דו"ח רשמי מגלה: אלה הירקות והפירות שנמצאו עם שאריות חומרי הדברה

משרד החקלאות פרסם את דו"ח שאריות חומרי ההדברה בפירות וירקות מקומיים לשנה שעברה עם 92.4% מהדגימות עומדות בתקן. מעל למחצית מהדגימות של תוצרת ישראלית מקומית נמצאו ללא שאריות כלל של חומרי הדברה

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/05/22 12:11 ז באייר התשפב

דו"ח רשמי מגלה: אלה הירקות והפירות שנמצאו עם שאריות חומרי הדברה
ירקניה, אילוסטרציה, צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מפרסם הבוקר (א') את תוצאות בדיקות הסקר השנתיות שמבצעים השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד: מממצאי הסקר עולה כי 92.4% מהדגימות עמדו בתקן, ו-51.1% מכלל הסקר של תוצרת ישראלית מקומית נמצאו ללא שאריות חומרי הדברה כלל. מתוך אלה שנמצאו עם שאריות חומרי הדברה בטווח התקן המאושר במדינת ישראל: 1,820 ממצאים התגלו בדגימות בטווח התקן, מתוכן למעלה מ-1,195 בטווח הנמוך של התקן בין 0 ל-25 אחוזים ו-77 ממצאים מעל התקן.

במשרד מדגישים כי מתוך 8% חריגות, 3.4% נמצאו כחריגות קלות ברמות נמוכות מאוד, ונבעו ככל הנראה מרחף של חומרי הדברה הנישאים באוויר משדות סמוכים, רמות סף של רגישות המכשור האנליטי המזהה חריגות אפסיות, סטייה נמוכה מאוד מערכי השארית המרבית המותרת ועוד. עוד עולה כי 3.2% מהחריגות נבעו משימוש בתכשירים מאושרים בארץ, אך לא מורשים לסוג הגידול שנדגם, בעיקר בגידולים בהיקפים מזעריים כמו דובדבן, סלק אדום, קולרבי, ליצ'י, משמש וצנון, ולאו דווקא בשל שיעורים גבוהים בשאריות חומרי הדברה.

יותר ממחצית של אותם ממצאים התגלו בריכוזים נמוכים מאד, אך במשרד מדגישים כי כל שארית של החומר אפילו בשיעורים אפסיים נחשבת כחריגה. בשיעורים מעל הממוצע בחריגות נמצאו: אגס, דובדבן, פטרוזיליה, מלפפון, מנטה, ענבים, משמש ועגבנייה. 

בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות מדגישים כי לא כל חריגה מסוכנת לבריאות וגורמת לחשיפה חורגת לחומרי הדברה. המשמעות של החריגות היא שהשימוש בחומרי הדברה נעשה בניגוד להנחיות המשרד ל"חקלאות נאותה", והמשרד ימשיך וינטר את החקלאים הפועלים בניגוד להנחיותיו.

רובן המוחלט של הבדיקות יצאו תקינות, בשיעור חריגה 0%: אבוקדו, אבטיח, אנונה, בטטה, בננה, בצל, ברוקולי, גויאבה, דלורית, חציל, לוף (כרישה), כרוב, כרובית, לפת, מלון, מנגו, מרווה, נבטי חמניה, סלק עלים, עלי חרדל, פטריות, פיטאיה, פרי הדר, צבר, צנונית, קורנית, קיווי, קינרס (ארטישוק), רוזמרין, רוקט, שום, שומר, שסק, שקד, תירס, תמר, תפוח אדמה ותרד.

שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר אמר: "משרד החקלאות ופיתוח הכפר פועל בכל המישורים על מנת לספק מזון בטוח ובריא לתושבי מדינת ישראל. המשרד ימשיך להפעיל מנגנונים רבים של בקרה על התוצרת החקלאית, למען שמירה על תוצרת ישראלית איכותית".