במדרשות התורניות תובעים: "הכירו בלימודינו ככל לימודי מקצוע אחר"

ארגון 'עתים' פנה למשרד הרווחה, מטעם שלוש מדרשות, בדרישה שתלמידות המדרשות התורניות יקבלו סיוע במימון מעונות יום, כפי שמקבלות נשים הלומדות מקצועות חול: "הכרה ממסדית בלימודי תורה של נשים הוא הכרח חברתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/02/20 14:12 כח בשבט התשפ

במדרשות התורניות תובעים: "הכירו בלימודינו ככל לימודי מקצוע אחר"
מדרשת לינדנבאום. למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: Hadas Parush/Flash90

מדרשות ללימודים תורניים גבוהים לנשים, פנו למשרד הרווחה כמחאה על כך שהנשים הלומדות אצלן, במטרה לעסוק בעתיד במקצועות תורניים, אינן מקבלות סיוע במימון מעונות יום, כפי שמקבלות נשים הלומדות בכל מקצוע אחר. כך פורסם הבוקר (א') ב'ידיעות אחרונות', בארגון "עתים" המייצג את הפונות - מדרשת לינדנבאום מבית רשת 'אור תורה סטון', ישיבת דרישה, מדרשת מגדל עוז ומדרשת נשמת - פנו לשר העבודה והרווחה בדרישה להפסיק את מה שהוא, לטענתם, הפליה כנגד לומדות התורה.

עורכי הדין שרה וינברג, אלה סקעת ואלעד קפלן, שמייצגים את הנשים מטעם ארגון 'עתים', פנו במכתב למשרד העבודה והרווחה: "בעשורים האחרונים, מתחוללת בישראל ובעולם מהפיכת לימוד תורה לנשים. כחלק מתופעה זו, מבקשות רבות מנשים אלו לבחור בעולם ההלכה והתורה לא רק כבסיס לעולמן הרוחני-דתי אלא אף כאפיק הקריירה המרכזי שלהן. בזמן שבנות גילן פונות ללימודים אקדמאים רגילים, חפצות נשים אלו להתקדם בדרך הלא סלולה של לימודים תורניים גבוהים במסגרת תכניות לימודים אינטנסיביות ורבות שעות, מתוך הבנה ששם הן רואות את עתידן המקצועי. בכך מהווים לימודים תורניים אלו מסלול לימודים מקצועי לכל דבר החיוני עבור נשים רבות לצורך השתלבות בשוק העבודה הייחודי הזה. אולם למהפכה מבורכת זו קיים אופק מצומצם, כל עוד תימשך ההפליה הממוסדת כנגד נשים אלו. למרבה הצער, תקרת זכוכית זו מקבלת את אחד מביטויה הקשים גם במדיניות היוצאת ממשרדכם".

עוד כתבו ב"עתים": "נזכיר, כי עצם מטרת סבסוד מעונות היום הינה עידוד שילובן של אימהות בשוק העבודה ללא הבחנה בין הענפים המקצועיים השונים, ולמדיניותכם ישנה השלכה מהותית ביותר על יכולתם של נשים להתמקצע בתחומים תורניים".

יוספה רובל מירוחם, לומדת בתכנית "יועצות הלכה" של מדרשת נשמת בירושלים, סיפרה: "הקדשת זמן ללימוד תורה, לצד היותי אמא לשלושה ילדים קטנים, גובה מחיר כלכלי ממשפחתי, מחיר שאני ובעלי נכונים לשאת בו. יחד עם זאת, ההשלכות שיש לבחירה זו על עלויות מעונות יום וטיפול בילידי הקטנים הינן משמעותיות ביותר, כך שמסלול של פנייה ללימודים תורניים- ולו באופן חלקי- מוביל בהכרח למחיר כלכלי כבד שכמעט מונע ממני - כאמא לילדים קטנים -  לבחור בו. אפשרויות ההשתכרות בעולם לימוד התורה לנשים הינם מצומצמים ממילא, ואי-קבלת סבסוד במעונות יום לילדים קטנים - מציאות שכיחה לנשים בגילאים 20-40 כמוני - מהווה נטל כספי כבד נוסף.

עורכי הדין של

עורכי הדין של 'עתים' שהגישו את המכתבצילום: באדיבות ארגון 'עתים'

"גבר הבוחר במסלול מקביל מקבל הכרה לצורך קבלת דרגה במשרד הכלכלה - אולם אם אני כאשה בוחרת להקדיש מזמני ללימוד תורה אני למעשה "נקנסת" פעמיים - אני נמצאת  במסלול שממילא הפרנסה בו איננה (לרוב) ברוחב ומצד שני איני זוכה לסבסוד בגין מעונות יום לטיפול בילדי הקטנים".

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים", אמר: "הכרה ממסדית בלימודי תורה של נשים הוא הכרח חברתי, כשאנו רואים לנגד ענינו את המציאות בה נשים רבות צומחות במעלות התורה. אנו נמשיך לפעול בכל האפיקים לקידום נשים והסרת חסמים שפוגעים בעולם התורה".

המכתב המלא של המדרשות:


להורדת הקובץ

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן