למה השמאל מתגייס למען בנט?

איך קרה שאלדד יניב, יו"ר "ארץ חדשה", לא נרתע מלהביע תמיכה גלויה בנפתלי בנט? ככה מנסים בשמאל לפגוע בנתניהו, דרך חיזוקו של בנט. בסוף, זה יפגע בימין. דעה

חדשות כיפה אלעד רוק 01/01/13 15:17 יט בטבת התשעג

למה השמאל מתגייס למען בנט?
ששון תירום, צילום: ששון תירום

בשבועות האחרונים נתונים נפתלי בנט ו-"הבית היהודי" להתקפות חוזרות ונשנות מימין ומשמאל אם בנושא סירוב פקודה אם בנושא פינוי ישובים ואם בעקבות עמדתו של הרב דהן, חבר המפלגה, לגבי קהילת הלהט"בים. לאור זאת מעניין לשים לב לחיבוק המתמשך הניתן לבית היהודי מכיוונו של אלדד יניב, האיש עם הגרביים, ראש מפלגת "ארץ חדשה".

למי שלא מכיר, אלדד יניב החל את חזרתו בתשובה מעולם ההון-שלטון דרך תנועת 'השמאל הלאומי'. תנועה זו ניסתה ליצור שיח שמאל חדש על ידי פרסום מניפסט שנכתב על ידי יניב בעזרתו של המחזאי שמואל הספרי שעסק בבירור דרכו של השמאל הציוני. בתוך מסמך, זה שעשה בזמנו רעש גדול בתקשורת, נכללו שבעה פרקים (!!) שעסקו בבעיית הציבור הדתי-מתנחלי ובנזק שגרם למדינה:

"(המתנחלים) שדדו קרקעות פרטיות של פלסטינים וקברו בספרי תקציב, משך שנים, בעזרת מספרים את המיליארדים... מהפה של הילדים שלנו, הם מימנו את מפעל ההתנחלויות לדיראון... בשירקס, בקומבינות, שקרים, לחצים, איומים הם הפכו את ממשלות ישראל לדורותיהן משמאל ומימין לקבלן ביצוע של מועצת יש"ע. הם הגיחו מהישיבות התיכוניות ועטו על שטחי יהודה ושומרון בלהט משיחי בלתי ניתן לכיבוש.. תחשבו על מוחות שטופים על זומבים מהופנטים תחשבו על חבורות נוער חרמנים שהולכים לבעול את הארץ. הדוברים של הציונות הדתית יכולים לטרטר בתקשורת בלי סוף על איכויות הנוער שלהם - תמימותו, מסירותו, נכונותו, נאמנותו וערכיו. האמת הפוכה לגמרי. למעט בודדים פה ושם, הנוער הזה בוגר מערכת החינוך הדתית ותנועות הנוער, בוגר הישיבות התיכוניות - גזעני ברובו המוחלט. שמרני וצר אופק באופן מביך, אוונגליסטי ולא מוסרי."

יניב בשפתו הבוטה החל במסע של נאומים וחוגי בית בהם הטיף את תורתו, כשפניו לעבר הבחירות, עם עצירה במחאה החברתית בדרך. אך לפני שהחלה מערכת הבחירות הנוכחית שינה יניב את מטרותיו והחל להתראיין כנגד הון-שלטון ופרסם על גבי כפולות עיתונים את חזרתו בתשובה מעולם השחיתות. עם פיזור הכנסת החל בהפצה של מפלגתו החדשה "ארץ חדשה" שהתפרסמה בעיקר על גבי הרשת הוירטואלית.

תוך כדי מסע הבחירות התברר שיניב, ששינה את מרכז הכובד שלו בין המדיני לכלכלי, שינה גם את דעתו לגבי המגזר הדתי בו השתלח בעבר. זה החל בעימות בתוכנית 'הדומה והשונה' בערוץ הכנסת שם התמודד יניב מול בנט בהנחיית אטילה שומפלבי.

שומפלבי ניסה כל הראיון ליצור קונפליקט בין שני האישים ולבדל ביניהם ללא הצלחה של ממש. יניב, כמועמד שאינו מקבל הרבה זמן אויר בטלויזיה ובעיתונות, בזבז את רוב דקות השידור שלו על מחמאות לבנט ועל מציאת שיתופי פעולה אפשריים איתו. בנט ושומפלבי המופתעים נעו באי נוחות ולא ידעו איך להתמודד עם המחמאות ועם תוכן הדברים התמוהים הללו.

"אני חושב שיש ביננו הרבה יותר דברים משותפים.. ראיתי את נפתלי בנט מדבר על הריכוזיות במשק וחתמתי על כל מילה ... לא צריך לטשטש מחלוקת שיש אבל לא צריך להפוך אותה לעיקר", אמר יניב.

בהמשך הקמפיין, בראיון לרדיו גלי ישראל לתוכניתם של אראל סגל ואבישי עברי אמר יניב שנפתלי בנט יהיה הפתעה דרמטית של הבחירות עם בין 15 ל-20 מנדטים, כשנפתלי בנט לדבריו "מרעיד את הרשת ואנחנו בינוניים מאד על ידו". גם בפאנל mako שהתקיים היום בבית הספר אליאנס בחר יניב לומר, בתוך חמש הדקות הבודדות שהקוצבו לו דברים ברורים מאד: "מי שרוצה להצביע שמאל שיצביע למרצ ומי שרוצה להצביע ימין שיצביע לבית היהודי".

האם ייתכן שחל שינוי דרסטי בדעותיו של יניב כלפי אחיו המתנחלים ומפלגת "ארץ חדשה" החליטה להקים מטה דתי - לאומי? קשה להאמין.

יותר הגיוני לומר ששאיפתו של יניב היא לגרום ככל יכולתו נזק לליכוד ולעומד בראשו. יניב שהציב את הפלת שלטון הטייקונים בראש סדר העדיפויות מעדיף לכוון לפגיעה בביבי, כפי שעשה עד כה בסרטוני השיטה. מצע "השמאל הלאומי", שקיים גם ככה במצע מפלגות השמאל- מרכז, לא רלוונטי עוד ליניב שפועל לפי מצע הון-שלטון. החשש מאיבוד מצביעים פוטנציאליים בעקבות תמיכתו בבנט כמעט שאינו קיים וודאי שבנט לא מהווה שום סיכון אלקטורלי מבחינתו. בדרך זו ממשיך יניב את הקו של משרד הפרסום - "אדלר את חומסקי" שפעלו עם "קדימה" ולבני בבחירות הקודמות ששמו דגש על ביבי כמנהיג בלתי אמין. אדלר הסביר לאחר הבחירות שמטרת הקמפיין הייתה לשכנע מצביעי ליכוד להעביר את קולם למפלגות ימין קטנות כדי לפגוע בסופו של דבר בכוחו של הליכוד בכנסת, מה שהיה אמור להביא לנצחונה של קדימה. בדומה לכך, בעזרת הראיונות לתקשורת התומכים בבנט ובמפלגתו, יכול יניב להמשיך את הפגיעה האלקטורלית בנתניהו דרך שכנוע מצביעי הימין להעביר את קולם לבית היהודי.

המאמר התפרסם גם בבלוג חמינדוס.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן