חוקרי כבאות: השריפה בסוסיא - הצתה

השריפה שאירעה באתר העתיקות סוסיא הוצתה במכוון ומעריכים כי מדובר בפלשתינים מהכפר הסמוך - יטא. מנהל האתר מעריך כי נשרפו לפחות עשרה דונמים בשריפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/08/20 12:17 יב באב התשפ

חוקרי כבאות: השריפה בסוסיא - הצתה
השריפה בסוסיא, התחילו במערב והמשיכו לצד המזרחי, צילום: דוברות הר חברון

בדיקה של מערך הכבאות וההצלה קובעת כי השריפה באתר העתיקות סוסיא שאירעה בליל חמישי האחרון מקורה בהצתה מכוונת. עוד מעריכים כי פלשתינים מכפר יטא הסמוך הציתו את האש ונמלטו. 

סרטוני מצלמות האבטחה מראים כי בשעה 23:52 הוצתה האש בנקודה בצד המערבי של האתר ושבע דקות לאחר מכן הם הגיעו לצד המזרחי והציתו גם שם כדי להקשות על פעולות הכיבוי. מיד לאחר מכן הם נמלטו לכפר הערבי הסמוך - יטא. 

מדוברות כבאות והצלה נמסר: "לאחר השריפה באתר העתיקות סוסיא הוקם צוות חקירה לבדיקת נסיבות פרוץ השריפה. הצוות הגיע לשטח ואסף ממצאים פיזיים ודיגיטליים. לאחר בחינת הממצאים נקבע ע"י צוות החקירה כי נסיבות פרוץ הדליקה הינה הצתה". חומרי החקירה הועברו לידי משטרת ישראל.

בשריפה נשרפו לפחות עשרה דונמים - כך מעריך נדב אברהמוב מנהל האתר. הוא מוסיף ואומר כי זהו מזל גדול שהאש נעצרה סמוך לבית הכנסת העתיק שמכיל ממצאים נדירים. האש כילתה בעיקר קוצים בשטח פתוח אך גם חלק מהעתיקות נפגעו מהאש.

ההצתה הראשונה -23:52

ההצתה הראשונה -23:52צילום: דוברות הר חברון

ההצתה השנייה ב-23:59

ההצתה השנייה ב-23:59צילום: דוברות הר חברון

ראש מועצת הר חברון יוחאי דמאי התייחס לשריפה וטען כי מדובר במערכה נוספת לסילוף ההיסטוריה כחלק מהמלחמה שמנהלים הפלשתינים. "חקירת השריפה אישרה את מה שידענו, שוב ניסו ערבים לפגוע בעתיקות סוסיא ובהיסטוריה היהודית הטמונה באבני המקום. השמדת ממצאים וסילוף הנרטיב הם נשק מוכר ובזוי בידי האויב, איכות הממצאים בסוסיא לא משאירים ספק של מי הארץ".

ביום שישי בשעות הצהריים אירעה שריפה נוספת סמוך לאלון מורה. שכונת צל הרים פונתה מתושבים כשהאש הגיעה למרחק 150 מטרים מקו הבתים הראשון.