היום שאחרי: כל השאלות והתשובות על הליך החסינות

מהי חסינות, מתי היא פוקעת והאם שופטי בג"ץ יכולים להתערב? כל השאלות והתשובות על התהליך המשפטי שהולך לעבור על ראש הממשלה נתניהו

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/01/20 07:35 ה בטבת התשפ

היום שאחרי: כל השאלות והתשובות על הליך החסינות
צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

תהליך החסינות של ראש הממשלה החל אמש (ד'), כאשר הגיש את בקשתו ליו"ר הכנסת אדלשטיין. מכאן הדרך לקבלת חסינות עוד ארוכה וישנם הרבה שאלות לא פתורות. עשינו לכם קצת סדר בבלאגן. 

מהי חסינות?  

לחברי הכנסת יש שני סוגי חסינות: הראשונה היא החסינות המהותית, שהיא חסינות תמידית מאחריות פלילית ואזרחית למסגרת התפקיד. היא נובעת משני מקורות - חוק יסוד: הכנסת וחוק חסינות חברי הכנסת, חובותיהם וזכויותיהם, שמעניק לחבר הכנסת פטור מאחריות אזרחית או פלילית בשל הצבעה, הבעת דעה בעל פה ובכתב, או בשל כל מעשה שעשה במסגרת מילוי תפקידו.

ישנה גם חסינות דיונית, שפוטרת את הח"כ מאחריות פלילית בשל עבירות שעבר שלא במילוי תפקידו, ואף בשל עבירות שעבר לפני תחילת כהונתו. הדבר מתבטא בסעיף 13 בחוק חסינות חברי הכנסת, חובותיהם וזכויותיהם, שמאפשר לכנסת לקבוע שלח"כ תהיה חסינות בפני העמדה מדין פלילי לגבי האשמה שבכתב אישום שאינה קשורה למילוי תפקידו. הכנסת לא תחליט החלטה כזאת אלא לפי הצעת ועדת הכנסת.

נתניהו מבקש בתיק 4000 חסינות דיונית, שתפקע כאשר הכנסת ה-23 תתפזר, בעילות של אפליה, חוסר תום לב וטענה כי ניהול ההליך יפגע בתפקוד הכנסת ובייצוג הבוחרים. בתיקי 1000 ו-2000 הוא מבקשה חסינות מהותית מכיוון שהוא טוען שהעבירות שמיוחסות לו נעשו מתוקף תפקידו ולכן החסינות תשאר קבועה. 

איך מתבצע הליך בקשת החסינות?

לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הגיש ליו"ר הכנסת, ליו"ר ועדת הכנסת ולח"כ את כתב האישום, לח"כ עצמו עומדת תקופה של חודש ימים על מנת להגיש את הבקשה לקבלת חסינות. אם הח"כ הגיש בקשה זו, על ועדת הכנסת שבסמכותה לדון בכך להתכנס, לקיים דיון ולהצביע על אישור או דחיית הבקשה. במידה והבקשה אושרה בוועדת הכנסת, הרי שתתקיים הצבעה נוספת במליאת הכנסת שבה גם נדרש רוב. אם הבקשה אושרה לאחר מכן גם במליאת הכנסת, הרי שעל הכנסת להעניק לח"כ חסינות מהעמדה לדין. אם הבקשה נדחתה במליאה, הח"כ לא יקבל חסינות אף שזו אושרה קודם בוועדה ויוגש נגדו כתב אישום לאלתר.

בשל המשבר הפוליטי לא קיימת ועדת הכנסת ולכן אין אפשרות לדון בחסינות. הוועדה המסדרת, שאחראית אחרי הבחירות לתפעול הכנסת עד להקמת ממשלה, אינה בעלת סמכות לדון בנושא, וגם לא ניתן להעביר את הדיון בנושא ישירות למליאת הכנסת.

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, התייחס לנושא בחוות דעת שפרסם לפני כחודש, שבה ציין כי אין כל חובה להקים את הוועדה בעקבות הגשת בקשת החסינות של נתניהו, אך אם רוב חברי הכנסת יחליטו שהם רוצים להקים את הוועדה - אין מניעה לעשות זאת. 

במידה ולא יהיה רוב חברים שתומכים בהקמת וועדה מסדרת תהיה אפשרות להגיש עתירה לבג"ץ שיחיבו את חברי הכנסת להקים אחת, אולם ישנו ספר גדול אם השופטים אכן התערבו בדבר כזה.