אף שר ישראלי לא ישתתף במצעד החיים | נחמן שי: "שמעתי על האירוע לפני יומיים"

מצעד החיים המצומצם יצעד מחר ללא נציג של ממשלת ישראל. שר התפוצות: "לא קיבלתי הזמנה, הייתי נוסע" | ברקע המלחמה באוקראינה, משלחת של עשרות פליטים תיקח חלק באחד מאירועי הדגל של יום הזיכרון לשואה ולגבורה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/04/22 18:38 כו בניסן התשפב

אף שר ישראלי לא ישתתף במצעד החיים | נחמן שי: "שמעתי על האירוע לפני יומיים"
מצעד החיים, צילום: יוסי זליגר

אחד מאירועי זיכרון השואה החשובים ביותר, מצעד החיים, חוזר מחר (ה') לאחר שנתיים של היעדרות בשל נגיף הקורונה. משלחת של עשרות פליטים מהמלחמה באוקראינה תשתתף השנה במצעד החיים. מנגד, ממשלת ישראל לא תשלח ולו נציג אחד.

"לא הזמינו אותי", הסביר בגל"צ שר התפוצות נחמן שי. עוד הוא אמר: "שמעתי על האירוע לפני יום-יומיים, ושאלתי את עצמי למה לא קיבלתי הזמנה, הייתי נוסע".

בין המשתתפים במשלחת הפליטים, אותה יזם ארגון Shalom Ministry, יהיו אם ושלושת ילדיה, אב ובן שהשאירו מאחוריהם עסק מצליח, משפחה וחברים. "לפני שהכוחות הרוסים פלשו לעירנו, חיינו יחד בשלווה. למדנו, עבדנו וחיינו כמשפחה אחת. עכשיו הכול השתנה. המלחמה פיצלה את משפחתנו ואולצנו לעזוב את ארצנו ואת ביתנו." סיפר יפים פודליסקי, פליט יהודי מהעיר ויניציה בדרום מערב אוקראינה.

פודליסקי המשיך וסיפר בלהט: "שרדנו ואנחנו חיים. אנחנו כאוקראינים ויהודים מצאנו מחסה ומקלט במדינה אחרת וכעת אנחנו יכולים לצעוד יחד במצעד החיים כדי לומר בקול אחד חזק: אנחנו בחיים! ואף משטר לא ייקח מאיתנו את חירותנו"

המצעד ייחתם בטקס המסורתי על חורבות הקרמטוריום בבירנקאו

על רקע המלחמה באוקראינה ובזמן שפולין מארחת כשני מיליון פליטים, הוחלט במצעד החיים, שחוזר כאמור לצעוד פיזית בין אושוויץ לבירקנאו לאחר שנתיים של היעדרות בגלל הקורונה - על מתכונת מצומצמת. רק כ-2,000 משתתפים, שמרביתם יגיעו מאירופה, ייקחו חלק במצעד שיעמוד בסימן אחרוני השורדים.

את המצעד יובילו שמונה שורדי שואה, שצעדו עם מצעד החיים במשך שנים רבות וזהו ככל הנראה מצעדם האחרון. כבכל שנה, המצעד יוקדש למאבק באנטישמיות ולהעברת לפיד הזיכרון מדור השורדים לדור הנכדים. בין הצועדים יהיו משלחות של הקרן הקיימת לישראל, הסוכנות היהודית, איתן נישלוס מייסד קרן נישלוס ודור שלישי לניצולי שואה וכן ראש עיריית ירושלים משה לאון, שיוביל משלחת עירונית.

המצעד ייחתם בטקס המסורתי על חורבות הקרמטוריום בבירנקאו, בהשתתפות הרב ישראל מאיר לאו, החזן הראשי לצה"ל שי אברמסון, שורדי השואה, הזמר הראל סקעת המייצג את בני הדור השלישי, ומדליקי לפידי הזיכרון לזכר ששת המיליונים. בין מדליקי הלפידים ידליקו השנה גם הפליטים האוקראינים לפיד זיכרון.