נשיאת בית המשפט העליון: הביקורת שלוחת רסן החותרת תחת הלגיטימיות של בית המשפט

אסתר חיות, נשיאה בית המשפט העליון התייחסה היום למאבק שמנהלת מערכת המשפט: "ככל בשר ודם איש מאיתנו אינו חף מטעויות "

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/12/19 19:56 ז בכסלו התשפ

נשיאת בית המשפט העליון: הביקורת שלוחת רסן החותרת תחת הלגיטימיות של בית המשפט
נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות נשאה דברים היום בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי. הנשיאה אומנם ביקשה שלא להתייחס ישירות לדברים שעוברים היום על מערכת המשפט : "אינני מתכוונת להרחיב את הדיבור על נושאים שהם במוקד השיח הציבורי כיום ואולי לא רק במוקד אלא בנקודת הרתיחה ממש" וביקשה לקחת דוגמה מהחפץ חיים : "עצה זו בדבר שמירת הלשון עצה טובה היא ועליה עמד "החפץ חיים" כבר במאה ה-19. אין פירוש הדבר בהכרח נצירת הלשון אבל נקיטת זהירות והקפדה בדברנו יפה תמיד ועל אחת כמה וכמה בימים אלה"

חיות התייחסה להתקפה שעוברת מערכת המשפט בעת הזו ואמרה: "שלטון החוק והמשפט איננו "שלטון המשפטנים". השופטים, המשפטנים בשירות הציבורי ובכללם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, וכל יתר גורמי אכיפת החוק המופקדים מתוקף משרתם על משמר שלטון החוק, עושים זאת באמונה, במקצועיות ומתוך תחושה עמוקה של שליחות. וגם גורמים אלה כולם כפופים כמובן לחוק ולעקרון שלטון החוק. ביטוי לכך ניתן למצוא למשל בסעיף 11 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, הקובע כי "כל רשות מרשויות השלטון חייבת לכבד את הזכויות שלפי חוק-יסוד זה". "

ודיברה על התיקון : "ככל בשר ודם איש מאיתנו אינו חף מטעויות ועל כן בהחלט נדרשים מנגנוני בקרה ופיקוח גם על כל אחד ממשרתי הציבור שהזכרתי. אך בין מנגנונים כאלה ובין ביקורת שלוחת רסן החותרת תחת הלגיטימיות של מוסדות משפטיים במדינת ישראל, תוך הטלת דופי אישי, חסר שחר וחסר אחריות במשרתי הציבור הללו, רב המרחק."