"רק בישראל ברירת המחדל זה לעצור חיילים"

קבוצת חיילי צה"ל נעצרו בעקבות תקרית עם צעירים מהפזורה הבדואית, שאיימו עליהם וניסו לתקוף אותם. החיילים טוענים כי פעלו להגנה עצמית בלבד. עו"ד בן גביר: "מדובר בהפקרת לוחמים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/10/19 08:57 כד בתשרי התשפ

"רק בישראל ברירת המחדל זה לעצור חיילים"
אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

המשטרה הצבאית עצרה מ"כ וחיילים נוספים מגדוד הנח"ל החרדי, לאחר שאלו, לטענתם, הגנו על עצמם ומנעו פגיעה בחיילים ואזרחים.

הסיפור אירע בלילה שבין רביעי לחמישי בשבוע שעבר, אז חזרו החיילים מהלווייתו של הנער אשר חזות שנפטר ממכת ברק. קרוב משפחתו של חזות משרת בנצח יהודה ומחלקה של החיילים הגיע לנחם את האבלים.
בעת שחזרו ועצרו להפסקה בתחנת הדלק דביר, טוענים החיילים כי קבוצה של צעירים מהפזורה הבדואית שהיו במקום התגרו בהם וקיללו אותם. בשלב מסוים צעק אחד הצעירים למ"כ: "בוא חייל אני אדקור אותך". או אז ומתוך חשש שהצעיר הבדואי מתכוון לממש את כוונתו, החל המ"כ לחתור למגע ועצר את הצעיר, כאשר בשלב זה החלו שאר הצעירים במקום לנסות לתקוף את המ"כ, וחייליו הגיעו להגן עליו ועל חייהם. 

האירוע הסתיים לאחר שהחיילים גברו על הצעירים, ואף ערכו חיפוש וגילו שאין לצעיר שאיים סכין. בשלב זה בהוראת המ"כ עזבו החיילים את המקום. אולם לאחר ששבו לבסיס כינסו אותם הקצינים בבסיס וטענו כי התקשורת עשויה להתעניין בכך, וזה עשוי להזיק ליחידה. אתמול (ג') הגיעו שוטרי המשטרה הצבאית לבסיס, עצרו ועיכבו 18 חיילים לחקירה, כאשר מרביתם נותרו במעצר במשך הלילה. 

אביו של אחד החיילים סיפר הבוקר בכאן 11 על האירוע: "אחד הבדואים התגרה בהם ותוך התקרבות לאוטובוס צעק 'בוא נדקור אותך בלב' - הבן שלי מפקד הכוח ניגש אליו ועצר אותו. הבדואי ניסה לגעת לו בנשק".

עורך הדין של המ"כ, איתמר בן גביר, אומר הבוקר: "שוב מדובר בהפקרת לוחמים. המ"כ עשה מה שמצופה ממנו והגן על עצמו ועל חייל. אם היה בורח הרי שזו הייתה רשלנות והפקרות אך כנראה שצה"ל מעדיף חיילים מתים מאשר חיילים שמבצעים את תפקידם".  בן גביר תוקף בחריפות את המשטרה הצבאית החוקרת ואת ההחלטה לעצור את החיילים: "מדובר בשערורייה. רק בישראל ברירת המחדל זה לעצור חיילים ולהאמין לפורעים שביקשו לפגוע בהם, במקום לתת גב ללוחמים שביצעו את תפקידם".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "למשטרת ישראל הוגשה תלונה בנוגע לאירוע אלימות בין מספר חיילים למספר אזרחים. משטרת ישראל העבירה את הטיפול באירוע למשטרה הצבאית החוקרת, שפתחה בחקירת המקרה.
ככל שיימצא כי חיילים חרגו מפקודות צהל  או מהחוק הם יטופלו במלוא החומרה".

בהמשך נמסר מדו"צ כי אחר הצהריים "יובאו להארכת מעצר לצורכי חקירה 14 חיילים החשודים במעורבות באירוע אלימות שהתרחש לאחרונה. החיילים חשודים בעבירות של תקיפה בצוותא, איומים ושימוש בלתי חוקי בנשק".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן