הסופר א. ב יהושע הלך לעולמו בגיל 85

חתן פרס ישראל לספרות הלך לעולמו אחרי מאבק ממושך במחלת הסרטן בבית החולים איכילוב בתל אביב. לוויתו תתקיים מחר בבית העלמין בעין כרמל. הנשיא הרצוג ספד: "מדינת ישראל והעם היהודי היו מסת חייו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/06/22 08:59 טו בסיון התשפב

הסופר א. ב יהושע הלך לעולמו בגיל 85
א. ב יהושע, נפטר בגיל 85, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הסופר אברהם גבריאל (בולי) יהושע הלך לעולמו הלילה (ב') בגיל 85 בבית החולים איכילוב בתל אביב. יהושע, נולד ב-9 בדצמבר 1936, סופר, מסאי ומחזאי ישראלי. חתן פרס ישראל משנת 1995, התמודד בשנים האחרונות עם מחלת הסרטן. לוויתו תתקיים מחר (ד') בשעה 17:30 בבית העלמין בעין כרמל.

יהושע נולד, גדל והתחנך בירושלים. מצד אביו, יעקב יהושע בן הרב חנניה גבריאל, הוא דור שלישי למשפחה ספרדית יוצאת סלוניקי שביוון. מצד אמו, מלכה לבית רוזיליו, שנולדה וגדלה במוגדור שבמרוקו ועלתה ארצה עם הוריה בשנת 1932, אביה אלעזר היה מנכבדי העדה המערבית בירושלים ונכדו של הרב משה רוזיליו, מגדולי ראשי הישיבות במרקש ומחבר הספר "קול מבשר" על הש"ס.

בסופו של דבר התחנך יהושע בחינוך החילוני-ציוני בזיקה סוציאליסטית. למד בתיכון הגימנסיה העברית רחביה והיה חניך בתנועת הצופים. לאחר מכן שירת בצה"ל בחטיבת הצנחנים והשתתף כלוחם בפעולות התגמול ובמבצע קדש.

יהושע הביע ביקורת רבה על מדיניותה של ישראל ביהודה ושומרון והוא נמנה עם החותמים על יוזמת ז'נבה והיה חבר במועצה הציבורית של ארגון "בצלם".

היה נשוי לד"ר רבקה (איקה) יהושע, פסיכואנליטיקאית במקצועה, עד לפטירתה בספטמבר 2016, והוא אב לשלושה וסב לשבעה נכדים.

הנשיא ספד: "הוא העלה בנו פסיפס של רגשות עמוקים"

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לסופר א.ב יהושוע: "כמה עצוב וכמה סמלי שא.ב. יהושע, מגדולי סופרי ישראל בכל הדורות הלך לעולמו בשבוע הספר העברי. 'בולי' בפי מכריו ואוהביו, היה מגדולי סופריה ומספריה של מדינת ישראל; סופר ומחזאי עטור פרסים, שזיכה אותנו בפרס הגדול מכל – יצירתו הבלתי נשכחת שתמשיך ותלווה אותנו לדורות".

רק בשנה האחרונה שוחחתי איתו כמה פעמים, כולל בחודש האחרון", סיפר הרצוג, "ביקשתי לעודד אותו, לחזק אותו, לשקף לו עד כמה הוא חשוב לנשמת אומתנו. יצירותיו, ששאבו מדמות מולדתנו ומאוצרות עמנו, שיקפו לנו אותנו כבתמונת מראה מדוייקת, חדה, אוהבת ולעתים גם כואבת. הוא העלה בנו פסיפס של רגשות עמוקים. ירושלים, חיפה, מדינת ישראל והעם היהודי היו מסת חייו. זכרו ינון בקרבנו לעד בכתיבתו ובהגותו. תנחומים למשפחתו ואוהביו. יהי זכרו ברוך".