הרשות הפלשתינית מנסה להשתלט על מעיינות

הקרב על המעיינות: בנחל קנה דיווחו מטיילים על ערבים רעולי פנים עם דגלי אש"ף, בעין סוכות יוצאים התושבים למאבק כדי שמשפחות יהודיות ימשיכו לבוא למעיין

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/20 09:32 י באדר התשפ

הרשות הפלשתינית מנסה להשתלט על מעיינות
אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

השתלטות של הרשות הפלשתינית על נקודות ואזורים ביהודה ושומרון אינה חדשה, אך לאחרונה נראה כי אחת המגמות הצוברות תאוצה היא השתלטות על מעיינות ואתרי טיולים. 

תושבת קרני שומרון סיפרה לאתר "הקול היהודי" כי נדהמה לגלות ביום שישי האחרון מאות רבות של ערבים שהגיעו לשמורת הטבע נחל קנה הסמוך לישובה חלקם נצפו רעולי פנים, במדים מנומרים, ומצויידים בדגלי אש"ף, מה שמלמד על מגמת השתלטות לאומנית ולא על טיול תמים.

לנחל קנה הגיעו ביום שישי אלפי ערבים, רבים מהם בקבוצות מאורגנות, הן מהאזור והן משכם ורמאללה. דף הפייסבוק של הכפר הסמוך דיר איסתיא מגלה מגמה ברורה של ניסיון להשתלט על האזור. קבוצות מטיילים מאורגנות, בעיקר של צעירים ערבים, צוברות תאוצה, ובדפי הפייסבוק שלהם נכתב בפירוש כי הטיולים נועדו כדי לשלוט במרחבים כחלק מהמאבק הערבי.

מוקד נוסף במאבק הוא עינות ענר בגוש טלמונים שמערב בנימין. ערבים מהאזור ארגנו טיול בהשתתפות מאות ערבים שתוכנן ליום שישי האחרון. בעקבות מאבק התושבים ופרסומים בנושא החליטו בצבא להוציא צו שטח צבאי סגור על האזור ומנעו כניסת יהודים וערבים כאחד.


מוקד משמעותי נוסף הוא עין סוכות בבקעת הירדן, בה מנהלת בחודשים האחרונים הרשות הפלשתינית מאבקים רבים בניסיון לאחוז בעוד ועוד נקודות בשטח. עין סוכות הוא מעיין גדול הסמוך לגדר הגבול עם ירדן. שנים רבות נאסרה הכניסה לערבים לאזור בשל הסמיכות לגבול, אך לפני כארבע שנים הסיר צה"ל את הצו שאסר כניסה, ומאז לפי התושבים התגברו הברחות נשק באזור.

בדיקת הקול היהודי העלתה כי לפני כשבועיים אף סייר באזור השר לענייני גדרות והתנחלויות וואליד אסאף, המוביל את השתלטות הרשות בשטחי C ובנקודות נוספות ביהודה ושומרון, ומייצר שיתופי פעולה גם עם אנרכיסטים ישראלים. לאסאף התלווה גם תחקירן ארגון 'בצלם' עארף דראגמה ששותף לפרובוקציות רבות באזור ונעצר בחשד למעורבותו בחדירה לחווה יהודית בצפון הבקעה לפני מספר חודשים.

בעקבות המצב התארגנו תושבים ממחולה וביום שישי האחרון הגיעו קבוצת בני נוער מהישוב למעיין בעת ששהו במקום מאות ערבים. הנערים רקדו עם דגלי ישראל, וכוחות צבא שהגיעו למקום חצצו בין היהודים והערבים.