המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "לפחות חצי שנה אי אפשר יהיה לעשות ספורט תחרותי"

פרופ' איתמר גרוטו השתתף בדיון על נושא הספורט בוועדת הקורונה והסביר כי לענף הספורט הקבוצתי ייקח זמן רב להשתקם מחשש להדבקות. אלופת ישראל בריצת מרתון טענה: "בכל מדינה אחרת האזרחים כבר יכולים לצאת לאוויר הפתוח ובארץ שלנו אנחנו מרגישים כמו פושעים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/04/20 13:02 כה בניסן התשפ

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "לפחות חצי שנה אי אפשר יהיה לעשות ספורט תחרותי"
ריצה נפרדת בצה"ל?, צילום: shutterstock

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו השתתף בדיון הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ עפר שלח על משבר הקורונה בתחום הספורט והסביר כי הספורט התחרותי יחזור לתפקד רק בעוד חצי שנה לפחות. 

"חשוב להדגיש שיש לנו כבר רפרנט שעוסק בתחום, בני דרייפוס. הספורט באופן אישי חשוב לי בתור מי שעוסק בו וצופה בו. רוב הדברים בתכנית (של משרד התרבות והספורט, ר.ג) הגיוניים. הנושא הבעייתי הוא עניין המסכות ושמירת המרחק של 2 מטר. עם יתר הדברים אפשר יהיה להתקדם. מאמין שעוד כשבועיים נוכל להתקדם בהיבטים של הספורט היחידני" הסביר פרופסור גרוטו.

לשאלת ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד תל"ם), "למה אי אפשר לשבת על זה כבר עכשיו? שבועיים זה הרבה זמן", השיב גרוטו: הסיבה לכך היא שאנחנו רוצים לראות מה מצ"ב התחלואה, שבועיים זה המינימום שצריך בשביל לראות מה ההשלכות של הצעדים שעשינו. יש דברים שהיעד שלהם הוא לחודשים קדימה, ויש דברים שכבר אפשר לעשות עכשיו כמו אולי להאריך את הגבלת ה-500 מטר לספורט מחוץ לבית. לא חושב שנכון לעבור מ-0 ל-100, צריך לעשות חזרה בשלבים תוך כדי ביצוע בקרה. עמדתי האישית היא שלפחות חצי שנה קדימה אי אפשר יהיה לעשות ספורט תחרותי, בעיקר על ספורט שיש בו מגע".

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח  טען כי במשרד הבריאות קיצוניים מידי: "אני בטח לא צריך לומר לכם את הנזק הבריאותי והנפשי שיצטברו כתוצאה מכך. עד עכשיו אתם לא נותנים פתרונות טובים. מצד אחד מיקרו ניהול של ראש הממשלה מצד שני אנחנו מתקשים להבין מי מנהל את הנושא ואם יש רפרנט אז איך מנכ"ל משרד הספורט לא מכיר אותו? אין שום סיבה שהחלטות לגבי הספורט העממי לא יתקבלו עכשיו. לא שמענו שום הסבר מניח את הדעת שגם ההגבלות הקיימות לא יאפשרו לאנשים להתאמן בשטחים הפתוחים. אם חוששים מהטיילת בת"א אז שיאסרו פעילות שם. הדבר הזה צריך לקרות, ולקרות מהר. הקונצנזוס ששמענו מכל הדוברים צריך לבוא לידי ביטוי גם בפעילות ושכל אחד יפעיל את כובד משקלו במקום שבו הוא נמצא. זה צריך לקרות מהר".

ח"כ רזבוזוב טען כי התכנית של משרד התרבות והספורט מותאמת רק למתעמלים מקצועיים: "ספורט זה משהו גדול שצריך לתכנן בו מראש. התכנית בנושא הספורט כפי שהוצגה על ידי השרה רגב, רק אחרי לחץ פוליטי, מלאת חורים. אין שום תשובה וודאות בשום נושא לאף אחד, לא לענפי הספורט המקצועיים ולא לחובבניים". 

בדיון השתתפה ביטי דויטש, אלופת ישראל בריצת מרתון 2019, ותיארה את מצוקת הספורטאים: "לא ניתנת שום עזרה ותמיכה לספורטאים מקצועיים, אפילו קניתי הליכון, ואני גרה ביישוב עם מלא שבילים וטבע ליד הבית, אבל לא רציתי לעבור על החוק. פנינו וניסינו לקבל אישור אך לא קיבלנו שום עזרה. אני מייצגת את הספורטאים המקצועיים אך גם מאוד חשובים לי הרצים העממיים, ריצה זה צורך בסיסי וחיוני לכל אחד, הגבלת ה-500 מטר מאוד מקשה. אנחנו בתקופה שמאוד קל להיכנס בה לדיכאון, ומאוד חשוב מבחינה מנטלית ופיזית שיתאפשר לרוץ ולעשות לפעילות גופנית. בכל מדינה אחרת האזרחים כבר יכולים לצאת לאוויר הפתוח ובארץ שלנו אנחנו מרגישים כמו פושעים, השלטון גורם לקהילה שלמה להרגיש שהיא עושה עבירה. צריך לראות שהפעילות הגופנית תחזור לחיים שלנו".