האם סכר דגניה ייפתח בשבת?

סכר דגניה צפוי להיפתח עוד השנה, אך התאריכים שבו קבעו שיפתח הסכר, במידה והמפלס ימשיך לטפס, הם בשבת. בראיון לכיפה רשות המים מוסרים ש"ההודעה לא יצאה מטעמנו, בכל מקרה מבחינתנו הסכר לא יפתח בשבת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/02/20 14:52 כח בשבט התשפ

האם סכר דגניה ייפתח בשבת?
צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

הכנרת כבר ממש מתקרבת לקו האדום העליון, נשאר כמעט פחות ממטר כדי להגיע ליעד שבו יפתח סכר דגניה. במידה ויפתח זהו אירוע היסטורי שלא קרה מאז 1995, ובישראל מקווים לחזות באירוע עוד השנה. באתר רשות ניקוז המים פרסמו שהסכר יפתח בתנאים הבאים: "אם המפלס יעלה בחמשת הימים הבאים ב-50 סנטימטר מתחת לקו האדום העליון,אז הסכר יפתח ב-29/02. אם יעלה רק ב-20 סנטימטר אז יפתח הסכר ב-21/3".

הודעת אתר ניקוז הכנרת

הודעת אתר ניקוז המים הכנרתצילום: צילום מסך

הודעה זו נורא מרגשת, אלא ששני התאריכים נופלים ביום שבת. אכזבה רבה נפלה בקרב מספר דתיים שהיו מודעים למודעה, והלינו על כך שבמידה וכך יהיה, האזרחים שומרי השבת לא יהיו עדים למאורע ההיסטורי, שלא קרה זה 25 שנים. באתר כיפה ביקשנו את תגובתה של רשות המים על ההחלטה לבחור דווקא בתאריכים הללו:

" לא אנחנו קבענו את התאריכים, זו הצהרה שהיא לא שלנו בכלל, והיא לא נכונה" מבהירים מהרשות. "מפלס הכנרת עולה ברוך השם, אך יש לציין שב-2004 היינו מאוד קרובים לפתיחת הסכר 8 סנטימטר בלבד היו חסרים, אך לא פתחנו- לא פותחים סכר כל כך מהר. אין ספק שפתיחת סכר הוא מחזה יפה, וכולם רוצים לראות אותו, אבל מדובר בבזבוז אדיר של מים. אנחנו מקווים שלא לפתוח אותו".

"אנו ודאי מתפללים לעוד גשמים, גשמי ברכה ולא חלילה אסונות טבע. כל הדיון על פתיחת סכר הוא תאורתי כי אנחנו לא יודעים כמה גשם ירד. החודש האחרון דווקא היו גשמים טובים, כי הם היו במינון נכון שמרווה את האדמה, חודש לפני הגשמים היו אסון" נמסר מהרשות.

בנושא תאריך פתיחת הסכר מוסרים: "יש גרף חישוב שעל פיו אנחנו מחליטים אם לפתוח או לא, אנחנו לא קובעים תאריך ואז מחליטים, התנאים בשטח קובעים. גם אם מגיעים לגובה מסוים של מים עדיין לא פותחים את הסכר, לא רק גובה המפלס קובע, גם מצב הזרימות הנחלים שממשיכים אחרי הגשם משפיעים על ההחלטה". ובנושא השבת: "הסכר ודאי לא יפתח ביום שבת בכל מקרה, אם יגיע צורך לפתוח באזור סוף השבוע אז נעשה זאת לפני השבת או אחריה, אין הכרח לעשות זאת דווקא בשבת".

"המקרה היחידי שנפתח בשבת זה רק אם יקרה איזשהו אירוע כל כך חריג, משהו שלא נצפה, והטבע ישאיר אותנו במצב של לית ברירה. דבר כזה לא קרה לנו מעולם, לרוב יודעים מראש ולכן נדע לווסת את זה שהסכר לא יפתח בשבת".          

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן