בין מדליקי המשואות: הוריה של שירה בנקי ז"ל ומייסד שלוה

שר התרבות חילי טרופר הודיע על ארבעה משיאי המשואות בטקס הממלכתי בערב יום העצמאות, שנבחרו מתוך מספר שיא של 5,600 מועמדויות. המשיאים הנוספים הם יו"ר מרכז מורשת יהדות אתיופיה ד"ר שמחה גטהון ויו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליימן

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 11/04/22 11:43 י בניסן התשפב

בין מדליקי המשואות: הוריה של שירה בנקי ז"ל ומייסד שלוה
אורי ומיקה בנקי, "בחרו בדרך של חיבורים ושותפות", צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

שר התרבות חילי טרופר הכריז היום (ב') על ארבעה משיאי משואות בטקס הממלכתי שיתקיים בערב יום העצמאות הקרוב בהר הרצל. מייסד עמותת "שלווה" קלמן סמואלס, אורי ומיקה בנקי, הוריה של שירה ז"ל שנרצחה במצעד הגאווה ב-2015, יו"ר מרכז מורשת יהדות אתיופיה ד"ר שמחה גטהון ויו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליימן. הם יצטרפו לח', מפקד הימ"מ שישיא משואה בכיסוי. השנה נקבע שיא חדש עם הגשת 5,600 הצעות למועמדים להשאת המשואות.

"היו להוריה את כל הסיבות לכעוס ולשנוא, הרי הם איבדו את ביתם רק בגלל דעותיה",  סיפר טרופר על אורי ומיקה בנקי, "אבל כבר מהרגע הראשון הם בחרו בדרך של חיבורים ושותפות, ומאז הם מקדישים חלק ניכר מחייהם ליצירת דיאלוג בין קבוצות שונות בחברה הישראלית ובקידום השותפות. היום בבוקר הודעתי למיקה לאורי שביום העצמאות הקרוב הם ישיאו משואה, לכבוד כל מי שמאמין בשותפות ובביחד הישראלי. המפגש עם משפחת בנקי הוא שיעור חשוב עבורי בעוצמה שיש במתינות ובכוחה הגדול של אהבת אדם. הרבה מדברים על אחדות. מיקה ואורי בנקי עושים אחדות. הלוואי שנצליח כולנו לשנוא פחות ולאהוב יותר".

קלמן סמואלס, מייסד ונשיא ארגון שלוה, התרגש מההודעה כי ישיא משואה ביום העצמאות הקרוב  ואמר: "מי חלם לפני 32 שנה, כשאשתי מלכי ואני הקמנו את שלוה, בעקבות הניסיון האישי שלנו עם בננו יוסי, עיוור וחרש ועם מוגבלות פיזית, שאדליק משואה ביום העצמאות של מדינת ישראל. זהו כבוד עצום עבורי".

קלמן סמואלס, מייסד ונשיא ארגון שלוה

קלמן סמואלס, מייסד ונשיא ארגון שלוה צילום: Jared Bernstein

ד"ר שמחה גִּתְהוֹן, תושבת חולון, היא יו"ר התאגיד הממלכתי "מרכז מורשת יהדות אתיופיה", ממקימי עמותת "עלם" לסיוע לבני נוער במצבי סיכון ומרצה לחינוך באקדמיה. ד"ר גתהון נולדה באתיופיה ועלתה בצעירותה לארץ. תחושת השייכות והמחויבות לקהילה הביאה אותה לפעול בנחישות לקידום ולשילוב של אוכלוסיות מוחלשות ומודרות בחברה הישראלית. "שמחה היא אשת חינוך וחברה מובילה ומהווה סמל עבור רבים מהעולים מאתיופיה", אמר השר טרופר: "העשייה האקדמית שלה לצד העשייה החברתית שלה הם שהופכים אותה לדמות לחיקוי".

עידן קליימן, יליד ירושלים ותושב תל אביב הוא יושב ראש ארגון נכי צה"ל ושירת כלוחם בחטיבת גבעתי בגזרת לבנון וברצועת עזה. במהלך היתקלות עם חוליית מחבלים בח'אן יונס, חדרו לחזהו קליעים. הוא נפצע אנושות ונותר מרותק לכיסא גלגלים. בתהליך השיקום הארוך שעבר נתקל לראשונה בקשיים של פצועי צה"ל, שלרבים מהם המערכת לא ידעה לתת מענה. על אף הקשיים שאיתם התמודד מאז פציעתו, החליט קלימן להתמסר ולהקדיש את כוחותיו ואת יכולותיו במטרה ליצור חברה שוויונית, שבה נכי צה"ל ישתלבו ויזכו גם להכרה מהמדינה וגם ליחס הראוי להם. בשנה האחרונה הוביל למהפך היסטורי ביחס כלפי נכי צה"ל ובטיפול בהם, כשהוא שותף ליישום רפורמת "נפש אחת". 

השר טרופר אמר כי, "עידן הפך לכתובת עבור רבים ועם הלב הגדול נרתם לעזרתם. בשנה האחרונה היה שותף גם לקידום התכנית המהפכנית של "נפש אחת", שמובילה שינוי ביחס של המדינה כלפי מי שנלחם למענה ושילם מחיר עבורה. ראויים נכי צה"ל לכבוד מהמדינה ששלחה אותם אל הקרב".

השינויים בטקס: בלי זיקוקים ובלי נאום ראש הממשלה

בשבוע שעבר הודיע השר טרופר על שורת שינויים בטקס המשואות. השינוי הראשון עליו הכריז הוא שהשנה לא יהיו זיקוקים במהלך הטקס ובסופו, למעט פירוטכניקה קלה, זאת בשל הפגיעה בהלומי הקרב. כמו כן קרא טרופר לראשי הרשויות לנהוג באופן דומה ולוותר על הזיקוקים בערים.

הצעד השני נעשה בהסכמת נפתלי בנט, כשהשניים סיכמו כי לא יהיה נאום, ברכה מצולמת או כניסה טקסית של ראש הממשלה למקום, זאת במטרה לשמור עליו ממלכתי ונקי מפוליטיקה. ראש הממשלה נפתלי בנט יישב בקהל עם משפחתו.

בהמשך הודיע טרופר כי הוא קיבל את מסקנות ועדת מוניץ מלפני מספר שנים בנוגע לחלוקת הכרטיסים לטקס המשואות, למעט תוספת אחת הנוגעת לכרטיסים המחולקים למשרד ראש הממשלה. עד היום נשמרו 200 כרטיסים למשרד רה"מ אך מעתה הם יקוצצו ל-50 בלבד, כששאר הכרטיסים יועברו למשפחות רווחה. 

נוסף תתבצע הנגשה פיזית משמעותית לכיסאות גלגלים, תרגום לשפת הסימנים וערוץ טלוויזיה ייחודי עם תרגום בולט לשפת הסימנים במטרה לתת מקום משמעותי לבעלי מוגבלויות. בטקס ישתתפו אמנים ויוצרים בעלי מוגבלות. "יקבלו מקום בזכות ולא בחסד. לא מחביאים אף אחד", אמר השר טרופר.