רה"מ נתניהו: אחדות תהיה- עכשיו או מאוחר יותר

בנאומו לכנסת ה-22, הדגיש רה"מ בנימין נתניהו את חשיבות ממשלת האחדות הלאומית ואת היותה האפשרות הבלתי נמנעת, נוכח האיומים האיראניים והשלכותיהם. צפו בנאום

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/10/19 17:27 ד בתשרי התשפ

רה"מ נתניהו: אחדות תהיה- עכשיו או מאוחר יותר
נתניהו נואם בכנסת, צילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בישיבת הפתיחה של הכנסת העשרים ושתיים ובהצהרת האמונים של חברי הכנסת, במשכן הכנסת בירושלים.

נתניהו: "הדבר הראשון שאני מאחל לכנסת החדשה הוא אריכות ימים. הכנסת מבטאת את הכרעת העם, והכנסת מבטאת את רצון העם. עכשיו, לעתים ההכרעה הזאת היא חדה וברורה, ולעתים, כפי שקרה בבחירות האחרונות, הכרעת העם אומרת: ממשלת אחדות לאומית, ממשלת אחריות לאומית. זה מה שההצבעה הזאת אמרה, אחדות לאומית רחבה ככל האפשר, של כל אלה התומכים במדינה יהודית ודמוקרטית. 

למעלה ממיליון איש הצביעו עבורי באופן ישיר, לראשות הממשלה. באופן עקיף, עוד מיליון - זה כמחצית הציבור. אבל זה לא הספיק כדי להקים ממשלת ימין. וגם לבני גנץ הצביעו רבים, אבל זה לא הספיק עבורו להקים ממשלת שמאל. ולכן הפתרון הנכון, הפתרון היחיד, זה מה שהציע נשיא המדינה, וחזר והציע בנאומו עכשיו במליאה - ממשלת אחדות לאומית רחבה.

 צריך לעשות הכל – ואני עושה הכל – כדי להימנע מכך. פשוט חייבים להפסיק את מחול השדים הזה של מערכת בחירות, ואחר כך עוד מערכת בחירות ועוד מערכת בחירות. אנחנו לא יכולים להרשות זאת לעצמנו, כי אנחנו מאותגרים כפי שאף מדינה אחרת לא מאותגרת. היום אנחנו עומדים בפני אתגר ביטחוני ענק, שגדל והולך משבוע לשבוע ומתעצם בחודש-חודשיים האחרונים, ובמיוחד בשבועות האחרונים. 

זה לא ספין, זו לא גחמה, זה לא "נתניהו מנסה להפחיד אותנו". מי שיודע את הפרטים יודע עד כמה הדברים האלה נכונים. כל אחד שעיניו בראשו רואה שאיראן הולכת ומתחמשת, איראן הולכת ומתחזקת. התעוזה שלה, החוצפה שלה, הולכים וגוברים. היא תוקפת את נתיבי השייט הבינלאומי, היא תוקפת את חצי האי הערבי, היא תוקפת בכל מקום. היא שולחת שליחי טרור לכל מקום והיא גם תוקפת ישירות כלי טיס של ארה"ב, ועכשיו את שדות הנפט של סעודיה. והיא אומרת בצורה הכי ברורה, זה מה שהגנרלים שלהם אמרו, כולל לפני יומיים: 'ישראל תיעלם. זו לא תאוריה, ישראל תיעלם'. הם מאמינים בזה, הם חותרים לזה, ואנחנו צריכים לקחת אותם במלוא הרצינות.
 
המציאות הזאת מחייבת אותנו להתעצם. היא מחייבת אותנו להתחמש, מחייבת אותנו להמציא בידינו, בידי הלוחמים שלנו והחיילים שלנו כלי הגנה וכלי התקפה בהיקף, בעוצמה ובאיכות שלא הייתה לנו עד עכשיו. אנחנו נצטרך עכשיו להוסיף הרבה מאוד משאבים לצורכי הביטחון שלנו - מיליארדים רבים ומיד. ואחר כך מיליארדים רבים כל שנה. כי המציאות השתנתה, והדבר הזה מחייב החלטות מאוד קשות, כי אין דרך להוסיף ולהוסיף, מבלי לקחת מאיזה שהוא מקום. ההחלטה לקחת היא החלטה קשה מאין כמוה, החלטה פוליטית קשה מאין כמוה, החלטה ברמה הלאומית הגבוהה ביותר, והדבר הזה מחייב כתפיים רחבות של הממשלה, גם כדי לעמוד מול האתגרים הביטחוניים והצבאיים שתיארתי, והם לא יהיו קלים, וצריך להכין את הציבור לקראת הבאות. ואת זה עושים כשכולם יודעים, כשכולם או רובם אחראים - רובנו אחראים. 
 
ובכן, האתגרים ברורים וגם העם אמר את דברו בצורה ברורה, אבל לצערי המאמץ לאחדות עוד לא נשא פרי. בימים האחרונים השקעתי מאמצים רבים מאוד כדי שתקום ממשלה רחבה ויציבה. אני שב ואומר: ממשלה כזאת היא צו השעה. 
 
שוחחתי היום עם אביגדור ליברמן. אני חייב להגיד: שיחה כנה, לא מתריסה. אמרתי לו מה שאני אומר גם לחבריי למחנה - שמוכרחים ללכת יחד, שמוכרחים להפסיק עם מדיניות הפסילות וההחרמות, הן של ציבורים והן של אנשים. כל מי שמקבל מדינה יהודית ודמוקרטית - מקובל עלינו.

מכובדי הנשיא, אני דבק בדעה שאין שום חלופה אחרת למתווה האחראי והנבון שהצעת לממשלת אחדות לאומית רחבה. הדבר הטוב והנכון לעשות זה להגיע לפתרון הזה שאין בלתו ולהגיע אליו עכשיו. אבל אם לא נגיע אליו עכשיו, נגיע אליו אחר כך, אחרי שאני אחזיר את המנדט ואחרי שבני גנץ יחזיר את המנדט ונגיע ל-21 יום האחרונים. בסופו של דבר זה יקרה. בסופו של דבר נחזור לנקודה שבה אנו נמצאים כעת, לצורך כינון ממשלת אחדות לאומית רחבה בהליך מושכל ומוסכם.  הבה נכונן בהקדם ממשלה שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל"

הנאום המלא: