למה הרכבות לא חוזרות? השר סמוטריץ' מסביר

לאחר שיו"ר ההסתדרות פנה לראש הממשלה בדרישה להחזיר את פעילות הרכבות באופן מיידי, שר החבורה מפרט על אופי העבודות שהתבצעו ברכבת ישראל במהלך השבתת הקורונה, ומסביר מתי וכיצד תחזור הרכבת לפעילות

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/04/20 17:04 ג באייר התשפ

למה הרכבות לא חוזרות? השר סמוטריץ' מסביר
רכבת ישראל. מתי תחזור?, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

עם פרוץ משבר הקורונה ותחילתן של ההגבלות בישראל, הושבתה גם פעילותה של רכבת ישראל, ותנועת רכבות הנוסעים הופסקה. במקביל, החלו ברכבת לבצע עבודות תשתית נרחבות, שלא ניתן לבצע אותן בשגרה, ובראשן התקדמות מואצת בחשמול קו הרכבת מתל אביב לירושלים, פרויקט שאמור היה להסתיים בעוד כחצי שנה. מוקדם יותר היום (ב') פורסם באתר ynet כי יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, פנה לראש הממשלה ודרש ממנו להשיב באופן מיידי את הרכבת לפעילות, כחלק מהחזרה לשגרה - הזמנית לפחות - במשק.

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', טען בתגובה כי מדובר ב"בורות מחפירה" של יו"ר ההסתדרות, ובפוסט ארוך שפרסם הוא מנמק את הסיבות להמשך ההשבתה הנוכחי של הרכבת, ומפרט את התנאים להחזרת שירות הרכבות.

"יש איזה קמפיין שטחי ומגוחך ביומיים האחרונים שקורא לנו לפתוח את רכבת ישראל כאן ועכשיו", כתב סמוטריץ'. "אתמול היתה זו כתבת התחבורה, הרצינית בדרך כלל, של ערוץ 12, עמליה דואק, שביקרה את החלטתי לא לחזיר עדיין את רכבת ישראל לפעילות סדירה.
והיום מצטרף אליה יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, במכתב פופליסטי ושטחי, שמסתמך על כתבתה של דואק, ומגלה חוסר הבנה מוחלט לתהליכי העבודה של הרכבת, לצרכי המשק ולמפת הביקושים העדכנית לשירותי התחבורה הציבורית. בר דוד לא טרח כמובן לדבר איתי ולנסות להבין. מה שחשוב היה לו זה בעיקר לרוץ לתקשורת ולהצטייר, כרגיל, כמגן ציבור העובדים, בה בשעה שהוא עושה את ההיפך הגמור.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דודצילום: פלאש 90

"אז עם פופוליזם אין לי עניין להתעסק. אבל לכם, ציבור הנוסעים, אני כמובן חייב הסבר, ואת זה אנסה בע"ה לעשות בשורות הבאות.
כבר בראשיתו של משבר הקורונה זיהינו הזדמנות להאיץ מיזמי תשתית רבים שהתעכבו ולפעמים גם היו תקועים במשך שנים, תוך ניצול הסגר והתנועה הדלילה בכבישים ובתחבורה הציבורית בכלל. סיכמנו עם משרד האוצר על סכום גדול של 1.1 מילארד ש"ח למגוון רחב של מיזמים. חלק מרכזי בהם ברכבת ישראל.
הרכבת סובלת זה שנים מעיכובים של מיזמי תשתית משני מציאות ומהזנחה של תשתיות, תחזוקה, ומערכים ניידים. המרכזי שבהם הוא מיזם החשמול שעתיד לשפר בצורה דרמטית את השירות לכם הנוסעים, הן בהיקפים והן ברמת השירות והדיוק. אבל לא רק החשמול, גם הארכת רציף בנימינה (שיאפשר להוסיף קרונות ולהעלות את הקיבולת בקו החוף שהוא העמוס ביותר שלנו), החלפת מפלגים ומסילות ישנות ולא בטיחותיות, שיפוץ תחנות ישנות, שיפוץ הקטרים והקרונות (ציוד ישן שבשגרה יוצא מעט מאוד לסבבי תחזוקה, בגלל העומס שדורש אותו בעבודה כל הזמן, מציאות שהתוצאה שלה היא ריבוי תקלות ועיכובים של הרכבת), ועוד".

"בהינתן האות נערכה הרכבת באופן יצירתי יוצא מן הכלל (כאן המקום להודות להנהלה הנהדרת של הרכבת ולעובדיה), שכולל הכנסת קבלנים נוספים, בניה מאולתרת של כלים ייעודיים שנעים על המסילה ומבצעים את העבודות, ייצור עצמי של עמודים לחשמול, ועוד ועוד. עצירה פתאומית בבת אחת של כל העבודה הזו, כשהיא באמצעה ובשלבים קריטיים שלה, גם תוריד לטמיון השקעה גדולה (שבסופו של דבר תילקח מדברים אחרים שהרכבת יכולה וצריכה לעשות לשיפור השירות), ובעיקר תעכב את השיפור הדרמטי שהמיזמים האלה אמורים להביא לציבור משתמשי הרכבת.
מנגד, רמת הביקושים לתחבורה ציבורית עדיין נמוכה, למרות הפתיחה המדודה של המשק, ובשלב הזה ניתן עוד לספק חלופות אחרות ולאפשר את המשך ביצוע העבודות.

"על רקע זה ביקשתי מהרכבת לקבל סטטוס ביצוע מדוייק של כל המיזמים שבעבודה בחלוקה לכל קו. אלו עבודות מבוצעות בכל קו, מה רמת החשיבות והדחיפות שלהם, מה המשמעויות של המשך/הפסקת ביצוע העבודות, ומה צפי לו"ז לביצוע.
בהתאם לכך קבענו ארבעה פרמטרים שעל בסיסם נבנה את תכנית החזרה של הרכבת לפעילות:

  • 1. מספר המיזמים המבוצעים בכל קו, רמת החשיבות שלהם לרווחת הנוסעים, וההשלכות של המשך/עצירה שלהם בשלב הזה.
  • 2. אבני דרך אפשריות לעצירה ולו"ז להשלמת השלב הנוכחי לכל מיזם.
  • 3. רמת הביקושים הצפויה לכל קו.
  • 4. היכולת לתת מענה חלופי בהיסעים מדמי רכבת בכל אחד מהקווים.
שר התחבורה סמוטריץ

שר התחבורה סמוטריץ'צילום: Sraya Diamant/Flash90

"שקלול של ארבעת הפרמטרים האלה יקבע את תכנית החזרה של הרכבת לפעילות ויאפשר לנו להודיע לציבור איזה קו יפתח ומתי.
אנחנו מקווים מאוד להשלים את עבודת התכנון הזו עד סוף השבוע ולפרסם לציבור איזה קו יפתח ובאיזו מתכונת בדיוק.

"חשוב לציין שגם כשהרכבת תיפתח הנסיעה בה תהיה כפופה להנחיות משרד הבריאות, בין היתר באשר לקיבולת המותרת בכל קרון, מה שמשפיע גם על כמות המשתמשים שהרכבת תוכל לתת להם שירות, וממילא גם על "המחיר" של המשך סגירה זמנית של כל קו ועל האפשרות להעמיד חלופה סבירה.

"אולי בר דוד יבוא בעצמו לסיים את העבודות"

המחשבה השטחית לפיה עבודות בסדר גודל כזה מאפשרות סגירה או פתיחה של הרכבת מהיום למחר ללא כל היערכות וקביעת תכנית וסדרי עדיפויות מסודרת היא פשוט עצובה, ואם היא לא היתה עצובה היא היתה מעוררת גיחוך. 
אולי מר בר דוד יבוא בעצמו לסיים את עבודות חידוש הריפוד שמבוצעות בחלק מהקרונות כדי לאפשר להם לחזור לכשירות כבר מחר בבוקר כפי שהוא מצפה... לא נותר אלא לקוות שבנושאים אחרים שבר-דוד עסוק בהם הוא מבין קצת יותר, ואם לא אז לפחות מנסה ללמוד ולהעמיק לפני שהוא מביע עמדה או מציב דרישה. למרבה הצער ועל רקע התנהלות ההסתדרות בלא מעט סוגיות אני בכלל לא בטוח שזה המצב. חבל. 

"ואולי יו"ר ההסתדרות בכלל מתקשה להשלים עם מציאות שבה ליו"ר וועד הרכבת כבר יותר מידי זמן אין את היד על השלטר של הרכבת ולכן הוא דורש להחזיר לה את השלטר לאלתר... מקורותיי אומרים לי שההתלהמות של יו"ר ההסתדרות משקפת את הרעש שעושה יו"ר וועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, בדרישה להחזיר 850 עובדים שנמצאים בחופשה (כמו בכל השירות הציבורי), 
בה בשעה שבמהלך כל התקופה שרוב העובדים במשק היו בחופשות ללא תשלום הועסקו מרבית עובדי הרכבת בתחזוקה והאצת מיזמי התשתית האמורים, וכמובן, עשו ועושים עובדה מצויינת. אם זה כך, זו לא הפעם הראשונה שההסתדרות מבקשת לפגוע בציבור כדי לשרת קבוצה קטנה וחזקה של מקושרים. עלי התרגילים האלה לא עובדים".

חזרת התחבורה הציבורית לשגרה: "ניתן את השירות הטוב ביותר"

בסיום דבריו התייחס שר התחבורה לחזרת התחבורה הציבורית, בצל "שגרת הקורונה": "ומילה אחרונה כללית: הפתיחה ההדרגתית והנכונה של המשק ומה שמסתמן כ"שגרת קורונה" שמצפה לנו בתקופה הקרובה מציבה בפני התחבורה הציבורית שורה של אתגרים מסובכים. החל מהיכולת לפרוש מפת שירות סבירה תחת הגבלת קיבולת האוטובוסים, ובהינתן צי מוגבל של אוטובוסים ונהגים, עובר דרך שמירת בריאות הציבור והנהגים, וכלה באמון הציבור בבטיחות השימוש בתחבורה הציבורית גם במצב הנוכחי.

"אני יכול להבטיח לכם שאנחנו עובדים על זה במשרד ברצינות רבה ובכובד ראש ולא חוסכים במאמץ כדי לתת לכם את השירות הטוב ביותר האפשרי במציאות הנוכחית. מי שעוקב אחריי בחודשים שבהם אני בתפקיד מכיר את החשיבות הרבה שאני מייחס לתחבורה הציבורית, וזה לא השתנה עקב משבר הקורונה. להיפך. זה רק נעשה מורכב ומסובך יותר ודורש מאיתנו השקעה, חשיבה ותקציב גדולים יותר, וכך אנחנו משתדלים לעשות. לא פופוליזם זול, כפי שיש מי שעושים, אלא ברצינות ואחריות רבה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן