הפיגוע בבית הכנסת בג'רבה: 2 יהודים נהרגו, בהם ישראלי

בוקר לאחר אירוע הירי באי ג'רבה סמוך לבית הכנסת מתבררים ממדי האסון, כאשר משרד הפנים התוניסאי אישר לפרסם כי 2 מבקרים יהודים ו-2 אנשי ביטחון נהרגו בפיגוע אמש ועוד 4 אנשי ביטחון נפצעו

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 09/05/23 23:03 יח באייר התשפג | עודכן בתאריך 10/05/23 07:35

הפיגוע בבית הכנסת בג'רבה: 2 יהודים נהרגו, בהם ישראלי
בית הכנסת העתיק בג'רבה, צילום: Citizen59 WIKIPEDIA CC BY-SA 3.0

אירוע הירי באי בג'רבה: אחרי לילה מתוח שעבר על התושבים והמבקרים היהודים באי, מתבררים מימדי האסון שפקד את החוגגים באירוע ל"ג בעומר המסורתי. לפנות בוקר פרסם משרד הפנים התוניסאי עוד פרטים מהאירוע, ונראה כי התמונה שצויירה בתחילת הלילה משתנה והופכת עצובה וכי יש נפגעים יהודים בקרב האירוע הסמוך לבית הכנסת. 

פתח באש לעבר המבקרים - 2 יהודים נהרגו 

בהודעה שהוציא משרד הפנים התוניסאי נמסר, "יום שלישי ה-09 במאי 2023, הרג שומר המרכז הימי של המשמר הלאומי באג'יר ג'רבה את עמיתו על ידי שימוש בנשקו, האישי ולקח לו את  התחמושת, לאחר מכן ניסה להגיע לסביבה של בית הכנסת אלגריבה, שם פתח באש ללא הבחנה לעבר יחידות האבטחה המוצבות במקום, משהגיבו לו בירי ומנעו ממנו להגיע למקדש והרגו אותו".

גם במשרד הפנים עדכנו בתוצאות האירוע הקשה,שגרם לפציעתם של 6 אנשי ביטחון עם פציעות בדרגות חומרה שונות, אחד מהם נהרג. בנוסף, 2 מבקרים יהודים נרצחו, ו-4 בני אדם נוספים נפצעו בדרגות חומרה שונות והם פונו לקבלת טיפול בבית החולים". 

הודעת משרד הפנים הטוניסאי

הודעת משרד הפנים התוניסאי צילום: צילומסך

במשרד הפנים מדגישים כי בית הכנסת היה מאובטח, וכל הנמצאים בתוכו ומחוצה לו אובטחו, כמו כן עדכנו כי החקירה נמשכת במטרה לברר את הסיבות "להתקפה הבוגדנית והפחדנית הזו". 

המבקרים לא ידעו על ההרוגים בחוץ

כזכור, אמש (ג') החלו להגיע דיווחים מהאי ג'רבה בתוניס, על אירוע ירי חריג מחוץ לבית הכנסת העתיק אלגירבה, כאשר במקום מאות יהודים בהם ישראלים שחוגגים במקום את ל"ג בעומר.

בשיחה של תושב ג'רבה עם חדשות כיפה, תיאר לנו את הנעשה במקום, "נשמעו יריות מחוץ למתחם בית הכנסת בעיר וכי על פי הדיווחים שהם מקבלים, שלושה שוטרים נפגעו מהירי, התושבים היהודים והחוגגים מסתגרים בתוך המתחם, והמשטרה מטפלת באירוע".

https://twitter.com/yhuda111/status/1656020066721202184?t=1I86X3Z7uoGkMvLgDvMvpg&s=08

אזרח ישראלי נוסף, ששהה בבית הכנסת בזמן הפיגוע תיאר אף הוא לחדשות כיפה את הנעשה במתחם כאשר סיפר: "אנחנו עדיין נמצאים בתוך מתחם אלגריבה ולא נותנים לנו לצאת, בודקים שהאירוע מאחורינו, כנראה נמנע פיגוע ממש גדול, כאשר במתחם בית הכנסת נצורים למעלה ומשעה וחצי כאלף יהודים שנכנסו למקום. ומדי פעם נשמעים הדי פצצות תאורה ורעש מסוקים.", בשיחה מאוחרת עם חדשות כיפה עדכן אף הוא את הידיעה הטרגית על כך ש- 2 יהודים,  בני דודים קיפחו את חיהם במתקפת הירי בהם אזרח צרפתי ואזרח ישראלי. 

בית הכנסת והטקס בל"ג בעומר

בית הכנסת לה גריבה (La Griba) נמצא באי ג'רבה שבדרום מזרח תוניסיה. בית הכנסת קיים מאז המאה השביעית כאשר דווקא בל"ג בעומר מתקבצים אליו המוני יהודים על מנת לחגוג את החג. היום, יהודי ג'רבה חיים בעיקר בשני כפרים: Hara Kbira ו- Er Riadh. 

"היתר מיוחד לישראלים להשתתף באירוע"

בית הכנסת בעיר מושך אליו המוני יהודים בל"ג בעומר שחוגגים במדורות ותפילות, באורח נדיר השלטונות בתוניס, להם אין יחסים רשמיים עם ישראל מתירים לישראלים להגיע ולחגוג את ההילולה שם, כאשר בשאר ימות השנה חל איסור על ישראלים להיכנס לתוניס.