השר ארדן שובר שתיקה: "לא נסבול אנרכיה בהפגנות"

לאחר ימים קשים למשטרת ישראל, השר לביטחון פנים מנסה להרגיע את ההפגנות: "לכל מחאה בחברה דמוקרטית יש גבולות שאסור שייחצו ושהמשטרה לא יכולה להתעלם מהם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/07/19 08:36 ל בסיון התשעט

השר ארדן שובר שתיקה: "לא נסבול אנרכיה בהפגנות"
השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לאחר שתיקה ארוכה, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, דיבר על התקרית בה נהרג סולומון טקה, והמחאת יוצאי העדה האתיופית שיצאה משליטה: "אני מבקש להביע שוב בשמי ובשם משטרת ישראל כולה את הזעזוע העמוק ואת הצער הרב על האירוע הקשה הזה ושולח תנחומים מעומק הלב לבני משפחת טקה".

השר ארדן הסביר שהוא מבין את הכאב של יוצאי אתיופיה: "אני מבין ומזדהה עם כאבם של בני העדה ומכבד את הרצון להביע מחאה. זכותו של כל אזרח במדינה דמוקרטית למחות על עוולות שהוא מרגיש שנעשו לו ולזעוק כשאר הוא מרגיש שזכויותיו נפגעו". 

 

עוד הוסיף ארדן: "ממשלת ישראל, המשרד לביטחון פנים והמשטרה עשו בשנים האחרונות צעדים רבים ומאמצים גדולים מאוד כדי לחזק את הקשר והאמון בין קהילת יוצאי אתיופיה והמשטרה. בעיני זו הייתה ועדיין אחת המשימות הלאומיות החשובות ביותר.   חלה ירידה של 21 אחוזים במעצרים בקרב יוצאי אתיופיה, יזמנו את פרויקט מצלמות הגוף כדי להגביר את השקיפות ונעשו צעדים רבים כדי להילחם בתופעת שיטור היתר."

במהלך ההפגנות אמש (ג') החלו המפגינים לידות אבנים, לשרוף צמיגים ולחסום כבישים. במהלך היום 47 שוטרים נפצעו ו-60 מפגינים נעצרו. השר לביטחון פנים יצא נגד ההתפרעויות בהפגנות: "נהגת הקהילה עצמה מציינת בכל הזדמנות לשבח את פעילות המשטרה, והמקרה הנורא בקריית חיים איננו מייצג את התהליכים שעברה ועוברת משטרת ישראל, מחאת הקהילה היא לגיטימית, אבל למחאה, לכל מחאה בחברה דמוקרטית יש גבולות שאסור שייחצו ושהמשטרה לא יכולה להתעלם מהם".

"משטרת ישראל עשתה כל מאמץ וכל שלאל ידה כדי לאפשר למפגינים להביע את כאבם ולזעוק את זעקתם. הכוחות נהגו באיפוק והכלה על מנת שלא להגיע לעימותים אלימים אשר יביאו חלילה לנפגעים בנפש, פגיעה באזרחים, שוטרים", אמר השר.

ארדן התייחס גם לחוסר הנוחות שחשו יתר האזרחים בשל חסימות הכבישים: "אני מודע כמובן גם לסבלו הרב של הציבור הרחב, ולאי הנעימות שנגרמה לעשרות אלפי אזרחים בכבישים ואני מצר על כך צער רב, אולם חשוב להבין שהמשטרה פעלה כך כדי למנוע נפגעים נוספים בנפש. פינוי של כבישים רבים שנחסמים בעת ובעונה אחת ברחבי המדינה מצריך הפעלת כוחות ואמצעים גדולים שהיו גורמים בוודאות גבוהה מאוד לעוד נפגעים, מה שהיה מביא כמובן להסלמת המצב ואיננו רוצים בכך".

השר חתם את דבריו: "לצערי בקרב המפגינים היו ועדיין ישנם כאלה בשעות אלה שפועלים באלימות רבה ומשולחת רסן גם כנגד השוטרים שעושים את תפקידם וגם כנגד אזרחים תמימים. ראינו היום פורעי חוק אלימים מאוד בקרב המפגינים, שהשליכו בקבוקי תבערה רימוני הלם, השחיתו כלי רכב ותשתיות מדינה ואפילו ניסו להצית תחנות משטרה, האלימות הזו גרמה לפציעתם של עשרות שוטרים. מפגינים שמיידים אבנים על אמבולנס, מפגינים שפוגעים בכוחות הצלה שמגיעים לסייע, מפגינים שמציתים תחנות משטרה – מאבדים לגיטימיה. אי אפשר לקחת רבבות אזרחים בכבישים כבני ערובה ולסכן את חייהם".