רשות העתיקות חושפת מטבע נדיר מתקופת מרד בר-כוכבא

מטבע הברונזה הנדיר התגלה למרגלות הר הבית, צפונית לעיר דוד, על ידי רשות העתיקות. המטבע נושא את הכיתוב שנה ב' לחירות ישראל, ובצידו השני מופיעים עץ תמר והמילה 'ירושלים'

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 11/05/20 13:55 יז באייר התשפ

רשות העתיקות חושפת מטבע נדיר מתקופת מרד בר-כוכבא
מטבע מרד בר כוכבא הנושא את הכיתוב "ירושלים", ובמרכזו עץ תמר, צילום: קובי הראתי, עיר דוד

לרגל ל"ג בעומר, רשות העתיקות חושפת לציבור מטבע ברונזה נדיר מתקופת מרד בר כוכבא (סביב 132 לספירה), שהתגלה בחפירות ארכיאולוגיות בגן הארכיאולוגי ע"ש וויליאם דוידסון, המנוהל ע"י החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בירושלים וממוקם בין הר הבית לעיר דוד. החפירות נערכות ביוזמת רשות העתיקות ובמימון עמותת אל עיר דוד (אלע"ד) שמפעילה את האתר.


צידו האחד של המטבע מעוטר באשכול ענבים ולצידו הכיתוב 'שב   לחר  ישראל' (שנה ב' לחירות ישראל) ומצדו השני מופיעים עץ תמר והכיתוב 'ירושלים'. מטבעות מתקופת מרד בר כוכבא, אשר הצהירו על מטרת המורדים - לשחרר את ירושלים מידי הכובש הרומי לאחר חורבן העיר, מוכרים בארכיאולוגיה.

מטבע מרד בר כוכבא הנושא את הכיתוב שב לחר ישראל ובמרכזו אשכול ענבים

מטבע מרד בר כוכבא הנושא את הכיתוב שב לחר ישראל ובמרכזו אשכול ענביםצילום: קובי הראתי, עיר דוד

מציאת מטבעות אלה, מסייעת לחוקרים לצייר את מפת המרד לפני כ-1900 שנה. מעניין לדעת, שהמורדים נהגו להטביע את מטבעות המרד על גבי מטבעות של השלטון הרומי שפניהם שויפו או הושחתו, אולי מתוך התרסה כלפי הכובש הרומי. מטבעות המרד נשאו על פניהם את חזית בית המקדש, חצוצרות, נבל/כינור,  וגם כתובות: 'גאלת ישראל' ו-'חרות ישראל'. המטבע הנוכחי הוא  היחיד אשר עליו מופיעה המילה ירושלים, שנמצא בתחומי ירושלים הקדומה, והוא הרביעי שנמצא בתוך תחומי העיר העתיקה. 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן