האסון בבקעה | תחקיר ראשוני מגלה: שני הצדדים ירו אחד על השני

לאחר האסון הקשה בבקעת הירדן, לאט לאט מתחילים להתבהר הפרטים סביב הירי אמש. על פי תדרוך של אלוף פיקוד מרכז, אמצעי לראיית לילה נגנב בלילה הקודם מהבסיס ושתי קבוצות יצאו בסריקה בכדי למצוא חשודים ללא תיאום ביניהן

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/01/22 13:05 יא בשבט התשפב

האסון בבקעה | תחקיר ראשוני מגלה: שני הצדדים ירו אחד על השני
אימון של הקומנדו לפני כשבועיים, צילום: דובר צה"ל

לאחר התאונה בבסיס האימונים נבי מוסא שבבקעת הירדן אמש (ד') בה נהרגו שני הקצינים רב-סרן איתמר אלחרר ז"ל ורב-סרן אופק אהרון ז"ל, מתחילת להתברר פרטים ראשוניים אודות המקרה. בין היתר הרמטכ"ל החליט כי האלוף במיל' נעם תיבון יעמוד בראש ועדת בדיקה לתקרית הירי.

אלוף יהודה פוקס סיפר בתדרוך לכתבים צבאיים: "איבדנו הלילה שני מפלגים רציניים מאוד מיחידת אגוז. ניבאו להם עוד עתיד גדול בהמשך, איתמר שגדל בגדוד 51 השנה היה מתוכנן לצאת לשלוש שנים לימודים. ואופק שגדל באגוז הוא מתוכנן להתקדם בהמשך לתפקיד רס״ן בכיר או מפקד מגמה ביחידה או להיות סמג״ד בגולני. שני אנשים באמת הטובים ביותר שיש לנו.

נגנב להם מכשיר לראיית לילה בלילה לפני כן. באירוע עצמו מתדרכים את החיילים על הוראות בטיחות ושמירה במרחב ושולחים את החיילים לישון. יוצאים מהמאהל שתי כוחות לא מתואמים ביניהם. האחת זה המפק"ץ, ובמקביל אליו מבלי לדעת עליו, יוצאים 4 מפקדים (3 מפל"גים וחייל) לעשות סיבוב במטווחים כדאי למצוא אולי את מי שגנב את האמל"ר. לאחר 200 מטר משם הרביעייה מזהה דמות חשודה בקצה מטווח - מחליטים לאגוף אותו. בקצה הסוללה הם מטפסים למעלה וממשיכים לזהות אותו במרחק של 200 מטר. הם הולכים לכיוונו והם בטווחים מאוד קרובים אליו.

הקצין שיצא לבדו הולך במרחב שבו הוא ראה תנועות חשודות באזור והוא ניסה למצוא גם הוא מישהו שישפוך אור על גניבת האמל"ר. הוא מחפש ולא רואה שום דבר. הוא שומע רעש מסתובב והם נתקלים אחד בשני. הוא משוכנע שיש אויב מולו עם נשקים והם משוכנעים שהוא אויב ממש.

מתחילים פתיחה באש כתוצאה מהאירוע הזה ובטווחים קצרים מאוד. הוא הלך למקום ולא רואה כלום והדריכות שלו יורדת ופתאום הוא שומע רעש - מסתובב לאחור ורואה מולו ומזהה את החבורה של הרביעייה, ויש פתיחה באש בשלב הזה. יש פה עניין של חקירת מצח של מי פתח באש. היה ירי באוויר, לא היה נוהל מעצר חשוד, הייתה התקלות בטווח של עשרה מטרים ותחושה של סכנה ולא יהיה ירי באוויר.

האירוע הזה מתבצע שניות ספורות ותוך כדי הצעקות בשניות הללו הם מבינים שזה כוחותינו ומתחילים טיפול בנפגעים. כנראה שגם הם יורים. לא פוגעים בו, לא יודע לומר עדין מי עשה ראשון. אני מעריך שהוא ירה ראשון ופגע. מיד אחרי זה התחילו לטפל בהם. יש אנשים במאהל שידעו שהכוחות יצאו אבל הכוחות לא ידעו אחד על השני".