הרב יגאל לוינשטיין לכיפה: "טיפולי המרה זה מעשה חמור"

ראש המכינה הקדם צבאית 'בני דוד' בעלי מסביר לחדשות כיפה מה קרה בשיעור הזום שעורר סערה: "אם נער רוצה, מבחירתו החופשית, לשנות את הנטייה המינית שלו, אז מחובתנו לעזור לו - זו אחריותנו המוסרית"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 10/05/20 20:51 טז באייר התשפ

הרב יגאל לוינשטיין לכיפה: "טיפולי המרה זה מעשה חמור"
הרב יגאל לוינשטיין, צילום: ליב"ה

הרב יגאל לוינשטיין, ראש המכינה הקדם צבאית 'בני דוד' בעלי, מתייחס, בראיון בלעדי לכיפה, לסערה סביב השיעור שלו, בו טען כי צריך להתחיל טיפולים בנטיות חד מניות בגיל צעיר, וטוען כי קהילת הלהט"ב מסרב להכיר בכך שיש אפשרות לחזור להיות סטרייט: "נוצר שם הטוויסט כתוצאה מאיזה חוויה כמו כל התופעות הפסיכולוגיות".

פעם אחר פעם מתחוללת סערה סביב ההתבטאויות שלך על קהילת הלהט"ב, אולי אתה מתייחס לזה לא נכון? 

"עם שקרים באמת קשה להתמודד, הדברים שאני אומר הם מתוקים מדבש. השיחה היתה לנוער מכל הארץ בכדי להתמודד עם הקושי שנקרא נטיות הפוכות. אני מציע עזרה וטיפולים עם אנשי המקצוע הטובים ביותר שיש בתחום שיש להם הצלחה להחזיר אנשים לנטייה רגילה ונורמטיבית. הקהילה הזו לא יכולה לסבול שניתן לאפשר לבן אדם עם נטיות הפוכות לחזור להיות סטרייט ולהקים משפחה נורמטיבית. בעבר הם היו מוציאים דברים מהקשרם, היום הם עברו להמציא ממש שקרים". 

מה התכוונת בטיפולי המרה? 

"קודם כל לא אמרתי טיפולי המרה. אמרתי שהקהילה הזו שהזכרת את שמה, כדי לתקוף אותי מחברת אותי עם טיפולי המרה. מה הם טיפולי המרה? אלו טיפולים אלימים שהיו בעבר, שיש בהם מכות חשמל והטיפולים האלו נאסרו בכל העולם וגם בארץ אף אחד לא מעלה על דעתו לעשות כאלה דברים. 

העולם הפסיכולוגי התפתח ויש היום פסיכולוגים מעולים שמטפלים בשיטות פסיכולוגיות ונורמטיביות, שנוגעות לשורש הסיבה שנוצר שם הטוויסט כתוצאה מאיזה חוויה כמו כל התופעות הפסיכולוגיות, ואז התופעה חוזרת ממילא למקומה הטבעי. אין בין זה לבין המרה דבר ולא חצי דבר. בשיעור אתמול אמרתי שיש טיפולים פסיכולוגים טובים ואמרתי שטיפולי המרה זה מעשה חמור ואוי ואבוי למי שעושה אותם. קהילת הלהט"ב לא מקבלת את זה שאפשר להשתנות".  

רוב הציבור, גם הציוני דתי, מקבל את הבחירה של אנשים להיות חלק מקהילת הלהט"ב

"ישנם סיבות פסיכולוגיות רבות לנטיות הפוכות ואין לזה שום בסיס גנטי. אני לא חולק על זה שיש נטייה כזו, הוויכוח הוא האם ישנה אפשרות לאדם לחזור למקומו הטבעי או הדבר הזה בלתי ניתן לשינוי. קהילת הלהט"ב, מסיבות שלה, מעוניינים שיהיה להם קהל גדול ולכן הם עוברים בבתי ספר ואומרים שיש נטייה כזו או הרגשה כזו ואי אפשר לשנות את זה וצריך להשלים עם המצב. המחשבה שנטיות הפוכות זה בסדר זה לא נכון, לא ישר ולא מוסרי. זה לקבור את האדם בתוך המצוקה שלו, וזו מצוקה נוראית, שלא יספרו סיפורים שאנשים רוצים לחיות בתוך המציאות הזו - אנשים לא שלמים עם זה. נכון שהנטייה קיימת, אבל לא נורמטיבית. אדם רוצה להתחתן עם אישה ולהביא ילדים כמו כל אדם אחר בעולם. 

בטיפולים האלו האדם מאבד את החוויה שבגללה יש לו את הנטייה ההפוכה, אם עובדים על הבעיה שגרמה לטוויסט הנטייה עוברת באופן טבעי למקומה. הטיפולים לא עוסקים בנטייה, אלא בסיבה שגרמה לה. כשעושים איבוד נכון, כמו כל העבודות הפסיכולוגיות שנעשות, אז האדם חוזר לרגשות טבעיות ואחר כך הוא הולך להתחתן עם אישה כי הוא נמשך לנשים. הקהילה הזו הולכת למלחמת עולם רק כדי לסתום את הפה ולא לתת לצעירים לשנות את זה. 

אני מוצא את עצמי כתובת כמעט יחידה בציבור של הציונות הדתית כקול כמעט קורא במדבר, אבל בסוף מגיעים אלי מורים מכל הארץ ומבקשים את עזרתי כי רוצים לעזור לנוער הזה. הם מבינים שלחיות בתוך הדבר הזה, זה דבר נורא לבן אדם". 

הורים רבים טוענים שהם לא ישלחו את הבנים שלהם למכינה בגלל ההתבטאויות שלך, אתה מפחד שהמכינה תפגע בגלל זה? 

"לא כל דבר שאני עושה קשור למכינה, אני עושה דברים לשם שמים. יש לי אהבה לכל נער ונערה בישראל. המכינה יכולה להיות רגועה, כמות התלמידים שלנו לא רק שלא יורדת, אלא אנחנו מפוצצים מתלמידים. אולי בגלל שאנחנו משמעים דברים הגונים, כי לדעתי הנושא הזה הוא בכלל טרום דת - הוא אנושיות לשמה, הנער נמשך לזה. 

הפרט שסובל צריך, בעבותות של אהבה, לתמוך לחזק ולעודד אותו, ומצד שני לא לתת לגיטימציה של משפחות של גילוי עריות. הקו הזה המפריד בין המאבק הציבורי, שהקהילה הזו מנסה לתת לגיטימציה לאחד הדברים החמורים ביותר שיש בעם ישראל בגיבוי של בג"צ - הדגל של עם ישראל למשך דורות זה קדושת המשפחה. לבין הרמה הפרטנית שם זה אהבת ישראל עד הסוף וצריך להציל נפש של כל ילד וכל ילדה. ולהציל מבחינתי זה אם הוא רוצה, מבחירתו החופשית לא אונסים אף אחד ולא פוגעים באף אחד, אז מחובתנו לעזור להם וזו אחריותנו המוסרית".