בג"ץ ביטל את הצו להריסת ביתו של הסייען ברצח דביר שורק

כחצי שנה מאז המשפט כנגד הריסת בתי חוליית המחבלים שרצחו את דביר שורק הכריע בית המשפט כי ביתו של המסייע לא ייהרס, בטענה כי זה לא יסייע להרתעה. בנט: "קורא לראש הממשלה לדרוש דיון חוזר בבג"צ"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/05/20 15:39 ב בסיון התשפ

בג"ץ ביטל את הצו להריסת ביתו של הסייען ברצח דביר שורק
דביר שורק הי"ד, צילום: באדיבות המשפחה

עשרה חודשים אחרי שנרצח דביר שורק, שנרצח בפיגוע דקירה וגופתו אותרה ליד קיבוץ מגדל עוז בגוש עציון., היום (ב') קבעו השופטים ענת ברון ועוזי פוגלמן כי ההרס ביתו של סייען החוליה מבוטל.

כזכור, צה"ל הוציא צווי הריסה רק כנגד בתי המחבלים ולא כנגד בית הסייען. שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט הוציא צו הריסה חמישי לבית הסייען בטענה שחובה להרוס כל בית של כל מחבל ולא משנה מאיזה מעגל. התיק נגד הסייען התנהל במשך כחצי שנה. בפסק הדין שהתקבל היום נכתב כי "ההשתהות בפרק הזמן הראשון, לצד בחינת התקופה בכללותה, שבה נותרו העותרים בעננת אי ודאות לגבי גורל ביתם מובילים למסקנה כי נפל פגם בהפעלת סמכות ההריסה במקרה דנן, המצדיק את ביטול צו ההחרמה וההריסה. דברים אלה אמורים גם בהתחשב בפרק הזמן שחלף בין הוצאת צווי ההחרמה והריסה לבתיהם של ארבעת המפגעים האחרים שמיוחסת להם מעורבות בפיגוע לבין הוצאת הצו בענייננו, העומד על מספר חודשים. במשקפי התכלית ההרתעתית, לצעדים שננקטו בעניינם של אלה, שהיו בבחינת מימוש מיידי של התכלית ההרתעתית בזיקה לגילוי מעורבותם בפיגוע – יש לתת משקל בנסיבות העניין שלפנינו. נתון אחרון זה, מעצים את הפגיעה באינטרס הציפייה של בני המשפחה". 

כמו כן נטען שעצם זה שנהרסו הבתים ולאחר מכן הוצא צו הריסה דבר זה מעיד שמדובר בענישה ולא בהרתעה. בנוסף נכתב שלא ברורה בכלל מהי מידת ההרתעה שאכן קיימת בהרס בתי מחבלים. בדעת יחיד היה השופט דוד מינץ שתמך בהרס בטענה שזה גורם להרתעה ודחה את טענת השיהוי היות שדבר זה מסור לכוחות הביטחון לקבוע מתי ואיך ייהרסו הבתים.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב גם כן על ההחלטה: "בג"ץ פוגע שוב בביטחון המדינה ולא מאפשר לצה"ל להילחם בטרור ולייצר הרתעה. האחריות לדם שישפך חלילה בשל כך תהיה על ידיו ועל ידי מי שמאפשר לו לעשות את זה ולא מתקן את העיוות הזה בחקיקה".

יו"ר ימינה ושר הביטחון לשעבר, נפתלי בנט התייחס גם הוא להחלטה: "ביטול צו ההריסה על ביתו של הרוצח של דביר שורק ז"ל מחליש את ההרתעה שלנו. אני קורא לראש הממשלה לדרוש דיון חוזר בבג"צ. בחצי השנה החולפת הגברנו באופן דרמטי את הפגיעה במחבלים ובסביבתם, דבר שהביא להרתעה גדולה ולאפס פיגועי רצח נגד ישראלים. אם ממשלת ישראל לא תפעל להפוך את החלטת בג"צ זהו מסר של חולשה וריפיון כלפי המחבלים, הפוך ממה שעשינו עד כה".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן