מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

סמוטריץ' עונה על השאלות: מי מפונה ומי מפוצה? כל הפרטים

אחרי שקיבל לא מעט מטחי ביקורת, שר האוצר בפוסט מפורט בפייסבוק: איך עובד מנגנון הפינוי מהבית, מי מקבל פטור מארנונה ואיזה עסקים יקבלו פיצוי מהמדינה | כל הפרטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/11/23 13:27 ג בכסלו התשפד

סמוטריץ' עונה על השאלות: מי מפונה ומי מפוצה? כל הפרטים
סמוטריץ', צילום: Chaim Goldberg/Flash90

נדמה שהתפקיד הכי פחות פופולארי בעת מלחמה הוא שר האוצר: לצרכים של האזרחים אין סוף ותמיד יהיה מישהו לא מרוצה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חטף לא מעט מהתקשורת מתחילת המלחמה על התנהלותו, וכעת הוא משיב בפוסט חריף ועושה סדר בכל הנתונים.

מי מפוצה ואיך עובדים פינויי היישובים? סמוטריץ' עם כל המידע

1. כלל הישובים במועצה אזורית אשכול הוכללו במתווה הפיצוי המלא לעסקים, כולל נזק עקיף, בשל נזקי המלחמה, במסגרת תקנות מס רכוש שאושרו אתמול בוועדת הכספים. מרגע שהרחבנו את התקנות עד 40 ק"מ מהגבול, כלל הישובים בכל המועצות בעוטף נכללים בהם, כולל כמובן בכל מה שנוגע לחקלאות.

2. לגבי מימון עלויות הפינוי של ישובים ותושבים שפונו או התפנו למלונות עקב המלחמה, הן בצפון והן בדרום, צריך להבין שלא מדובר בהחלטה כלכלית של משרד האוצר אלא בהחלטה ביטחונית של צה"ל ומערכת הביטחון. מערכת הביטחון מחליטה אלו ישובים צריך לפנות משיקולים ביטחוניים שונים, ואנחנו יכולים לשלם רק על פינוי שמערכת הביטחון החליטה עליו. אין לנו דרך לשלם לכל מי שהחליט להתפנות עצמאית, גם אם הסיבה שלו הכי מוצדקת בעולם. אם נעשה את זה ישאלו אותנו, בצדק, למה פלוני כן ואלמוני לא, למה ישוב מסויים כן וישוב אחר לא?

3. פטור מארנונה: ניתן לכל האזרחים שפונו בהחלטות כאמור של מערכת הביטחון, תוך שאנחנו משפים את הרשויות על אבדן ההכנסה. גם כאן, אין לנו יכולת לתת פטור למי שהתפנה בהחלטה עצמית שלו ואנחנו מחויבים להישען על ההחלטות של מערכת הביטחון. לגבי ארנונה לעסקים - כלל העסקים בארץ משופים על ידינו בגין תשלומי הארנונה שלהם (עסקים עד 40 ק"מ בדרום ועד 9 בצפון מקבלים 100% פיצוי על אבדן הכנסות, וביתר אזורי הארץ מקבלים פיצוי בגין הוצאות קבועות בהתאם לאחוז הירידה במחזור בשל המלחמה) ולכן העסקים צריכים למעשה לשלם את הארנונה לרשויות אבל מקבלים את זה בחזרה מהמדינה.

"חבל שבזמן שעם ישראל מתגבר כארי, יש מי שלא מצליחים להתעלות לגודל השעה וממשיכים להסית ולפלג ולסכסך אוכלוסיות אחת בשניה"

סמוטריץ' סיכם ואמר: "אני חוזר על מה שאמרתי כבר אין ספור פעמים מתחילת המלחמה - אין שום צורך שנמנע בשל מגבלות תקציב. הקמפיין שמנוהל בעניין בתקשורת ועל ידי פוליטיקאים חסרי אחריות שעושים פוליטיקה בזמן מלחמה הוא שקר מוחלט. חבל שבזמן שעם ישראל מתגבר כארי, מתאחד ומתגלה בשיא תפארתו בהתגייסות וערבות הדדית מדהימה, יש מי שלא מצליחים להתעלות לגודל השעה וממשיכים להסית ולפלג ולסכסך אוכלוסיות אחת בשניה. עם ישראל הרבה יותר גדול מזה ואין לי ספק שרובו המוחלט מצטער על זה ומסתייג מזה. יחד בעזרת השם ננצח!!"