמבט לאחור, זאת הייתה טקטיקה נכונה, תכונה נוספת שחשובה כל-כך בפוליטיקה. אך, שקד לא ניצלה את העובדה שהפופולריות שלה נוסקת, והפופולריות של חברה, בנט דווקא יורדת. יש הגינות וצניעות לא לעשות מהלכים לשותף פוליטי, גם אם הוא עומד לפניך בתור.

מצביעי הימין אוהבים את שקד. גם אנשי הליכוד, גם אנשי הבית היהודי, ואולי גם מצביעי ליברמן. ככל הנראה, הפגרה הפוליטית של איילת שקד צפויה להסתיים מוקדם ממה שהיא עצמה חשבה. שקד תחזור למשכן הכנסת כבר בחורף הקרוב, אך עדיין לא ידוע באיזו רשימה - על זה נאמר: לכל המרבה במחיר.