היועמ"שית החדשה בהרב-מיארה: "הייעוץ המשפטי אינו קובע את מדיניות הממשלה"

לאחר אישור מינויה בפה אחד של עו"ד גלי בהרב-מיארה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה, הבוקר התקיים טקס הכניסה לתפקיד החשוב, בו התייחסה לפרשת הריגול: "אחד הנושאים הראשונים אליו אדרש עם כניסתי לתפקיד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/02/22 10:01 ז באדר א'

היועמ"שית החדשה בהרב-מיארה: "הייעוץ המשפטי אינו קובע את מדיניות הממשלה"
גלי בהרב-מיארה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

טקס כניסתה לתפקיד של היועצת המשפטית לממשלה החדשה עו''ד גלי בהרב-מיארה, נערך הבוקר (ג') במרכז שלווה בירושלים, והועבר בשידור חי ב"חדשות כיפה". בהרב-מיארה שבה אל השירות הציבורי, אותו עזבה לפני כשש שנים, והיא האישה הראשונה שמכהנת בתפקיד החשוב.

בהרב-מיארה התייחסה בדבריה לפשרת הריגול החמורה במשטרת ישראל: "מטבע הדברים, אחד הנושאים הראשונים אליו אדרש עם כניסתי לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה קשור בפרסומים אודות פעילות המשטרה בהפעלת אמצעי מודיעין מסוימים".

"הייעוץ המשפטי אינו קובע את מדיניות הממשלה", אמרה היועמ"שית החדשה. "זה תפקידם של נבחרי הציבור. תפקידנו הוא להקנות לדרג המדיני ולגורמים המקצועיים ברשות המבצעת את הכלים המשפטיים על מנת להגשים את מדיניותם ולמלא את תפקידם. 

לשם כך אמרה בהרב-מיארה, "נדרש לקיים שיח בין גורמי הייעוץ המשפטי לבין מקבלי ההחלטות והמנהלים בשירות הציבורי, בשלב קבלת ההחלטות ובשלבים המאוחרים לקבלת ההחלטה, כאשר פרקליטות המדינה נדרשת לייצג את עמדת הממשלה בהליכים משפטיים המתנהלים לגביה".

"נדרש לשמור על עצמאותו של היועץ המשפטי לממשלה"

"חובתן של רשויות השלטון לפעול בהתאם לדין ובגבולות החוק היא מושכלת יסוד בשיטתנו המשפטית.
היא מהווה ערובה לשמירתם על ערכי הדמוקרטיה, ובראשם -ההגנה על זכויות האדם, ושמירת המנהל התקין. חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה משקפת עבור רשויות אלו את הדין, כל עוד לא נפסק אחרת על ידי בית המשפט המוסמך".

בסיום דבריה אמרה: "על מנת להבטיח את שלטון החוק במדינת ישראל, נדרש לשמור על עצמאותו של היועץ המשפטי לממשלה ועל עצמאותם של מערך הייעוץ המשפטי ומערך הייצוג המשפטי הכפוף לו, לרבות כמובן התביעה הכללית. יש להפקיד כי כל אלה יהיו נתונים אך ורק למרותו של הדין. בתוך כך, חשוב לחזור ולהדגיש – עצמאותם המקצועית של היועץ המשפטי לממשלה ושל מערכת אכיפת החוק אין משמעה חסינות מביקורת. קיומה של ביקורת אפקטיבית, קיומם של מנגנוני למידה והפקת לקחים, נטילת אחריות במקרים המתאימים, כולם חיוניים על מנת להבטיח את אמון הציבור במערכות אכיפת החוק".

נזכיר כי אתמול, עוד בטרם אושר מינויה בהרב-מיארה ליועצת המשפטית לממשלה, חשף ראש הממשלה נפתלי בנט כי עורכת הדין כבר נבחרה לתפקיד. בנט התייחס לדיווח בעניין השימוש בתוכנת פגסוס ואמר: "הדברים שהתפרסמו, אם הם נכונים, חמורים מאוד. בעוד זמן קצר הממשלה תמנה גם יועמ"שית חדשה". בהמשך הוא הוסיף ואמר: "נחכה עוד כמה שעות, נתייעץ עם השרים המדוברים ועם היועמ"שית החדשה".