אלקין: "הפתרון להחלטת בג"ץ - להחיל ריבונות"

המערכת הפוליטית ממשיכה לסעור לאחר החלטת בג"ץ על ביטול חוק ההסדרה. השר זאב אלקין, "מצר על מגמת ביטולי החוקים על ידי בג"ץ, מגמה מאוד מדאיגה, המצב הקיים הוא מצב לא בריא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/20 07:28 יח בסיון התשפ

אלקין: "הפתרון להחלטת בג"ץ - להחיל ריבונות"
השר זאב אלקין , צילום: יח"צ

על רקע החלטת בג"ץ אתמול (ג') לבטל את חוק ההסדרה מגיב השר לענייני השכלה גבוהה ומשאבי מים זאב אלקין. בראיון לגל"צ אמר השר אלקין: "בג"ץ לא החליט שצריך לפנות, אלא ביטל חוק. הוא החליט שהחוק לא תקף והאחריות על המדינה. במקרים אחרים למדינה יש זכות להפקיע. גם אוניברסיטת תל אביב יושבת על חורבות שייח מוניס". 

"זו ההוכחה למה צריך ללכת להחלת ריבונות, בג"ץ דיבר על כך שאי אפשר להחיל את ככללי המשפט על חלק מהשטח, החלת ריבונות תפתור חלק מהשטח", אמר אלקין. 

עוד ציין אלקין, "אזכיר, חוק ההסדרה מדבר על פיצויים לבעלי קרקעות, הוא לא חוק שגוזל קרקעות. צריך ללמוד לעומק את פסק הדין ולראות מה הדברים שאפשר לשנות בחוק כדי שיוכל לעבור. מה שכן צריך לעשות זה להחיל ריבונות על יהודה ושומרון, ואז לראות מה קורה אח"כ ולבצע תיקוני חקיקה"

"אני מצר על מגמת ביטולי החוקים על ידי בג"ץ, מגמה מאוד מדאיגה. המצב הקיים שבית המשפט העליון פוסל חוקים שהתקבלו ברוב חברי הכנסת, לעתים חוק שהתקבל ברוב גדול, הוא מצב לא בריא. כל מערכת היחסים לא מוסדרת, שנים אני טוען שצריך לחוקק את חוק יסוד החקיקה ופסקת ההתגברות", הוסיף.

אלקין הסביר, "במדינות אחרות, כמו למשל המודל הקנדי, יש למחוקק את הזכות "להתגבר", ולחוקק חוקים. צריך לקבוע כללים ברורים, מתי אפשר לבטל חוק, מתי הכנסת יכולה לעמוד על דעתה. אנחנו כל כמה זמן נכנסים לדיון הזה, וצריך להסדיר את זה אחת ולתמיד"

בנוגע לאמירות כחול לבן כי החלטת בג"ץ תמומש אמר אלקין, "אין מה להגיד שההחלטה תמומש, מדובר על ביטול חוק, אף אחד לא יגיד עכשיו שהוא כן חל, בסוף מה שנעשה זו החלת ריבונות. אלקין גם פנה לחברי כחול לבן והציע לשבת ולדבר על הדברים על מנת להסדיר אותם אחד ולתמיד.