צה"ל שוב מזייף | המפקד שפיקד על הפיילוט הלוחמות בשריון מעיד: "הנתונים שונו, לא היו פערים"

סגן אפיק שמע, שפיקד על הפיילוט שבחן את יכולתן של הלוחמות לשרת בטנקים, טוען כי הנתונים שהעביר למפקדיו שונו וזויפו על מנת להכשיל את הבדיקה: "ראינו בעיניים שלנו אותן עושות את התרגולות. אלו לא הזמנים שאנחנו הצגנו לצה"ל. איפה שהוא היה שינוי בנתונים שהגיעו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/02/20 13:01 ז בשבט התשפ

צה"ל שוב מזייף | המפקד שפיקד על הפיילוט הלוחמות בשריון מעיד: "הנתונים שונו, לא היו פערים"
חיילות בשיריון. אילוסטרציה, צילום: דובר צה"ל

הטענות על זיופיי נתונים בצה"ל שוב עולים לכותרות. יום לפני שיכריע בג"ץ בשאלת שילוב נשים בחיל השריון, טען הבוקר (א') סגן אפיק שמע, שפיקד על הפיילוט שבחן את יכולתן של הלוחמות לשרת בטנקים, טוען כי הנתונים שהעביר למפקדיו שונו וזויפו על מנת להכשיל את הבדיקה. 

"הנתונים שהצבא מציג, על פערים כביכול בין לוחמות ללוחמים, הם לא נכונים. לא היו פערים כאלה", קבע שמע. "אני הייתי המפקד בשטח, מפקד הפיילוט, ויחד עם הקצינים שלי פתחנו להן בעצמנו זמנים. ראינו בעיניים שלנו אותן עושות את התרגולות. אלו לא הזמנים שאנחנו הצגנו לצה"ל. איפה שהוא היה שינוי בנתונים שהגיעו".

שמע הסביר כי כשהעלה את טענותיו בפני הדרג הבכיר, נתקל בהסברים לא מספקים: "זה לא היה ברור. התשובה שקיבלתי זה ש'אולי יש אי-דיוקים ונצא להמשך התנסות', למרות שהן עברו את הבוחן כמו כל לוחם. יצאנו לעוד התנסות רק בגלל שמישהו שינה את הנתונים". גם בבוחן הנוסף שבוצע, הציגו הלוחמות זמנים זהים לזמני הלוחמים. "לשמחתי - מעז יצא מתוק, כי הן עברו עוד בוחן שהוכיח עוד פעם שהן מסוגלות", הסביר שמע.

הכשרת לוחמות השריון הראשונות

הכשרת לוחמות השריון הראשונותצילום: דובר צה"ל

לאחר פרסום הנתונים שהצביעו על יכולות ירודות של הלוחמות, הודיע צה"ל כי יקיים פיילוט נוסף. "אין שום טעם בניסוי נוסף", טוען שמע. "הפיילוט היה מאוד מקצועי, מאוד מושקע. התוצאות מדברות בעד עצמן - הן יכולות".

בתגובה להאשמות של שמע ושל מפקדים נוספים שיצאו בפומבי נגד הנתונים שפורסמו, הסבירו בצבא כי הטענות נבדקו וכי לא נמצאו להן ראיות. "בניגוד לטענות העולות בפרסום, סיכום פיילוט לוחמות הטנקים נעשה על ידי כלל המפקדים והגורמים הרלוונטים, בצורה מעמיקה ועל סמך שיקולים מקצועיים בלבד", נמסר מדובר צה"ל. "כפי שהוסבר, בסיכום הפיילוט נמצאו פערים בזמן טעינת הפגזים ובפריסת זחל כמו גם במספר תרגולות אחרות. בחלק מהן זמני הביצוע היו ארוכים פי שניים ויותר. עם זאת, הפיילוט הצביע על פוטנציאל לשילוב נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות ועל כן צה"ל ימשיך לשלב הבא בתהליך בחינת שילוב הנשים. נבקש להבהיר כי תרומתן הנשים בצה"ל הייתה ותמשיך להיות משמעותית ביותר. שילוב נשים בצבא בכלל, לרבות פעילות מבצעית, הוא חשוב ומתבקש, זאת בכפוף להכרח בשמירה על דרישות מקצועיות לכל תפקיד".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן