פרסום סמוי לקטינים: היועמ"שית פסלה שוב את ההסדר עם החברה החרדית

היועצת המשפטית לממשלה הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים את התנגדותה להסדר פשרה עם קבוצת ברהל, המוציאה לאור של המותג "חבורת תרי"ג" לילדי המגזר החרדי. הסיבה:

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/06/23 16:06 יז בסיון התשפג

פרסום סמוי לקטינים: היועמ"שית פסלה שוב את ההסדר עם החברה החרדית
בהרב מיארה, פסלה את ההסדר הנוסף, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מתנגדת להסדר: היועצת המשפטית לממשלה הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים את התנגדותה להסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור ניהול תובענה כייצוגית נגד קבוצת ברהל, המוציאה לאור של המותג "חבורת תרי"ג" לילדי המגזר החרדי. ההליכים נגד קבוצת ברהל נפתו לאחר שהפרה את חוק הגנת הצרכן ותקנות בנושא פרסומות לקטינים. היועמ"שית החליטה בשנית שלא לאשר את ההסדר עם החברה בטענה שההסדרה העתידית אינה מבטיחה שהפרסומות יעלו בקנה אחד עם הוראות החוק.

יש חשש כי עדיין יוותר הקושי של הקטינים להבין את הכוונה המסחרית

בתשובת היועמ"שית נטען, שעל אף שהסדר הפשרה מוצג ככזה שהפרסומות המיועדות לקטינים תופרדנה מהתוכן העלילתי, קיים חשש כי הוא אינו מונע הצגת פרסומות בדרך המתאימה לרמת הבנתם של קטינים. הוזכר, כי פרסום סמוי מנצל את תמימותו, גילו, חוסר ניסיונו, רמת הידע שלו ובגרותו של הקטין, והפרדת הפרסום מהעלילה המרכזית אינה מבטיחה כשלעצמה את העמידה בהוראות החוק הרלוונטיות.

היועמ"שית בהרב מיארה

היועמ"שית בהרב מיארה, התנגדות שניה להסדר הטיעון צילום: Shir Torem/Flash90

כמו כן, נטען כי הסדר הפשרה לא מפרט מה יהיו מאפייניהם של התכנים הפרסומיים ובאיזה אופן יופיעו בנפרד מהעלילה המרכזית, ומכאן יש חשש כי עדיין יוותר הקושי של הקטינים להבין את הכוונה המסחרית. בנוסף הוער בהתנגדות, כי ככל שיאושר ההסדר, המוצרים שיתרמו במסגרת הפיצוי שיינתן לא יהיו מיועדים לקטינים וכוללים פרסומות המשולבות בעלילתם.

ההתנגדות הראשונה גרמה לשינוי הסדר הפשרה

כאמור, מדובר בהתנגדות שניה של היועמ"שית להסדר. ההתנגדות להסדר הפשרה הראשון נומקה בכך שקיימת אפשרות סבירה שהקטין (ואף אדם מבוגר), לא יזכור את הגילוי שנמצא על גבי כריכת הספר או קופסת המשחק בזמן צריכת התוכן, וספק אם אלה יובילו להבנה של הקטין כי התוכן המוצג כתוכן עלילתי הוא למעשה פרסומת. בנוסף, לאחר ההתנגדות, שופר הסדר הפשרה, כך למשל, הצדדים הסכימו על גילוי קיומו של תוכן פרסומי בסיפור הנפרד, תוך נקיטה בשם המפרסם, ושימוש בפונט בגופן שונה ומסגרת אחידה.