תרחיש הגל השני: 200,000 חולים בשבוע

בדו"ח שפרסמה קופת החולים מכבי, כחלק מהכנותיה להתפרצות נוספת של הקורונה, מופיע תרחיש קשה של התפרצות גל שני במקביל לתחלואה בשפעת. "המרכז של גל המגפה הבא יהיה בקהילה ולא בבתי החולים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 26/05/20 07:39 ג בסיון התשפ

תרחיש הגל השני: 200,000 חולים בשבוע
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בזמן שאנחנו חוזרים בימים אלה לשגרה מסוימת בעקבות הירידה בתחלואה מנגיף הקורונה, ב'מכבי שירותי בריאות' מתכוננים לגל הבא של הנגיף. במכבי מציגים תרחיש לקראת החורף הבא בו התחלואה תהיה משולבת - שפעת לצד נגיף הקורונה. כמובן שעדיין לא ברור איך "יתנהג" הנגיף ומתי באמת יגיע הגל השני שלו. כמו כן, בקופת החולים אף נערכים גם לתרחיש בו הקורונה לא תעזוב לאחר החורף הבא. 

ה"תכנית הלאומית" שהפיקו בקופת החולים הוגשה בתחילת השבוע לשר הבריאות הנכנס, יולי אדלשטיין, אך במכבי לא מתכוונים להמתין להחלטות הממשלה וכבר היום (שלישי) הם מפרסמים את התכנית המפורטת שלהם וקוראים לממשלה לנקוט בצעדים מקדימים. התכנית מעריכה את גל החולים השני, הסובלים מתסמינים דמויי שפעת כדוגמת חום, שיעול ודלקת בדרכי הנשימה ב-200 אלף חולים בשבוע בתקופת השיא. לפי התרחיש ואם התחלואה תהיה דומה לגל אותו חווינו בחודשים האחרונים, צפויים להיות בשיא הגל כ-4000 חולי קורונה מאומתים בכל שבוע. בתרחיש תחלואה רחב יותר מודבר על 5000 חולים בשבוע. במכבי כתבו גם על תרחיש קיצון דומה למה שראינו באיטליה וספרד, מספר של 25 אלף חולים בשבוע אחד.

"המרכז של גל המגפה הבא יהיה בקהילה ולא בבתי החולים", אמר מנכ"ל קופת החולים רן סער והוסיף: "200 אלף איש שיהיו עם תסמינים לקורונה בגלל השפעת וירוצו לקופות החולים יחייבו אותנו לעשות עשרות אלפי בדיקות קורונה ביום. כולם יחששו מהקורונה ונצטרך להכפיל את הבדיקות, לשמור על הקשישים ולהתנהל אחרת בקופות החולים".

כמה זה יעלה לנו? המחיר הנדרש עבור הכנת כלל קופות החולים לגל הבא מוערך בכמיליארד שקלים לכולן יחד, כמחצית מעלותו של יום סגר אחד. רן סער: "עלות של יום סגר במשק עמדה על שני מיליארד שקלים. אם ישקיעו אפילו חצי מהסכום הזה בקופות החולים - המשק יוכל להמשיך לתפקד ללא סגר". 

לנוכח הבעיות אותן הציגו בתכנית, במכבי הבינו שיש להתמקד בקהילה ולנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר עם הירידה בתחלואה ועד להתפרצות הבאה, כדי לחזק את התשתיות בקהילה ולהוביל למוכנות מקסימלית לגל התחלואה הבא. בין השאר, מציעה התכנית לנקוט בצעדים הבאים:

  • קופות החולים חייבות להיות שותפות בקבלת ההחלטות הנוגעות למאבק בגל השני והמורכב
  • קיים צורך לחזק את האינטגרציה בין משרדי הממשלה לבין הרשויות המקומיות ועוד גורמים
  • הרחבת התמיכה הלאומית במיטות אשפוז בבית ובטיפול רפואי בבית. המהלך יאפשר למטופל לקבל טיפול בסביבת חייו הרגילה תוך הימנעות מסיבוכים שיכולים להיגרם בבתי החולים
  • הרחבת השימוש בטכנולוגיות לטיפול מרחוק
  • תגבור כוח האדם הרפואי הנדרש בקהילה, בציוד מיגון לצוותים ובביצוע בדיקות סקר ואבחון לאיתור מוקדם. כמו כן, הגנה בלתי מתפשרת על בריאות ובטיחות צוותי הרפואה
  • להגדיל את היקף בדיקות הקורונה ל-30 אלף בדיקות ביום לפחות ולהטיל את האחריות על הבדיקות על קופות החולים.