אות המערכה בלבנון הוענק ללוחמים | צפו

אחרי 21 שנים הערב הוענק אות הלחימה בלבנון לחיילים ששרתו ברצועת הביטחון, הרמטכ"ל אביב כוכבי: "מדינת ישראל ניצבת בפני ריבוי אתגרים ביטחוניים וכדי לשמר צבא איכותי, היא חייבת להוקיר ולטפח את שומריה ומגיניה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/21 21:25 כז בסיון התשפא

אות המערכה בלבנון הוענק ללוחמים | צפו
כוכבי בטקס עם לוחמי צד"ל, צילום: דובר צה"ל

21 שנים אחרי שצה"ל נסוג מדרום לבנון, הלוחמים שנתנו הכל ברצועת הביטחון זוכים להכרה. הערב (ב') החלה חלוקת אות המערכה בלבנון שיוענק כהוקרה לחיילים, עובדי צה"ל ואנשי צד"ל ששירתו בצה״ל בתקופה שבין ה-30 בספטמבר 1982, ועד ה-24 במאי 2000, ביחידות שפעלו בגזרת לבנון או פעלו לתמיכה במאמץ הלחימה באופן ישיר. בטקס נאם הרמטכ"ל אביב כוכבי והשתתפו לוחמים בעבר, משפחות שכולות ולוחמי צד"ל.

בנאומו אמר הרמטכ"ל כוכבי: "השער נסגר! ותקופת לחימה בת 18 שנים באזור הביטחון הסתיימה. השער נסגר, לפני 21 שנים אבל לא מעט נשאר פתוח. חיילי תקופת אזור הביטחון המשיכו את חייהם. הם למדו ועבדו, הקימו משפחות והתפתחו, ורובם המכריע סיים את השירות הפעיל, אבל הזיכרון והמחשבות לא השתחררו ונותרו על מדים. בשעת לילה, בגינת ביתם, הם יכלו להיזכר במארב - משך של 72 שעות, ויכלו להיזכר בתנועת התגנבות חרישית באמצע הבחינה או בדיון בעבודה. חייל על אם הדרך הזכיר להם את הדרך חזרה, ומשאית צבאית חולפת הזכירה להם את השיירה.

עשרות אלפי החיילים והמפקדים ששירתו באזור הביטחון שירתו מתוך הזדהות, מסירות, מקצועיות ואומץ, ועבורם הענקת האות היא בבחינת סגירת מעגל. הם לא ביקשו דבר ולא שירתו עבור סמל, אבל מעגל לבנון, עמוק בפנים נותר פתוח. המשימה באותם ימים הייתה ברורה להם, כזו שעבורה ביום ההשבעה קראו 'אני נשבע'. להם, ואני ביניהם, היה עניין למנוע ירי רקטי, למנוע חדירות ולהגן על יישובי הצפון.

אות המערכה בלבנון

אות המערכה בלבנוןצילום: דובר צה"ל

מלחמת לבנון הראשונה ותקופת השהייה באזור הביטחון עיצבו את הזירה הצפונית, ובמידה רבה הקרינו והשפיעו על המזרח התיכון כולו. אבל שנים ארוכות של פעילות מבצעית גם עיצבו דורות של חיילים ומפקדים, עיצבו יחידות, נורמות ושיטות פעולה. לדור המפקדים שגם אני וחברי המטה הכללי נמנים עליו, לבנון הייתה בית הספר למלחמה. היא הייתה חדה כמו סכין מושחזת, שמעת לעת פצעה אותנו, אבל ברוב הזמן על הלהב שלה התחדדנו. שם פיתחנו שיטות לחימה, התמודדנו עם שדה קרב משתנה, ופיתחנו שיטות פעולה נגד גרילה. 

הערב, אני עומד כאן לא רק כרמטכ"ל, אלא כמי ששירת בלבנון כחייל, כמ"כ, כמ"מ, כמ"פ וכך הלאה ומבקש את הזכות לייצג את כולכם, מראשון החיילים ועד לאלופים ולראשי המטה הכללי. כמו רבים מכם, שם בלבנון ירו עלי בפעם הראשונה, שם לראשונה פגעתי באויב, ושם לראשונה שמעתי את נשימותיו האחרונות של חבר. שם למדתי באופן המעשי ביותר מנהיגות, ושם, כמו כולכם, התבגרתי מהר מקצב הזמן.

הטקס הזה והאות על דש הבגד צריכים להזכיר לכולנו את סולם הערכים הלאומי. מדינת ישראל ניצבת בפני ריבוי אתגרים ביטחוניים וכדי לשמר צבא איכותי, היא חייבת להוקיר ולטפח את שומריה ומגיניה, ולעשות זאת באופן קבוע ושיטתי. כל מי שמקדיש שנים מחייו למען ההגנה על המדינה, בסדיר, במילואים ובקבע, צריך לקבל את ההוקרה והזכויות הראויות לו, מתוך העיקרון הבסיסי והערכי - שמי שתורם למדינה מקבל ממנה בחזרה במידה שווה. דורות של חיילים ומפקדים, פצועים ומשפחות השכולות - היו גאים בשירותכם באזור הביטחון ובתרומתכם לביטחון המדינה אני מצדיע לכולכם."

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן