מועצת יהודי בריטניה תוקפת את סמוטריץ': "דוחים את דעותיו המתועבות"

יו"ר הציונות הדתית יצא הבוקר לביקור "דחוף" בקהילות היהודיות באירופה, לדיון באתגרי הקהילות היהודיות, בזהות היהודית ובקשר עם ישראל | הארגון הגדול שמאגד את יהודי בריטניה יצא נגדו: "קוראים לכל חברי הקהילה היהודית הבריטית להראות לו את הדלת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/02/22 21:59 ח באדר א'

מועצת יהודי בריטניה תוקפת את סמוטריץ': "דוחים את דעותיו המתועבות"
סמוטריץ', צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' יצא הבוקר (ד') לבריטניה שם ייפגש בימים הקרובים עם רבנים ומנהיגים בכירים בקהילות היהודיות באירופה, לדיון באתגרי הקהילות היהודיות בתקופת הקורונה, בזהות היהודית ובקשר עם מדינת ישראל. הערב, מועצת יהודי בריטניה, תקפה בחריפות את יו"ר הציונות הדתית.

"אנו דוחים את דעותיו המתועבות ואת האידיאולוגיה אשר מעוררת שנאה של בצלאל סמוטריץ' וקוראים לכל חברי הקהילה היהודית הבריטית להראות לו את הדלת. תחזור למטוס בצלאל, ותהיה לדיראון עולם. אתה לא רצוי כאן".

הדברים נכתבו בחשבון הטוויטר של מועצת יהודי בריטניה, אך לא ברור מה הסיבה לתגובתם הקשה לביקורו של סמוטריץ', שכן טרם נחשפו פרטים על הביקור עצמו. בציוץ נוסף הוזכרו (תויגו) עיתונים חשובים בארץ ובעולם בכדי להגדיל את תפוצת הביקורת הקשה. 

תגובתו של סמוטריץ' לדברים הקשים, היתה מאופקת וקצרה: "יהודי בריטניה, אני אוהב אתכם, את כולכם". חבר הכנסת אופיר סופר, חברו של סמטריץ' לסיעה, הגיב: "ציוץ מביש ומוטב היה שיימחק. ‏בצלאל סמוטריץ׳ מנהיג מפלגה בישראל המייצגת כרבע מיליון בוחרים. עם כל הכבוד וההערכה, הכפשת ח״כ סמוטריץ׳ זאת הכפשה של ציבור ישראלי גדול".

סמוטריץ' עדכן מעט בשידור חי בחשבון הפייסבוק שלו: "ערכנו סדרה של פגישות עם מנהיגי קהילות, עם רבנים, עם נציגי קהילות שונות כאן בלונדון. כולם שמחים ומתעניינים מאוד, חשוב להם לומר את אשר על ליבם על אתגרי שימור הזהות היהודית של הדור הצעיר. לא מעט ביקורת כלפי מדינת ישראל על השמיים שנסגרו בשל הקורונה, הם טוענים בצדק, ישראל צריכה להיות פתוחה תמיד לכל יהודי העולם". 

שר התפוצות נחמן שי, התערב וכתב: "לסמוטריץ׳ אין מה לחפש בבריטניה, הקהילה שם כבר השמיעה את דעתה. לגזענות אין מקום בשום מקום. תחזור הביתה". גם סגן השרה יאיר גולן, ביקר את ביקורו של סמוטריץ': "יש לברך על העמדה המוסרית האיתנה של יהדות בריטניה. הלוואי ובקרוב גם אצלנו".

"יוצא בעיקר כדי לשמוע ולוודא שקולן של הקהילות בתפוצות נשמע"

ברקע נסיעת הבזק, השינויים שמקדמת הממשלה בסוגיות הנוגעות לזהותה היהודית של מדינה בדגש על רפורמת הגיור, והשלכותיה על העולם היהודי כולו. לדברי המפלגה, הרפורמה בגיור והשפעותיה על המאבק בהתבוללות מעוררת חשש בקהילות היהודיות באירופה. 

בנייר עמדה שנשלח מאת וועד רבני אירופה לשר לשירותי דת, מתן כהנא, העלו הרבנים את חששם מכך שפריצת סכר בישראל תשפיע על מעמד הקהילות ובתי הדין הרשמיים בתפוצות ויפגע במאמציהם למניעת ההתבוללות. הגיור איננו רק עניין פנים ישראלי אלא כזה הנוגע לעולם היהודי כולו ולכן על שינויים בו להיעשות בהידברות וחשיבה משותפת עם יהדות התפוצות. 

לפני עלייתו למטוס, אמר סמוטריץ': "מאז כניסתי לכנסת כאשר נחשפתי לעומק לחשיבות הקריטית של הקשר שבין ישראל לקהילות היהודיות בתפוצות אני משתדל להיות אוזן קשבת לצרכים ולדאגות של יהדות התפוצות בכל פעילותי בארץ". 

"אני יוצא בעיקר כדי לשמוע ולוודא שקולן של הקהילות בתפוצות נשמע. לאחר שנחשפתי אל עוצמת החשש מהשינויים בנושאי הגיור שיניתי ממנהגי למעט ביציאה מהארץ והחלטתי לצאת לביקור בזק בקהילות אירופה".