עמית סגל מעריך: גם מלחמת חמש הבחירות יכולה להיגמר יום אחד

לקראת הבחירות המתקרבות, התייחס הפרשן הפוליטי הבכיר בטורו השבועי לתרחישים האפשריים ואמר כי אם נתניהו ינצח, מחנה לא רק ביבי יתפרק: "העבודה תחזור לעצמה ולמנהגה להדיח ראשים, ולראשת מרצ לא צפוי גורל שונה, ספק גדול גם אם גנץ ואיזנקוט ישרדו כהונה שלמה במדבר הממלכתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/10/22 08:46 ג בחשון התשפג

עמית סגל מעריך: גם מלחמת חמש הבחירות יכולה להיגמר יום אחד
עמית סגל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בחירות 2022: ארבעה לבחירות לכנסת ה-25, וביממה האחרונה מתפרסמים הסקרים האחרונים של כמה מכלי התקשורת לקראת האיסור על פרסום סקרים שלושה ימים לפני הבחירות. המפלגות נכנסות לישורת האחרונה כדי להרוויח כמה שיותר מנדטים ביום הבוחר. עמית סגל, הפרשן הפוליטי של חברת החדשות, בטורו השבועי ב-'ידיעות אחרונות' שהתפרסם הבוקר (ו'), התייחס ליום שאחרי הבחירות. 

"אפילו במלחמת מאה השנים – שנמשכה בעצם 116 שנה – הגיע פתאום הרגע והחרבות הונחו. גם במלחמת העולם הראשונה התרגלו כולם שבמערב אין כל חדש, אבל פתאום היה: קרב החפירות העקר הסתיים ברגע, ושלום על העולם. להבדיל, גם מלחמת חמש הבחירות שלנו יכולה להיגמר יום אחד".

לפיד ונתניהו

לפיד ונתניהו צילום: Israel Sellem/POOL/Flash90

"בסבירות גבוהה משנהוג לחשוב, היום הזה עשוי להיות שלישי הקרוב, אחד בנובמבר 2022, ז' בחשוון תשפ"ג. זה לא התיקו בציבור שיישבר, שכן גם אם אחד הצדדים ישיג אפילו 62 מנדטים זה יהיה בזכות אחוז החסימה ואחוז ההצבעה. לא הכרעה חיצונית מאיימת על שני הגושים, אלא קריסה פנימית שתשים קץ לאירוע המוטרף שעומד להיכנס בעוד חודשיים לשנתו החמישית".

נתניהו יופיע בשבוע הבא על הפתק זו הפעם ה־11, יותר פעמים ממנחם בגין

"אם גוש נתניהו ימעד גם הפעם לפני קו השישים ואחד, הסיכוי שימשיך לבחירות שישיות כאילו לא קרה דבר איננו גבוה. שמו של נתניהו יופיע בשבוע הבא על הפתק זו הפעם ה־11, יותר פעמים ממנחם בגין. אם לא ינצח, יחלוף במספר ההפסדים על פני מנהיג ישראלי אחר, שמעון פרס".

"תיקו הפעם פירושו הפסד והמשך כהונת לפיד, ליברמן ומיכאלי. לאור רכותה של היועמ"שית ויחסו הגמיש של השלטון הנוכחי לעקרונות של מנהל תקין בזמן בחירות ("בעיניי זה חוקי", הביע השבוע לפיד גישה קונסטיטוציונית חדשנית ביחס להסכם עם המורים שנחתם בניגוד לעמדת המשפטנים), החרדים לא יוכלו לקחת את הסיכון של עוד תקופת גזירות ממושכת באופוזיציה. כדאי להקשיב היטב למה שאמרו גפני וגולדקנופף, אשר ומקלב בטרם התיישרו עם משמעת הקמפיין. כדאי גם להקשיב לשתיקתם של בכירי הליכוד, שכבר מתכננים תוכניות לשבוע הבא, בדגש על רביעי בבוקר. בוחרי המפלגה לא מאסו בנתניהו, אבל חלק נכבד מנבחריה כן. הם ינסו להראות לנתניהו את הדרך החוצה במיקור חוץ".

ראשי סיעות מממשלת השינוי, החיוכים ישרדו את הישיבה המשותפת?

ראשי סיעות מממשלת השינוי, החיוכים ישרדו את הישיבה המשותפת? צילום: רענן כהן

הגוש שנגדו יתפרק מהר עוד יותר, ולרסיסים רבים וקטנים יותר

אם, לעומת זאת, נתניהו ישיג את הרוב שחלק מהסקרים מצביע עליו, הגוש שנגדו יתפרק מהר עוד יותר, ולרסיסים רבים וקטנים יותר. גוש השמאל, שהפך לגוש שמאל־מרכז, ואז לגוש רק־לא־ביבי, לא יוכל לעמוד בשנתיים־שלוש־ארבע של ממשלת ימין צרה. בבוקר שאחרי הפסד, ישאלו את עצמם מי שעיניהם בראשם אם מאמץ האדירים היה שווה את התוצאה. ובמילים אחרות: מה היה הטעם לצאת למערכה לסילוק נתניהו ששיתקה את המדינה שנים, כאשר בסיומם הם קיבלו את אותו נתניהו, רק עם בן־גביר בתור השותף הבכיר במקום כחלון. תומכי שמאל מדיני, שמאל כלכלי או שמאל אזרחי ישאלו את עצמם מדוע הוקרבה האידיאולוגיה שלהם על מזבח המלחמה בנתניהו, כשבסוף הקורבן לא התקבל וחרון האלים גבר".

אם  נתניהו יזוכה - תאבד הלגיטימציה להחרמתו

"הרל"ביזם, אותה שרשרת דקה שעליה הושחלו החרוזים של ליברמן, מיכאלי, גלאון ועודה, תיקרע כמעט בוודאות. גם כך התיעוב בקרב ראשי המפלגות שובר שיאים. באופוזיציה, העבודה תחזור לעצמה ולמנהגה להדיח ראשים, ולראשת מרצ לא צפוי גורל שונה. ספק גדול גם אם גנץ ואיזנקוט ישרדו כהונה שלמה במדבר הממלכתי. לאור ההתנהלות המבולגנת והמתח האדיר בין ראשיה ופלגיה, לא נראה שמדובר במיזם שיאריך ימים. בלפיד תוטח אשמת הארגון הלקוי של הגוש. עוד גנרלים ישתחררו מהצבא, דור שלם יילך הביתה ובמקומו יבואו התארגנויות חדשות, לאורך קווי גבול חדשים".

נתניהו עם חברי הליכוד.

נתניהו עם חברי הליכוד. צילום: שרון רביבו

"יתרה מזו, וחשוב מכל: במהלך הכהונה הבאה יסתיים משפט נתניהו, ואיתו גם היותו של יו"ר הליכוד הנוכחי הנושא הלאומי היחיד. אם יזוכה תאבד הלגיטימציה להחרמתו. אם יורשע או יחתום על עסקה, ממילא יהיה למפלגה מנהיג חדש. קצת קשה לבנות מחנה על רק־לא־ברקת או רק־לא־כץ. בקרב סן סימון במלחמת העצמאות, לוחמי הפלמ"ח שספגו אבדות כבדות וקפאו בגשם ובקור שקלו לוותר ולסגת. אבל אז אמר להם אחד הקצינים שגם הצד השני נרטב וקופא. בסוף זה נגמר, ולכן אל תאמינו למפהקים. אחד בנובמבר הוא סן סימון של שני הצדדים. הגשם השוטף יורד על כולם. סביר מאוד שמישהו יקפא".


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368