זוכה פרס ישראל בתחום חקר ההיסטוריה הכללית: פרופ' בנימין זאב קדר

שר החינוך כתב: "קדר הוא החוקר החשוב והמשפיע ביותר של חקר היחסים הבין דתיים לאורך ההיסטוריה בדגש על תולדות ארץ ישראל, יחד עם אהבה עמוקה לארץ"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/02/20 19:26 כט בשבט התשפ

זוכה פרס ישראל בתחום חקר ההיסטוריה הכללית: פרופ' בנימין זאב קדר
פרופ' קדר, צילום: Uri Lenz/FLASH90

שר החינוך, הרב רפי פרץ, הודיע היום (ב') על זכייתו של חתן פרס ישראל בתחום חקר ההיסטוריה הכללית - פרופ' בנימין זאב קדר וברך אותו על זכייתו בפרס. בראשות הוועדה לבחירתו עמד פרופ' רוני אלנבלום. לצדו בוועדה היו פרופ' חיים היימס ופרופ' סופיה מנשה.

פרופ' קדר נולד בצ'כוסלובקיה (כיום סלובקיה) בשנת 1938 ועלה ארצה עם עליית הנוער ב-1949. קיבל תואר שני בהיסטוריה ב-1965 מהאוניברסיטה העברית. בעת היותו סטודנט היה אחד המנהיגים של תנועת הסטודנטים למען הדמוקרטיה. את לימודי התואר השלישי עשה באוניברסיטת ייל בתחום ההיסטוריה של ימי הביניים. את תואר הדוקטור קיבל ב-1969. קדר שימש כפרופסור מן המניין באוניברסיטה העברית החל מ-1986. ספרו הראשון "אוקטובר 1973: סיפורו של גדוד 'מחץ'" ראה אור ב-1975. בספר פורש קדר את קרבות הגדוד בו שירת במלחמת יום הכיפורים כמש"ק קשר של פלוגת חרמ"ש, את ההקדמה לספר כתב אריאל שרון. קדר כיהן כסגן נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים (2010–2015) וכיו"ר מועצת רשות העתיקות (2000–2012). 

;

בנימוקיה לבחירתו ציינה הוועדה כי: "בנימין זאב קדר הוא החוקר החשוב, המשפיע והפורה ביותר של מסעי הצלב ושל חקר היחסים הבין דתיים. תחומי המחקר של קדר כוללים גם את סוגיית היחסים הבין דתיים, המסחר בים התיכון, החוק הכנסייתי, תולדות ארץ-ישראל ויישובה היהודי, שחזור וניתוח קרבות, היסטוריה השוואתית ועולמית, תצלומי אוויר כמקור היסטורי, ועוד. בכל התחומים האלה מהדהד קולו הייחודי, המשלב נאמנות לאמות המידה המדעיות הקפדניות ביותר, מקוריות ויצירתיות, יחד  עם אהבה עמוקה לארץ ומסירות לחברה ולערכיה."