גלית דיסטל בהפגנת הימין: "אנחנו בפתחה של הפיכה משטרית"

מול בית המשפט העליון בירושלים הפגינו עשרות אלפי אזרחים נגד הכוונה של בג"ץ לדון בפסילת חוקי יסוד | ברל'ה קרומבי ל"חדשות כיפה": "יושבים 15 שופטי בג"ץ ומספרים לנו שהם הסמכות העליונה". סמוטריץ': "לפסול חוק יסוד זה דבר שיפגע בדמוקרטיה הישראלית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/09/23 19:46 כא באלול התשפג | עודכן בתאריך 07/09/23 23:05

גלית דיסטל בהפגנת הימין: "אנחנו בפתחה של הפיכה משטרית"
השרה גלית דיסטל, הערב | , צילום: אלקנה כהן

בירושלים התקיימה הערב (ה') "עצרת החירות" של המחנה הלאומי מול בית המשפט העליון, ימים ספורים לפני הדיונים בבג"ץ עתירות כנגד תיקון חוק יסוד השפיטה וצמצום עילת הסבירות. אחד ממארגני העצרת ויו"ר "תקומה 2023", ברל'ה קרומבי, אמר "לחדשות כיפה": "העם הוא הריבון. יושבים פה במגדל השן מאחורינו, 15 שופטי בג"ץ, פקידים בלתי נבחרים, ומספרים לנו שהם הסמכות העליונה - זו לא דמוקרטיה. הרפורמה נוע-תנוע". המארגנים מסרו כי לעצרת הגיעו יותר מ-50 אלף בני אדם.

סמוטריץ': "אני קורא לך לא לקבל החלטה שתקרע את עם ישראל"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה בהפגנה לנשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות: "גם אם את חושבת שהתיקונים שאנחנו מובילים לתיקון מערכת המשפט הם שגויים בעינייך וצריך לעשות אותם אחרת, לפסול חוק יסוד זו חריגה מסמכות ודבר שיפגע בדמוקרטיה הישראלית. אני קורא לך לא לקבל החלטה שתקרע את עם ישראל, שתקרע משפחות בתוך החברה הישראלית, שתקרע את צה"ל. האחריות היא עלייך".

השר סמוטריץ

השר בצלאל סמוטריץ', הערב | צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

השרה גלית דיסטל-אטבריאן הודיעה למפפגינים כי "אנחנו נמצאים הערב בפתחה של הפיכה משטרית. ההפיכה האמיתית של ההגמוניה במערכת המשפט. אנחנו רואים איך הם מחריבים פה מוסד אחרי מוסד. הם מחריבים את אחוות הלוחמים, מחריבים את על מה שבנינו יחד. גלי בהרה מיארה אני רוצה שתדעי דבר אחד: הקול אחד שלך לא שווה סנטימטר אחד יותר משלי.

חבר הכנסת משה סולומון אמר ל"חדשות כיפה": אלפי האנשים שהגיעו לכאן רוצים שבג"ץ יכבד את הכרעת הרוב". לשאלה מה יעשו במצב של פסילת חוק יסוד, השיב: "זאת תהיה רעידת אדמה. אני דורש מבג"ץ שלא לעשות כן. אם יעשה, כדברי יו"ר הכנסת, לא נקבל את זה בכניעה".

"הם צועקים דמוקרטיה, אבל בעצם דורשים דיקטטורה"

שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק, פנתה למפגינים וביקשה סליחה. "הלכתם לכנסת כמו שמצופה ממדינה דמוקרטית. בכל פתק ששמתם היה כתוב בצורה ברורה 'תיקון מערכת המשפט'. אתם לא אמורים להיות כאן, אתם אמורים לשבת בבית. אבל יש כאן אנשים שלא יודעים לקבל את החלטת הרוב. הם צועקים דמוקרטיה, אבל בעצם דורשים דיקטטורה. אני מבטיחה שאנחנו בעז"ה נביא את מה שאתם שלחתם אותנו להביא".

"אם בית המשפט יפסול חוקי יסוד, הוא יהיה זה שאחראי ואשם באנרכיה שתיווצר"

חבר הכנסת אביחי באורון אמר למפגינים כי המחנה הלאומי ניצח וזכה להקים ממשלה לראשונה ללא סיוע של מפלגות שאינן מהימין, "אבל אם הם לא מצלחים להרשיע את ראש הממשלה, הם פוסקים פסק דין שראש הממשלה לא יכול לכהן בתפקידו ולהוציא אותו לנבצרות. המטרה היא להוריד את ראש הממשלה נתניהו. השאלה היא לא אם אנחנו נכבד את החלטת בג"צ, אלא האם בג"צ יקבל את עמדת העם. האם בג"צ לא יקרע את החבל. אם בית המשפט יפסול את חוקי היסוד, הוא יהיה זה שאחראי ואשם באנרכיה שתיווצר. אנחנו קוראים מכאן לבית המשפט העליון, אל תיקחו אותנו לכאוס".

ההפגנה הערב בירושלים |

ההפגנה הערב בירושלים | צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

"בג"ץ, אל תחריבו לנו את הדמוקרטיה"

בטרם החלה העצרת, פעילי אם תרצו קיימו את מיצג "רפובליקת הבננות של בג"ץ". את המיצג הוביל יו"ר התנועה, מתן פלג, ביחד עם פעילים מחופשים לבננות, עם שלט הנפה עליו כתוב "בג"ץ, אל תחריבו לנו את הדמוקרטיה". פלג מסר: "15 שופטים הפכו את מדינת ישראל לרפובליקת בננות. העם לא ישתוק מול ההתערבות בחוקי יסוד. לא ניתן לכם להחריב לנו את הדמוקרטיה!".

מוקדם יותר אמר יו"ר תקומה 2023 וממארגני העצרת, ברל'ה קרומבי, כי במדינה דמוקרטית מי שצריכים לתת את המילה האחרונה אלו חברי הממשלה והכנסת, ולא שופטי בג"צ. בציוץ שפרסם קרומבי בחשבון הטוויטר שלו, כתב: "ימנים, בואו נפסיק להשתמש במושג "משבר חוקתי". לא יהיה אף משבר כי במדינה דמוקרטית תמיד תמיד הממשלה והכנסת שמייצגים את העם הם המילה האחרונה ורק להם יש להישמע. ואם בג"צ רוצה כאוס יקבל כאוס".