החתן רצה לדחות, הכלה התעקשה - הזוג שאלתר חתונה בזמן מלחמה

המלחמה תפסה את טל שחר ויהודה מאושר ימים ספורים לפני חתונתם. הוא ביקש לדחות אך היא התעקשה להתחתן בתאריך, והשניים התחילו להזמין את כל עם ישראל לאירוע שהתקיים בבית כנסת בירוחם: "הרגשנו שזה לא חתונה שלנו, זאת חתונה של עם ישראל"

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 15/10/23 19:58 ל בתשרי התשפד

החתן רצה לדחות, הכלה התעקשה - הזוג שאלתר חתונה בזמן מלחמה
טל שחר ויהודה מאושר, צילום: יאיר קלייטמן

מתקפת הפתע המזעזעת של החמאס תפסה מדינה שלמה לא מוכנה, וכך גם זוגות צעירים מאורסים רגע לפני חתונתם. טל שחר ויהודה מאושר, היא בת 20 והוא בן 23, היו אמורים להתחתן ביום חמישי האחרון בגוש עציון, אלא שאז פרצה המלחמה הארורה. "כבר במוצ"ש הבנו שלא נוכל לקיים את החתונה כרגיל", מספרת לי טל שחר, "זה איזור עם הרבה ערבים".

כשאני שואלת אותם אם הייתה מחשבה לדחות, מתברר שהדעות היו חלוקות. "תלוי את מי את שואלת", צוחק יהודה, וחושף ככל הנראה את אחת הדילמות הגדולות איתן נאלצו להתמודד כזוג. "לטל שחר לא הייתה מחשבה שזה יידחה". יהודה נמצא כעת בהפסקה בין השלב הראשון לשלב השני בקורס קצינים, מה שאפשר לו להמשיך ללמוד בישיבה בזמן המלחמה.

לא פשוט הלכתית לדחות חתונה

אלא שכבר במהלך השבת החליטו קבוצה של תלמידי ישיבת רמת גן לפנות לחטיבת גבעתי ולהציע את עצמם לצבא, וביום ראשון יהודה התייצב בבסיס לקחת ציוד צבאי. ההתנגדות שלו להתחתן כמתוכנן, נבעה מתוך מחשבה שבקרוב הוא וחבריו עלולים להיכנס לעזה.

מתי החלטתם להתחתן בתאריך המקורי?

יהודה: "חיכינו קצת לראות מה קורה, וכשהבנו שזה ייקח עוד זמן להיכנס החלטנו שנתחתן בחמישי. הבנו שלהתחתן עכשיו זה חשוב ומשמעותי, זה לא סתם להתחתן אלא להוסיף עוד אור לעם ישראל ולהמשיך את החיים. בראשון בערב דיברנו בטלפון והחלטנו שזה קורה, היא שכנעה אותי שזה חשוב וגם אמרה שאני אחזור להילחם".

מאיפה הרצון החזק כל כך להתחתן בידיעה שלא כל החברים יוכלו להגיע?

טל שחר: "לדחות חתונה זה לא דבר פשוט מבחינה הלכתית, ומבחינתי היה ברור שאם יש אפשרות אז מתחתנים ולא דוחים. לא בכזאת קלות דוחים. בסוף השמחה בחתונה היא על בניית הבית ולא בשביל לראות חברים שלא פגשנו הרבה זמן. הרגשתי שאם אני דוחה עכשיו את החתונה אני נכנסת למה שהערבים רצו, להרוס לנו את החיים. אני לא מתכוונת שהם ינצחו אותי ויגרמו לי לדחות דבר משמח בחיים שלי. אני רוצה דווקא להוציא לשון ולהגיד להם: אני ממשיכה בחיים שלי, אני מקימה בית בישראל ואני גם אביא מלא ילדים".

החופה של טל שחר ויהודה מאושר

החופה של טל שחר ויהודה מאושר צילום: יאיר קלייטמן

המאפרת ביטלה והקהילה הרימה חתונה בתוך יומיים

ואז הם התחילו לארגן חתונה מחדש. המיקום הפך ללא רלוונטי, המאפרת ביטלה ימים ספורים לפני, הצלם ביטל גם הוא והלהקה לא הודיעה עד היום האחרון אם תוכל להגיע. אפילו הרב המחתן ביטל רגע לפני. "ההורים שלי ארגנו חתונה ביומיים", מספרת טל שחר, והחתן הצעיר מחמיא, "הרבה קרה בזכותם". הקהילה התגייסה כולה, והמשפחה הצליחה לארגן חתונה כמעט מחדש. "הרגשתי שממש עברתי תהליך בכל השבוע הזה", משתפת הכלה, "לסמוך על הקב"ה שהוא עוזר לנו וגם לאהוב את כל עם ישראל ולשמח את עם ישראל".

הזוג מאושר לא הסתפק רק בקיום החתונה, ולהחליט לפתוח אותה לכל עם ישראל. הם שינו את ההזמנה והחלו להפיץ אותה בכל הקבוצות, כשהם קוראים לכל מי שמעוניין לבוא ולשמוח בשמחתם. "פרסמנו גם קישור לשידור חי ביוטיוב", מספרת טל שחר, "נכנסו הרבה אנשים, אפילו מחו"ל". למרבה ההפתעה, לחתונה אכן הגיעו אנשים מלבד המקורבים לזוג. "אנשים ניגשו אליי ואמרו: שמעתי שיש חתונה, הייתי חייב לשמוח אז באתי. היו אנשים מהדרום, כאלה שביקשו שאתפלל על אלו שנחטפו, זה היה באמת מרגש".

לטל שחר מאושר אין חרטות. "אני שמחה על ההחלטה לפתוח את זה ככה", היא אומרת, "זה חלק מההחלטה להמשיך את החיים. אנחנו ממשיכים להתחתן, לבנות בתים, מתוך מקום של עוצמה ברורה, למרות שהמצב לא פשוט".

טל שחר ביום חתונתה

טל שחר ביום חתונתה צילום: יאיר קלייטמן

איך זה להתחתן כשרוב החברים לא מגיעים?

יהודה: "זאת באמת הייתה הפתעה. מבחינתי היו לי 4 מלווים, חבר'ה שביררתי שעוד לא התגייסו, ולא ידעתי מי עוד יגיע. אמרתי כל מי שיבוא עוד - זה רק בונוס. בסוף היו 50-60 חברים שהצליחו לצאת מהצבא. היו הרבה מאוד אנשים עם מדים בחתונה. זאת הייתה כמו חתונה רגילה ואפילו יותר מרגילה, זה הרגשה שאתה בא לשמח את עם ישראל. הרגשנו שהעם צריך את זה".

אחד הדברים ששכנע את יהודה שלא לדחות את החתונה, היה משפט שאמרה לו אימו: זאת לא השמחה שלכם, זו השמחה של עם ישראל. יש לכם זכות שזה עובר דרככם. כעת, אחרי החתונה, יהודה מסכים, "באמת הרגשתי שזאת חתונה של עם ישראל". אשתו הטרייה מוסיפה, "לפעמים חתונה זה מבאס, להתאמץ ולנסוע - וירוחם רחוקה, אבל כאן כולם רצו להגיע ולשמוח, כדי לזכור שיש טוב ויש גם אור בתוך החושך".

האור של החתונה ילווה את הלוחמים

בסיום השיחה עם הזוג, הם ביקשו להעביר מסר לחיילים הנלחמים כעת בצבא, למשפחות הדרום, לנשים שבעליהן בצבא ולכל אלו המתמודדים כעת, בעורף ובחזית. "תהיו חזקים", מסר יהודה, "אנחנו מאחלים רפואה שלמה לכל הפצועים ושה' יחזיר את כל החטופים. שהאור של החתונה ילווה את הלוחמים שיעשו הכל בצורה הכי טובה והכי מקצועית. תזכרו שהעם שלנו לא מאתמול והתחיל עוד מאברהם אבינו, ויש לנו כוח לעשות אור בעולם".

החופה של טל שחר ויהודה מאושר צילום: ללא