משה ליאון לכיפה: "נאבקתי כדי ששוק מחנה יהודה ימשיך לעבוד"

ראש עיריית ירושלים טוען כי אינו מסכים להבדיל בין שווקים למרכולים ולכן נלחם ששוק מחנה יהודה יעבוד במתכונת של משלוחים, מסבר כיצד העירייה תעזור לבעלי העסקים בעיר ושם את הפוליטיקה המקומית בצד: "סיכמנו על שיתוף פעולה עם כולם"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 24/03/20 18:09 כח באדר התשפ

משה ליאון לכיפה: "נאבקתי כדי ששוק מחנה יהודה ימשיך לעבוד"
ראש עיריית ירושלים משה ליאון בלשכתו בכיכר ספרא, צילום: כיפה

ירושלים היא אחת הערים שנמצאות בסיכון גבוה להתפשטות נגיף הקורנה. ראש עיריית ירושלים, משה ליאון מסביר לחדשות כיפה כיצד העירייה נערכת למנוע את התפרצות המחלה וטוען כי האוכלוסייה החרדית בעיר קשובה להנחיות. 

כיצד העירייה נערכת להתמודד עם הנגיף? 

"אנחנו בעיצומה של ההיערכות. התגייסנו כולנו כדי לשמור על ההנחיות של משרד הבריאות, כי כרגע הדבר החשוב מכל זה לבדוק שלא יהיו עוד הדבקויות. התפקיד הנוסף שלנו הוא לדאוג שאוכלוסיית הקשישים יישארו בבית, אבל ידעו שאנחנו בעיריית ירושלים, דואגים להם. לצורך כך אנחנו מגייסים אלפי אנשים שמסייעים לקשישים ומביאים להם מנות אוכל. אנחנו הולכים וגדלים מיום ליום בסיוע. אותו הדבר גם עם משפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים, שאנחנו מחבקים ומנסים לסייע להם. לדוגמה: יש 650 משפחות, שמקבלות סיוע צמוד במשך כל השנה, הצלחנו לקבל סיוע נוסף של סייעת שנכנסת לבית ומסייעת עם ילדי הצמי"ד במשך שלוש שעות בכל יום, שזה סיוע משמעותי ביותר להורים. בנוסף לכך אנחנו עושים את המירב כדי שעסקים יוכלו להמשיך לפעול במסגרת ההנחיות, לדוגמה - הגברת המשלוחים, שעסק יוכל לעבוד על משלוחים. היום בבוקר (ג') הגעתי להסכמה עם המשטרה ששוק מחנה יהודה יוכל לעבוד על משלוחים, מקווה שלא יסגרו אותנו, אבל בהחלט אנחנו מנסים לעזור במה שניתן". 

האם תגבירו את האכיפה במגזר החרדי ובמגזר הערבי?

"אני חושב שנוצר ספין שלכאורה החרדים לא משתפים פעולה, אז אני רוצה להגיד שהם כן משתפים פעולה. אני מסתובב ברחובות החרדיים ויש ירידה משמעותית ביותר באנשים שמסתובבים בשכונה, בגלל שכולם צריכים להבין שכשאנחנו מבקשים מאנשים להישאר בבתים ולשמוע להנחיות משרד הבריאות זה פיקוח נפש, זה לדאוג לכך שלא יהיו עוד ועוד הדבקות, וחס וחלילה נגיע למצב של מדינות אחרות בעולם. 

בימים אלו אנחנו מחלקים להם חומרי לימוד כדי שיוכלו ללמוד מהבית, מכיוון שהם אינם נגישים ללמידה מרחוק ברשת, ואנחנו עושים הכל על מנת לגרום לכך שהילדים והמבוגרים שנמצאים בבית עדיין יקבלו שירותים שהם צריכים. לצורך האכיפה יש משטרה. המשטרה מסתובבת בשכונות ואוכפת את הנושא". 

לא נעזרים בשיטור עירוני?

"לא, זה תפקידה של המשטרה והיא עושה את זה". 

איך תעזרו לכל העסקים שנפגעו?

"קודם כל דחינו את תשלומי הארנונה של מרץ מהראשון באפריל לחודש הבא וכך יוכלו לשלם את זה על פני שמונה תשלומים. פתרנו את בעלי העסקים מאגרות על הוצאת שולחנות וכיסאות עד סוף יוני, אומנם כרגע אין כאלו, אבל אני מאמין שאחרי פסח כבר יתחילו לפעול ולשבת בחוץ, אך בעלי העסקים לא ישלמו. אנחנו עושים הכל על מנת לדבר עם בעלי קניונים ונכסים לפתור החודש הזה משכר דירה, זה סיוע ענק ובאמת זה לא הוגן. אסור לקחת שכר דירה עבור חודש שבו העסק לא עבד. יש לנו בעיה שלא נתקלנו בה מעולם ועל מנת לסייע לעסקים מן הדין ומן הצדק זה לפתור אותם משכר דירה. זה מקרה חד פעמי וצריך לקבל את זה כמשהו שצריך לסייע". 

האם גם את משקי בית הפרטיים תפתרו מארנונה?  

"לא, במשקי בית פרטיים תשלום הארנונה הוא המשך של תשלום שוטף. קודם כל מכיוון שחלק גדול ממשקי הבית שילמו את הכל מראש, אבל אם יש אנשים שזקוקים לסיוע, לפריסה או לדחייה אנחנו לשירותם, העירייה מקבלת טלפונים ואנחנו מאוד משתדלים לטפל". 

הסברת שהשוק יישאר פתוח במתכונת של משלוחים. מה ההבדל בין השוק שנסגר לקונים לבין מרכולים ברשתות גדולות? 

"אני מסכים, נאבקתי קשות כדי לנסות ולשכנע גם את משרד הבריאות וגם את משרד ראש הממשלה, אבל הם אלו שהחליטו לסגור את השווקים. אגב, זה לא רק שוק מחנה יהודה זה גם שוק הכרמל והשוק בבאר שבע. נסינו לסייע כמה שניתן. אני חושב שבשעת משבר כזו לא צריך לייצר עוד מתחים, עימותים וויכוחים. קיבלתי את זה, אבל למרות הכל המשלוחים ימשכו".

הממשלה מתקשה לחבור לממשלת אחדות, האם אתה קורא להתעוררות להיכנס לקואליציה שלך בתקופה הזו?

"אני לא חושב שנוכל להיכנס לפוליטיקה עכשיו. שבוע שעבר היתה לי שיחה עם יושב ראש התעוררות, עופר ברקוביץ', וסיכמנו שאיפה שהם יכולים לסייע, הם יסייעו. סיכמנו על שיתוף פעולה עם כולם לצורך סיוע לתושבי העיר. לפני כניסת השבת עשיתי שיחת ועידה עם כל חברי המועצה כולל התעוררות וכולל חברי ההנהלה, עדכנתי את כולם איפה אנחנו עומדים".