תם טקס חנוכת האנדרטה בגן סאקר

ראש הממשלה, נשיא המדינה ונשיא רוסיה חנכו את אנדרטת "נר הזיכרון" לזכר הרוגי המצור על לנינגרד. נתניהו: "משקעי הכאב נותרו, הצלקות לא נעלמו". גם פוטין וריבלין נאמו. בהמשך היום: הטקס המרכזי ביד ושם

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 23/01/20 13:01 כו בטבת התשפ

תם טקס חנוכת האנדרטה בגן סאקר
פוטין ונתניהו. אילוסטרציה, צילום: עמוס בן גרשום - לע"מ

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו הגיעו לגן סאקר שבירושלים, זאת כדי לחנוך את אנדרטת "נר הזיכרון". האנדרטה החדשה הוקמה בעיר הבירה לזכר הרוגי המצור על לנינגרד במלחמת העולם השנייה. נתניהו אמר בעת המעמד "תמיד נזכור שחיילי הצבא האדום הם שפתחו את שערי אושוויץ לרווחה."

עוד הוסיף ראש הממשלה "באדמת ירושלים, עיר הנצח, אנו מציבים היום גלעד נצח לזכרם של מגני לנינגרד ותושביה שנספו במצור האכזרי במלחמת העולם השנייה. עמוד הגבורה הזה מדבר לכל אדם. הוא מדבר בעברית, הוא מדבר ברוסית, הוא מדבר בשפה אוניברסלית. אהבת מולדת, הקרבה עילאית, כוח רצון בל יתואר, לחימה עיקשת והשגת ניצחון".

"אסור לרגע אחד לטשטש את הקורבן והתרומה של ברית המועצות ושל חייליה בצבא האדום למיגור המפלצת הנאצית והצלת העולם מטרגדיה נוראה. משקעי הכאב נותרו. הצלקות לא נעלמו" הוסיף ראש הממשלה.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, דיבר גם הוא במעמד ואמר "במעמד המיוחד הזה ניתנה לנו הזכות לחלוק כבוד לאזרחי ברית המועצות לשעבר ולחיילים שלחמו בעוז בחזית המזרחית. מדינת ישראל היא היום בית לבלוקדנקים, בית לווטרנים לוחמי הצבא האדום, שחלקם מכבדים אותנו היום בנוכחותם, ולרבים מיהודי רוסיה וברית המועצות לשעבר. המאבק בגרמניה הנאצית, בפשיזם, בגזענות ובאנטישמיות, הוא מנת חלקנו המשותפת".

נשיא המדינה ריבלין

ריבלין. המאבק באנטישמיות משותףצילום: פלאש 90

נשיא רוסיה עצמו שיתף בתחושותיו ואמר: "הכעס המובן שלנו הוא על המעשים שעשו הנאצים. אני יודע את זה מהוריי, בגלל שאבא שלי הגן על עיר מולדתם מהחזית. אמא שלי הייתה בעיר הנצורה עם ילד שמת. תוכנית האויב הייתה צינית בצורה חסרת תקדים: להטיל מוות בהפצצות בלתי פוסקות, להשמיד את העיר". לדבריו, "האנדרטה שאנו חונכים היום היא סמל לרעיון המשותף שלנו. ברוסיה נסערים ודואגים מהניסיון לשלול שואה ולנקות את שמם את הרוצחים".

פוטין. יפגש עם יששכר

פוטין. ברוסיה כועסים על הנאציםצילום: פלאש 90, מארק ישראל סלם

מוקדם יותר אמר נשיא רוסיה לאימה של נעמה יששכר כי ביתה נעמה תהיה בסדר, ועדכן אותה כי נציג זכויות אדם יגיעה לבקרה בכלא הרוסי. כמו כן, דן פוטין עם נתניהו באתגרים נוספים שעל הפרק. נתניהו הודה לפוטין על ביקורו ואמר "אנו שמחים לארח אותך בביתנו, ולהודות על הקשר בין המדינות."

בתו, כך, אירועיפורום השואה הבינלאומי נמשכים נמרצות. חלק ממנהיגי אומות העולם הגיעו לביקור המסורתי ביד ושם, זאת לקראת הטקס המרכזי שיתקיים במקום, וינעל את אירועי פורום השואה הבינלאומי, שהנחית ארצה עשרות ממנהיגי העולם.

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן