שי פירון: המפכ"ל צריך להתנצל בפריים טיים על אירועי ההלוויה

אחרי ההתפרעויות בהלוויתה של שירין אבו עאקלה והתנהלות המשטרה, שר החינוך לשעבר שי פירון אומר, שעל אף שהיתה אלימות בהלוויה, יש רגעים שבהם מכילים. פירון, דרש גם מהמפכ"ל להתנצל בפריים טיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/05/22 12:47 טז באייר התשפב

שי פירון: המפכ"ל צריך להתנצל בפריים טיים על אירועי ההלוויה
הרב שי פירון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביום שיש האחרון התקיימה הלווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה. במהלכה, מאות פורעי חוק ניצלו את ההלוויה לקריאות הסתה והפרות סדר אלימות  שכללו יידוי אבנים וחפצים לעבר השוטרים, שמצדם הסתערו לעבר הפורעים במטרה להסיר מארונה של העיתונאית את דגל פלשתין שעטף אותו, סרטונים מטיפול המשטרה בהתפרעות סביב ארונה של שירין אבו עאקלה, הופצו ברשתות החברתיות  וביקורת רבה נמתחה על טיפול המשטרה בהלוויה. 

"כן, היתה אלימות וזרקו אבנים. יש מי שהיה צריך להיעצר. אבל יש רגעים שבהם מכילים"

פירון: אני יהודי ציוני, על היותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי לעולם לא אוותר

שר החינוך לשעבר שי פירון, פרסם פוסט ובו הוא מתייחס לפעילות המשטרה בהלוויה, בהקדמה לדבריו התייחס פירון למערכת היחסים המורכבת בין יהודים לערבים בישראל "מערכת היחסים בין יהודים לערבים יודעת עליות ומורדות. בבסיסה יש עובדה מוצקה, בהירה, כזו שלא ניתנת לערעור: אנחנו, ילדינו ונכדינו נחיה כאן, בארץ הטובה והאהובה, יחד.  אפשר לראות בזה גזירת גורל, להתפלל שבוקר אחד נקום, והצד השני ייעלם. זה לא יקרה.  ואפשר להפוך את זה לאתגר, מורכב. לארוג ברקמה עדינה מערכת יחסים שיש בה יצירה ובניין משותף.

פירון ציין כי בסקרים ומחקרים שמתפרסמים עולה כי "רוב מוחץ של ערבים ויהודים מדגישים את רצונם בחיים משותפים. הם חפצי השכלה, פרנסה, חינוך טוב, בריאות, ביטחון פנים. ואני, הרוב, מוטלת עלי חובה גדולה יותר מזו המוטלת על המיעוט. אחת לזמן מתחולל אירוע המאיים על החיים המשותפים. אני לא ממהר ליטול אשמה, להכריז מי פשע ומי פגע. אבל יש מקרים שאסור שיקרו." 

שירין אבו עאקלה לא היתה מחובבי ציון, אבל יש מקרים שאסור שיקרו

בהמשך דבריו התייחס פירון למותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה "מהמעט שלמדתי הבנתי שלא מדובר בחברה בתנועה הציונית, היא לא היתה מחובבי ציון. ואף על פי כן מותו של אדם, מוות מיותר מצער אותי. זה ייקח לא הרבה זמן ונדע מי פגע בה, מי הרג אותה. אם זה צה"ל, זה כואב. את המת לא ניתן להשיב לחיים, ובמלחמה קוראים טעויות נוראיות. נצטרך למצוא דרך להתנצל ככל שניתן וכמובן, להערך לבאות. אם זה פלסטינים, הרי ששוב מדובר בעלילת דם.

"כל זה, לא נוגע להתנהלות המשטרה בלוויה. קשה לי לראות שוטרים התוקפים אנשים שנושאים ארון קבורה, מכים באלות את נושאי הארון. בלוויות קשות כאלה למשטרה יש רק תפקיד אחד. לסגור את מרחב הלוויה משני צדדיו ולתת למסע להתקיים".

שר החינוך לשעבר שי פירון , פרסם פוסט ובו הוא מתייחס לפעילות המשטרה, בתחילה התייחס פירון למערכת היחסים המורכבת בין יהודים לערבים בישראל "אולי זו דעה לא פופולרית. היא לא קשורה לימין ושמאל. היא קשורה למוסר בסיסי וגם מתוך דאגה לדמותה של מדינת ישראל.

המפכ"ל צריך להופיע בחדשות של שמונה בערב. עם שתי מילים: טעינו, סליחה

בהמשך פירט פירון את תחושותיו לגבי ניהול ההלוויה על ידי המשטרה והתמונות שיצאו ממנה וגרמו לטענתו לנזק למדינת ישראל.

"אלה תמונות שאסור שיהיו בישראל. יש בהם עומק של טיפשות ואטימות. הן לא מוסריות בעליל"

אני לא רוצה למדוד את עצמי בקריטריונים מוסריים של אחרים, כאלה שאינני רוצה להידמות להם. אני רוצה לבחון עצמי בקריטריונים מוסריים של עם התנ"ך. ואם לא די בכך, הן מזיקות לישראל הרבה יותר ממה שמזיק שדגל פלסטין ברחובות ירושלים.

"כן, היתה אלימות. כן, זרקו אבנים. כן, יש מי שהיה צריך להיעצר. אבל יש רגעים שבהם מכילים. ויש קווים אדומים שלא עוברים. ויש מוסר. את המתפרעים יש להעניש, אתם יודעים, זה די פשוט. יש מצלמות, הלוויה מסתיימת, בודקים צילומים ועוצרים אותם. קל, קורה לא פעם. את נושאי הארון אין להכות".

לבסוף סיכם פירון איך לדעתו מדינת ישראל צריכה להגיב לאירוע ההלוויה "לא וועדת חקירה עם מסקנות ברורות מראש. רק מפכ"ל אחד, מצלמה חדשות של שמונה בערב. שתי מילים: טעינו, סליחה". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן