בג"ץ החליט: יופסק מעקב השב"כ אחר מכשירי הנייד של חולי הקורונה

בית המשפט העליון הקפיא את הצו שאפשר לשב"כ לעקוב אחר מכשירי סלולר של אזרחים חולי קורונה. "עלינו לשמור מכל משמר שהאירועים החריגים שעמם אנו מתמודדים בימים אלה לא יותירו אותנו עם מדרון חלקלק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/04/20 21:13 ב באייר התשפ

בג"ץ החליט: יופסק מעקב השב"כ אחר מכשירי הנייד של חולי הקורונה
בית המשפט העליון, צילום: פלאש 90

בית המשפט העליון החליט לפני דקות אחדות כי המעקב שהפעיל שירות הביטחון הכללי על מכשירי הסלולר של חולי הקורונה יוקפא ולא יחודש, עד לעיגון חקיקה בנושא. בכך, בית המשפט אוסר על מעקב אזרחים עד לחקיקת חוק רשמית בנושא בכנסת.

"עלינו לשמור מכל משמר שהאירועים החריגים שעמם אנו מתמודדים בימים אלה לא יותירו אותנו עם מדרון חלקלק של שימוש באמצעים חריגים ופוגעניים ללא הצדקה", נאמר בהחלטה, "עלו בפנינו כאן סוגיות חדשניות שהעולם כולו וכן המקצועי הרפואי והמרחב המשפטי טרם נזקקו להם עד היום. בפסק דיננו זה ניסינו, בעזרת הרשויות שטיפלו במכלול והעקרונות המשפטיים המקובלים, לטפל במצב וליתן פתרונות שמחד גיסא מצילים חיי אדם, ומאידך גיסא שומרים על הזכויות החוקתיות המוכרות, והכל מתוך איזונים מתאימים ומידתיות".

כזכור, המדינה הודיעה כי השב"כ יעקוב אחר מכשירי נייד של אזרחים שנדבקו בנגיף הקורונה, וזאת על מנת לוודא כי הבידוד שצווה עליהם אכן נשמר. אולם, נגד ההחלטה נמתחה ביקורת רבה חרף העובדה כי בשב"כ הודיעו שהנתונים אודות אזרחים מפוקחים בצורה הדוקה ומגיעים לידי צוות מצומצם. כעת, מקפיא בית המשפט את ההחלטה עד לחקיקת חוק בעניין. 

שר האנרגיה, יובל שטייניץ הגיב להחלטה ואמר: "כמי שעומד בראש צוות השרים שבחן בשבועות האחרונים את מעורבות השב"כ במאבק במגיפת הקורונה, אני קובע, כי לעבודת השב"כ תרומה מכרעת בריסון המגיפה וביכולתנו להסיר בהדרגתיות את הסגר, ולהחזיר לאזרחי ישראל את חופש התנועה והעיסוק שלהם. לכן אני מודאג מהחלטת בג"צ ומסד הזמנים הכמעט בלתי אפשרי שאליו הוא מכניס את הממשלה בהתערבותו המוגזמת והמיותרת"