"אסור לתת לרבנות הראשית להרחיק זוגות מהיהדות"

במלאת מאה שנה לפקודת הנישואין והגירושין העותמאנית, חוקי הנישואין הראשונים בארץ ישראל, ארגון 'עתים' ציין את המאורע ב"חגיגת חתונה" סאטירית, וקיים כנס שעסק בנושא חוקי הנישואין והגירושין בישראל

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 11/09/19 09:54 יא באלול התשעט

"אסור לתת לרבנות הראשית להרחיק זוגות מהיהדות"
חלק מה"חגיגות" של פקודת הנישואין והגירושין, צילום: אלעד ברוך

אתמול (ג')  "חגגו" הארגונים "עתים" ו"חופות" 100 שנים לפקודת הנישואין והגירושין, הפקודה העות'מאנית שהפקיעה מהציבור את הזכות לבחור כיצד להתחתן, באירוע מחאה סאטירי - "הפקודה מאיסטנבול" - בצורת חתונה עות'מאנית ב"מרפסת של מוסללה" בירושלים.

האירוע כלל ממתקים ומוזיקה טורקית, ובמהלכו נשאו שבעה נאומים כפרפרזה על סדר "שבע הברכות", בהנחייתה של מיה בודאי. הדוברים תיארו את המצב האבסורדי בו פקודה שנכתבה בידי העות'מאנים ובהמשך אומצה על ידי המנדט הבריטי - עברה לישראל כ"ירושה" עד לימינו, ולא עודכנה כמעט בכלל כך שאינה רלוונטית עוד למרקם החיים במדינת ישראל של ימינו, ועל ההשפעה הרעה שיש לפקודה זו על החיבור של הציבור הישראלי ליהדות.

מעגלי השיח באירוע

מעגלי השיח באירועצילום: אלעד ברוך

במסגרת האירוע התקיימו גם סדנאות בזק בסימן סוגיית הנישואין בישראל (בנושאים: התמורות בתחום הנישואים ב-70 השנים האחרונות, הסכמי קדם נישואין ותופעת חקירות היהדות).

הרב שאול פרבר, מייסד ויו"ר "עתים", דיבר באירוע על השינויים שצריך לעשות בחוקי הנישואין והגירושין במדינת ישראל: "העולם היהודי ב"ה היום מגוון, ומה שהיה נכון לפני מאה שנה, כנראה לא נכון היום. הגיע הזמן לעשות שינוי סיסטמי, לאפשר הרבה יותר, לתת למדינת ישראל להכיר ביופי של כל זוג. מדינת ישראל שינתה הרבה חוקים – חוק השבות, חוק ביטוח לאומי – הגיע הזמן לערוך שינויים גם בחוק פקודת הנישואין והגירושין, דווקא למען חיזוק צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

הרב ד"ר שאול פרבר

הרב ד"ר שאול פרברצילום: אלעד ברוך

הרב אהרון ליבוביץ, מייסד ארגון ׳השגחה פרטית׳ המפעיל את מיזם ׳חופות׳, סיפר על המיזם ועל המציאות בשטח: "בשנה האחרונה, לכאורה, צברתי פוטנציאל של 58 שנות מאסר, על 29 חופות שערכתי לזוגות שהיה חשוב להם להתחתן כדת משה וישראל, אבל נאלצו – או בחרו – לעשות את זה מחוץ לרבנות. אנו יודעים שהדת זוכה להשפעה דווקא כשהיא מוותרת על הכח. לאט לאט כולם יבינו שהמצב כיום הוא רק אג'נדה פוליטית וערכית של המגזר החרדי, אסור לתת לרבנות להמשיך להרחיק זוגות מהיהדות. אנו רואים מהפעילות שלנו בשטח שעם ישראל רוצה אחרת".

ח"כ יוליה מלינובסקי, ממפלגת "ישראל ביתנו", אמרה: "חייבים לשבור את המונופול של הרבנות על החיים האישיים שלנו. אני התחתנתי ברבנות, עברתי את כל הבירורים, וכל המסכת הזו, והצלחתי. אבל היו שלבים שרציתי לטרוק את הדלת וללכת. צריך לכבד כל אדם כפרט, ולתת לו לנהל את החיים שלו כפי שהוא רוצה. טוב שהסדירו את הנושא לפני מאה שנה, אבל הגיע הזמן להתקדם. איך אומרים, "עד 120 שנה" – אני מקווה שזה יהיה קודם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן