1.8 מיליון שקל יוענקו כפיצוי למשפחות שעובריהן נקברו ללא סימון

בית המשפט אישר הסדר פשרה בין 18 המשפחות לבין בתי החולים חברה קדישא, משרד הבריאות והמשרד לשירותי דת. זאת לאחר שתינוקות או עוברים שלהן נקברו בניגוד לנהלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/02/20 15:39 יח בשבט התשפ

1.8 מיליון שקל יוענקו כפיצוי למשפחות שעובריהן נקברו ללא סימון
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: Edi Israel /FLASH90

18 משפחות שתינוקות או עוברים שלהן נקברו בניגוד לנהלים יפוצו לאחר שבית המשפט אישר הסדר פשרה בין המשפחות לבין בתי החולים, חברה קדישא, משרד הבריאות והמשרד לשירותי דת. "כסף לא יתקן את זה שאין לי קבר, אבל אולי זה לא יקרה שוב", אמרה אחת האמהות.

המשפחות תבעו את בתי החולים שבהם בוצעו הלידות והנתיחות שלאחר המוות, את משרד הבריאות והמשרד לשירותי דת, וכן את חברה קדישא "חסד ואמת לב אהרון", שמספקת שירותי קבורת עוברים לבתי חולים שונים. לאחר הליך גישור הגיעו הצדדים לפשרה, במסגרתה הסמיכו את בית המשפט המחוזי מרכז לקבוע סכום פיצוי, שלא יעלה על 3.2 מיליון שקלים, ללא נימוקים. בשבוע שעבר קבעה השופטת הלית סילש כי הסכום יעמוד על 1.8 מיליון שקלים.

הרב שאול פרבר, יו"ר עמותת 'עתים', שליוותה את המשפחות וסייעה להן באיתור קברי ילדיהן: "החלטת בית המשפט היא צעד חשוב במאבק להסדרת תחום קבורת העוברים והתינוקות הרכים. טיפלנו במאות פניות של הורים שביקשו לאתר היכן קברו את ילדיהם, לפעמים גם עשרות שנים לאחר המוות. אין מילים לתאר את מצוקתם של הורים אשר איבדו את ילדיהם מבלי שיוכלו לסגור מעגל ולעלות לקברי ילדיהם, רק בגלל אוזלת היד המקוממת של הגופים האמונים על התחום בשם מדינת ישראל. פסק הדין הוא תמרור אזהרה עבור חברות הקדישא ובתי החולים לבל יסטו מהדרך. כעת, הורים אשר קרה להם הנורא מכל, יודעים שיש להם רשת תמיכה ויש מי שדואג לזכויותיהם".

עו"ד ירון אלון, שייצג את המשפחות: "עניינה של כל משפחה היה שונה, אך המשותף הוא הסבל שארע להן לאחר אירוע של לידה שקטה - היעדר המידע, קבורת הילד בקבורה משותפת במקום פרטנית, היעדר אפשרות לזהות את הקבר, הקברים שנפתחו שוב ושוב כדי לקבור ילדים נוספים, היחס המזלזל של בתי החולים וחברת קדישא, ועוד עוולות נוספות". עו"ד אלון הוסיף כי "בחלק מהמקרים, אף איבדו המשפחות את ילדם וגם לאחר פסק הדין לא נודע גורלו - הן בתי החולים והן חברת קדישא אינם יודעים להגיד היכן הילדים קבורים, אם בכלל". לדבריו, "תג המחיר שקבעה השופטת סילש הוא מכובד ומרתיע, בתקווה שמקרים שכאלו לא יחזרו על עצמם".