עדות מטלטלת: "אמרו להם שלא יעזו לספר מה היה בשבי כי ירדפו אותם"

מנהלת השירות הארצי לעבודה סוציאלית סיפרה על הטראומות עימן מתמודדים החטופים ששוחררו מהשבי: "יש ביניהם אנשים שאפשר לראות איך שטיפת המוח שהחמאס עשה להם עובדת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/12/23 17:36 כא בכסלו התשפד

עדות מטלטלת: "אמרו להם שלא יעזו לספר מה היה בשבי כי ירדפו אותם"
מנהרת חמאס, אילוסטרציה, צילום: Muhammed/Flash90

עשרות חטופים שבו במסגרת עסקת חילופי השבויים עם חמאס בשבוע שעבר, ואחרי החיבוקים, ההתרגשות והסרטונים המרגשים של איחודם עם בני משפחותיהם - מתחילה העבודה האמיתי של שיקומם הפיזי והנפשי. בריאיון לn12, ד"ר יעל גור קול, מנהלת השירות הארצי לעבודה סוציאלית במשרד הבריאות, סיפרה על הדברים שצפים מול אנשי הטיפול שעובדים עם השבים.

שטיפת המוח של חמאס השפיעה על חטופים

"יש ביניהם אנשים שאפשר לראות איך שטיפת המוח שהחמאס עשה להם עובדת", אמרה בריאיון. "יש חטופים שסיפרו לנו שהחוטפים איימו עליהם: 'אנחנו יודעים איפה אתם גרים, אנחנו יודעים איפה בני המשפחה שלכם עובדים', ואמרו להם שלא יעזו לספר מה היה בשבי כי ירדפו אותם. רבים מהחטופים עדיין מפחדים. אמרו להם: 'אל תעזו לפתוח את הפה'".

"יש משוחררים שנמצאים בתודעת שבי ומאוד עצוב לראות את זה"

עוד סיפרה כי חלק מהשבים עדיין נמצאים פסיכולוגית בתודעה של שבי, ודברים פשוטים כמו דפיקה בדלת יכולים להיות טריגר לחוויות הקשות מהשבי: "יש משוחררים שנמצאים בתודעת שבי ומאוד עצוב לראות את זה. למשל באחד מבתי החולים הייתה חטופה משוחררת שהעובדת הסוציאלית שאלה אותה אפשר לדפוק על הדלת? המשוחררת אמרה: 'אל תדפקי על הדלת, זה מה שהחוטפים שלנו עשו'".

עוד סיפרה: "היו מקרים שבהם היינו צריכים להודיע לחטופים ששוחררו שההורים שלהם נרצחו", אמרה. "אנחנו עושים את זה ברגישות ומכינים את בן המשפחה לתהליך. יש כאלה שמעדיפים לחכות ועוד לא לבשר".