הרב אבינר על שירת נשים: "לצאת בשקט"

איך תטבול אישה שיש לה גבס, מה יעשה מי ששכח את הטלית בבית, האם מברכים ברכה אחרונה על גרעינים, ולמה זכה יהושע בן נון להמשיך את משה רבנו? הרב אבינר בשות ס.מ.ס.

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/11/19 13:53 טז בחשון התשפ

הרב אבינר על שירת נשים: "לצאת בשקט"
הרב שלמה אבינר, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

שפשוף רכב

ש: שפשפתי קלות רכב ברחוב. אם אשאיר פתק, אני מפחד שיסחטו ממני כספים שלא כדין.  מה לעשות?

ת: להשאיר כסף לפי הערכת אמת.

סימני הגאולה

ש: האם גם חרדים מודים שכשארץ ישראל נותנת פרותיה בעין יפה הוא סימן שהגאולה קרובה לבוא?

ת: בוודאי! הרי זו גמרא מפורשת, ואיננו קראים.  סנהדרין צח א.  וסיפר לי חבר בשם הג"ר אברהם גריינימן שליט"א שהחזו"א ז"ל אמר לאביו הגאון ר' שמריהו גריינימן זצ"ל ראש כולל חזו"א, כי הסיבה לעלייתו ארצה (בשנת תרצ"ג)היא מפני שהחלו לגדול פירות בא"י ונאמר ביחזקאל (לו, ח): "ואתם הרי ישראל, ענפכם תתנו, ופריכם תשאו לעמי ישראל, כי קרבו לבוא".

גבס קל

ש: כיצד תטבול אישה שיש לה גבס?

ת: תקנה על חשבונה "גבס קל".  אפשר להתרחץ איתו ולטבול איתו כי אין בו חציצה.  אושר על ידי מכון פועה (ועי' שו"ת רבבות אפרים ה, תקכה - מ"צ).

ממשיכו של משה רבנו

ש: למה דווקא יהושע בן נון זכה להיות ממשיכו של משה רבנו?

ת: נוצר תאנה יאכל פריה.  מפני שמסר נפשו על לימוד התורה אצלו יומם ולילה במשך ארבעים שנה (ע"פ במדבר רבה כא, יד.  ובס' דברי אגדה [עמ' שכה], כתב הגרי"ש אלישיב: יהושע זכה לקבל את הנשיאות מפני דאגתו לרבים. כאשר משה רבינו ביקש שירשו בניו את כבודו, אמר לו הקב"ה: "בניך ישבו להם ולא עסקו בתורה, יהושע הרבה שרתך והרבה חלק לך כבוד והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך, הוא היה מסדר את הספסלים והוא פורס את המחצלאות, הואיל והוא שרתך בכל כחו כדאי הוא שישמש את ישראל שאינו מאבד שכרו 'קח לך את יהושע בן נון' לקיים מה שנאמר [משלי כז, יח]: 'נוצר תאנה יאכל פריה'" [במדבר רבה כא, יד].  ודאי שבני משה רבינו היו  גדולים בתורה, שאם לא כן, לא היה מבקש בשבילם את הנשיאות.  אלא שישבו להם ולא עסקו בתורה עם הבאים, ורק יהושע העמיד ספסלים – גדולה הכנסת אורחים תחת כנפי השכינה מקבלת פני שכינה בשביל עצמו [שהרי דבר זה ש"גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני השכינה, נאמר אצל אברהם אבינו [ילקו"ש וירא פב], ומה היתה הכנסת אורחים של אברהם אבינו – להודיע שיש מנהיג לבירה, לגייר גרים, וזה היה עדיף על פני קבלת השכינה של אברהם עצמו - מ"צ).

כניסה לסוכת חברו

ש: מותר לי להיכנס לסוכת אדם זר בלי רשותו?

ת: ודאי שלא.  צריך לבקש רשותו.  אמנם נוח לו לאדם שיעשו מצוה בשלו, אך אין זה כלל גדול כי יש שמקפידים.  וכן אין אומרים זה נהנה וזה לא חסר לכתחילה (עי' רמ"א או"ח יד ד.  מ"ב ס"ק טז. ערוה"ש סי' יג – מ"צ).

שירת נשים בצבא

ש: שירת נשים בטקס צבאי, לצאת או להוריד את הראש?

ת: לצאת בשקט.

ברכה על חמניות

ש: האם מברכים ברכה אחרונה על גרעיני חמניות?

ת: לא. כי לא אכלו כשיעור במשך זמן קצוב.

טבילה במדבר

ש: היכן טבלו הנשים במשך ארבעים שנה במדבר?

ת: יש גם אגמים קטנים, שלוליות ומעיינות.

תפילה בטלית או במניין

ש: מי ששכח טליתו בבית, האם עדיף להתפלל בבית כנסת בלי טלית או בבית עם טלית?

ת: בית הכנסת.

תרומות ומעשרות על בצל שגדל

ש: מה דין בצל מעושר שמעצמו מוציא עלים ירוקים, האם יש לעשר אותם?

ת: לא. אבל אם הונח בכוונה בכלי עם מים, יש מחייבים, אך גם בזה רוב הפוסקים מקלים.