כתב אישום נגד המחבל שרצח את אסתר הורגן ז"ל: "חבט בה באבן עד שקולה נדם"

הפרקליטות הצבאית הגישה כתב אישום נגד המחבל מחמד כבהא, בן 40 תושב הכפר טורא אל גרביה, בגין רצח אסתר הורגן ז"ל ביער ליד טל מנשה. כתב האישום: הבחין כי היא יהודיה, רדף אחריה והכה בה באבן עד למותה

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 04/02/21 12:12 כב בשבט התשפא

כתב אישום נגד המחבל שרצח את אסתר הורגן ז"ל: "חבט בה באבן עד שקולה נדם"
אסתר הורגן ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

הפרקליטות הצבאית הגישה הבוקר (ה') כתב אישום נגד המחבל הפלסטיני מחמד מרוח כבהא (40), תושב הכפר טורא אל גרביה הסמוך לג'נין, בגין רצח אסתר הורגן (52), אם לשישה מהיישוב טל מנשה שבצפון השומרון לפני כחודש וחצי. כתב האישום מתאר את רגעיה האחרונים של הורגן והמעשה המזעזע של רציחתה.

המחבל תכנן מזה זמן לבצע פיגוע נגד ישראלים, וכאשר הבחין בהורגן ז"ל ביער רדף אחריה לשם כך. הורגן ניסתה לברוח, אך כבהא השיג אותה, השליך אותה לעבר גל אבנים, הרים אבן והיכה אותה עד שהפסיקה לזוז ואיבדה את חייה. לאחר מכן חזר המחבל לביתו, החליף בגדים וברח להרים.

בנימין הורגן, אלמנה של אסתר ז"ל, הגיב לכתב האישום: "מודה למערכת הביטחון ולפרקליטות הצבאית. בטוח שבית המשפט, לאור התיק המפורט, ימצה את הדין עם המחבל עד תום".

זירת הרצח ביער ריחן, הלילה

זירת הרצח ביער ריחןצילום: מאיר וקנין, פלאש 90

כתב האישום הוגש בבית המשפט הצבאי בסאלם, ובו מפורטים שישה אישומים נגד כבהא. על פי כתב האישום המחבל החליט לבצע פיגוע לאחר שחברו, המחבל כאמל אבו וער, נפטר בכלא הישראלי. "בעקבות כך החליט לבצע פיגוע. לשם כך בחן מספר מתווים אפשריים לביצוע הפיגוע. תחילה שקל לבצע פיגוע ירי לעבר כוחות הביטחון", נקבע.

המחבל תצפת על כוחות הביטחון בסמוך לגדר, אך בסופו של דבר ויתר על הרעיון משום "מחירו הגבוה של כלי הנשק". כחודש לאחר מכן הוא הגיע ליער ריחן הסמוך ליישוב טל מנשה והחליט כי זהו המקום המתאים לבצע פיגוע נגד ישראלים מהאזור.

יום הרצח: זיהה שהיא יהודיה - ורדף אחריה

ב-20 בדצמבר הנאשם יצא מביתו בשעות הבוקר ופגש בסולימאן כבהא ובאסעד כבהא. השלושה עברו דרך פרצה בגדר הביטחון בכדי להבריח סיגריות. בשעה 13:00 בערך התפצל המחבל מחבריו ביער ריחן באזור החלק הסמוך להתיישבות טל מנשה. כעבור שעתיים, בעודו מלקט פטריות ביער, הבחין המחבל מבין העצים באסתר הורגן צועדת בשביל וזיהה כי היא יהודייה.

כתב האישום מפרט שלב אחר שלב את הרצח האכזרי:

הנאשם רץ אחר המנוחה לאורך 15 מטרים עד אשר השיג אותה, אחז בשתי ידיה מאחורי גבה, משך אותה במרפקיה בעודה צועקת והשליך אותה לעבר אבנים שבהן הבחין בצד השביל. המנוחה נפלה ארצה על גבה, ראשה נחבט באבן, וכתוצאה מכך היא החלה לדמם בראשה. המנוחה המשיכה לצעוק תוך שהיא מתנגדת באמצעות ידיה ורגליה ומנסה להתרומם. בתגובה, הנאשם התיישב מעל גופה של המנוחה, תוך שהוא מצמיד את ידיה לצידי גופה ומניח את ברכיו על ידיה בכדי למנוע ממנה להתנגד ולברוח. אז, נטל הנאשם בידיו אבן גדולה, הניף אותה בשתי ידיו מעל לראשו, וחבט באמצעותה פעמיים בצד ימים של ראש המנוחה. המנוחה הגבירה את זעקותיה, תוך שהדימום מראשה התגבר.

המחבל חדל להכות את הורגן לכמה רגעים, אחז בבגדיה וגרר אותה על גבה לאורך כשלושה מטרים אל תוך סבך העצים הרחוק מהשביל כדי להסתיר את מעשיו ולאפשר לעצמו זמן מנוסה. לאחר שנגררה אל מחוץ לשביל, השליך המחבל את אסתר ארצה פעם נוספת, הפעם כשפניה לכיוון האדמה. הוא לקח לידיו אבן נוספת, גדולה יותר מקודמתה, וחבט בראשה. מעשיו גרמו לחבלות קשות בגופה של המנוחה, לרבות שברים וריסוק גולגולתה ושברים בידיה ובצלעותיה. כתוצאה מכך נגרם מותה של אסתר. כשהבין המחבל שהיא לא מגיבה נמלט מהמקום, פשט את בגדיו המגואלים בדם, התקלח ונמלט להרים.

בג"ץ מאשר להרוס את בית המחבל

ארבעה ימים לאחר הרצח נתפס כבהא והוא נעצר. אתמול בג"ץ דחה את העתירות שהגישה משפחת המחבל והמוקד להגנת הפרט, ואישר להרוס את שתי הקומות העליונות בבית שנמצא בכפר טורה אל-גרביה שליד ג'נין. 

משפחתו טענה כי בקומה השנייה מתגוררים אשתו ושלושת ילדיו, שלא היו מודעים למעשיו ולא היו יכולים למנוע את הפיגוע. לטענתם, הריסת הבית נעשית ממניע של נקמה וענישה ולכן היא בלתי חוקית. עוד טענה המשפחה שהריסת הבתים אינה מרתיעה, אלא להיפך - מניעה אנשים לבצע פיגועים, וכי מדובר בענישה קולקטיבית שמנוגדת לכללי המשפט הבינלאומי ואף לכללי המשפט העברי.

כמו כן, במהלך הדיון הוצגה בפני בית המשפט חוות דעת עדכנית של מערכת הביטחון על אפקטיביות ההרתעה של הריסת בתי מחבלים. השופטים, ברוב של שניים מול אחת, לא ראו מקום להתערב בהחלטת גורמי הביטחון ואישרו להרוס את הקומות העליונות בבית.

התביעה הצבאית ביקשה להאריך את מעצרו של המחבל עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן