מחלוקת בצמרת הביטחונית: האם מותר לצה"ל לפעול נגד ישראלים ביהודה ושומרון?

השר לביטחון פנים ומי שהיה מפקד סיירת מטכ"ל בקרב מול הרמטכ"ל אביב כוכבי: בישיבת הקבינט הרמטכ"ל טען כי אין סמוך לצה"ל לפעול נגד ישראלים ביו"ש, בר לב חלוק עליו ושלח מכתב לגנץ בעניין

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/02/22 08:50 ג באדר א'

מחלוקת בצמרת הביטחונית: האם מותר לצה"ל לפעול נגד ישראלים ביהודה ושומרון?
יהודה ושומרון, צילום: פלאש 90

ביום שני האחרון דווח כי בישיבת הקבינט המדיני בטחוני התחוללה מיני דרמה: מחלוקת שפרצה בין השר עמר בר לב לרמטכ"ל בעניין סמכות צה"ל לפעול ולעצור ישראלים ביהודה ושומרון. הרמטכ"ל טען כי אין סמכות כזו, לעומת בר לב הטוען כי ישנן סמכויות כאלה. את הדיווח הביא ברק רביד.

נושא ישיבת הקבינט הייתה בכלל הפשיעה בחברה הערבית, אלא שלקראת הסוף בר לב העלה את נושא אלימות המתנחלים כלפיי פלשתינים. על רקע הדברים הללו פרץ ביניהם הויכוח, כשבר לב טוען כי ישנן גם הסמכויות ביד הצבא ולא רק בידי המשטרה הסובלת מחוסר בכוח אדם ביו"ש. כוכבי טען כנגדו כי ישנה העדפה לפעילות של שוטרים ולא של חיילים במקרים אלה.

היום (ו') מתפרסם בוואלה כי השר בר לב שלח מכתב בנושא לשר הביטחון גנץ וכן העתקים גם לראש הממשלה וגורמים משפטיים. בר לב ביקש משר הביטחון להבהיר לרמטכ"ל אביב כוכבי ולשאר הגורמים בצה"ל כי הוראות היועץ המשפטי לממשלה מתירות לחיילים ביו"ש לעכב ולעצור ישראלים שחשודים בביצוע עבירות אלימות עד להגעת שוטרים למקום.

"דבריו של הרמטכ"ל אינם תואמים את הוראות הדין", כתב בר-לב לגנץ. "דבריו של הרמטכ"ל מנוגדים ואף צורמים לנוכח הדברים שנאמרו על ידי פקודו של הרמטכ"ל, היועץ המשפטי של אוגדת יהודה ושומרון, אלוף משנה עאסם חמאד, בדיון בוועדת החוקה של הכנסת כמה ימים קודם לכן".