האסטרונאוט איתן סטיבה יחגוג את ליל הסדר בחלל

בשל דחייה במועד שיגור "משימת רקיע" בה משתתף האסטרונאוט הישראלי השני בהיסטוריה איתן סטיבה, הצוות צפוי להעביר את ליל הסדר בתחנת החלל הבינלאומית

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 05/04/22 14:51 ד בניסן התשפב

האסטרונאוט איתן סטיבה יחגוג את ליל הסדר בחלל
האסטרונאוט השני, צילום: Flash90

סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) וחברת אקסיום שאחראיות לשיגור החללית הודיעו על דחייה נוספת במועד השיגור של משימת רקיע (Ax-1 של חברת אקסיום) בה משתתף האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה. השיגור צפוי להתרחש, במידה ולא יהיו שינויים נוספים, ביום שישי ה-8 באפריל, בשעה 18:11 שעון ישראל כאשר מועדי הדחייה האפשריים הנוספים הם ה-9 וה-10 באפריל.

הדבר צפוי להשפיע גם על מועד השיגור של משימת Crew 4 של חברת ספייס איקס, שצפויה להמריא לאחר שובה של משימת Ax-1. משמעות הדחייה בתאריך הוא שסטיבה צפוי לחגוג את ליל הסדר בתחנת החלל הבינלאומית, שכן המשימה שלו צפויה להימשך עשרה ימים - וליל הסדר ייחגג ב-יד בניסן, ה-15 באפריל.

חברו הקרוב של אילן רמון ז"ל

סטיבה בן ה-64 התחיל את דרכו כטייס קרב בחיל האוויר, ובמלחמת לבנון הראשונה הפיל חמישה כלי טיס בקרבות אוויר. הוא השתחרר ב-1984 אז הפך לאיש עסקים מצליח כשעיקר עבודתו היא הקים וניהל חברות שעסקו בהקמת תשתיות במדינות מתפתחות, בעיקר באפריקה: נמלי תעופה, רשתות תקשורת, תשתיות חקלאיות וגם מכירת מערכות נשק והגנה. 

סטיבה היה חבר קרוב של אילן רמון ז"ל שהיה אסטרונאוט הישראלי הראשון נספה ב-2003 עם ששת עמיתיו כשמעבורת החלל "קולומביה" התפוצצה במהלך חזרתה לאטמוספרה, בתום שהות של 16 ימים בחלל. מאז שהיה מפקדו בטייסת.

אילן רמון, ממפציצי הכור העיראקי

אילן רמון, ממפציצי הכור העיראקי צילום: Flash90

"התיאבון לטוס לחלל התעורר כשביקרתי את אילן ביוסטון במהלך האימונים שלו למשימה", אמר סטיבה בראיון לאתר מכון דוידסון. "ראיתי שזה קורה, ושזה אפשרי שישראלי יטוס לחלל. כשצפיתי בשיגור שלו החיידק הזה התעורר בי, אבל נשאר זמן רב בגדר חלום, כי לא היה סיכוי לטוס בדרך נורמלית".