הפריפריה מוזנחת סכנת חיים: פי 10 מכשירי אקמו לנפש בתל אביב מאשר בצפון

המכשיר מציל החיים כמעט לא נמצא בפריפריה: התפוצה בצפון היא אחד לכל חצי מיליון תושבים, ובתל אביב אחד לכל 50 אלף. מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ומנהל בית החולים ברזילי: "היעדר מכשיר אקמו פוגע ביכולת שלנו לטפל. בחלק מבתי החולים בפריפריה אין מכשיר, וזה בהחלט גורע מהיכולת הכללית לטפל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/01/22 07:29 כב בשבט התשפב

סכנת חיים: פי 10 מכשירי אקמו לנפש בתל אביב מאשר בצפון
אקמו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הפערים בין הפריפריה למרכז באים לידי ביטוי בשלל היבטים בתחום הבריאות - וכעת מתחדדים הפערים אף יותר: בהיקף תפוצת מכשירי אקמו, המחליפים את פעילות הלב והריאות. באזור הצפון יש שלושה מכשירים בלבד, ובדרום עשרה, לעומת 55 במרכז, 13 בירושלים ו־12 בחיפה. כך עולה מנתונים שמסר משרד הבריאות לוועדת הכספים, לבקשת ח"כ אופיר כץ, שיזם דיון בנושא. כך מפרסמת הבוקר  (ב') מיטל יסעור בית-אור, כתבת הבריאות של "ישראל היום".

מהנתונים עולה פער של פי עשרה בשיעור המכשירים בתל אביב לעומת צפון הארץ. באזור תל אביב יש מכשיר אקמו אחד לכל 50 אלף איש; במחוז ירושלים יש מכשיר אחד לכל 89 אלף איש; בחיפה אחד ל־87 אלף; במרכז אחד ל־85 אלף איש; בדרום מכשיר אחד ל־133 אלף איש - ובצפון מכשיר אחד משרת לא פחות מ־489 אלף איש.

ד"ר סיגל ליברנט טאוב, ראש אגף רפואה כללית במשרד הבריאות, השיבה לוועדת הכספים כי במדינת ישראל יש 94 מכשירי אקמו. רכישת המכשירים נעשתה עצמאית על ידי בתי החולים, אך החל מאוקטובר שעבר, בית חולים שמבקש להפעיל יחידת אקמו זקוק לאישור ועדה מקצועית מטעם משרד הבריאות. חלק מבתי החולים ממתיני לאישור יותר מארבעה חודשים.

מכשיר האקמו עלה לכותרות בשנתיים האחרונות בכל הקשור לטיפול בקורונה, ובשל היותו מוצא אחרון למטופלים שהנשמה לא מועילה להם. 65% מהחולים שטופלו באקמו התאוששו. בתקופות שיאי התחלואה הקשה, נדרשו בתי החולים לתעדף בחיבור למכשיר חולים צעירים יחסית ובעלי סיכוי גדול יותר לחיות.

פרופ' חזי לוי, מנהל ביה"ח ברזילי, הכשיר צוותי רפואה בבית החולים להשתמש במכשיר האקמו, וממתין למשרד הבריאות: "היעדר מכשיר אקמו פוגע ביכולת שלנו לטפל בדורשים טיפול. זה גורם לנו להעביר חולים לבתי חולים גדולים במרכז, אף שגם הם עמוסים. בחלק מבתי החולים בפריפריה אין מכשיר, וזה בהחלט גורע מהיכולת הכללית לטפל".

ד"ר מיקי דודקביץ', מנהל הלל יפה, ממתין כבר יותר משנתיים לאישור של משרד הבריאות להפעיל מכשיר אקמו בבית החולים. "היעדר מכשיר כזה גורם לכך שצריך להעביר חולה במצב קריטי ומסכן חיים. היה גם מקרה של חולה שנפטר לאחר שהגיע לבית חולים אחר".

לצד שירותים ומכשירים נוספים במערכת הבריאות, כמו MRI ,CT או רובוט ניתוחי, גם מכשירי אקמו נמצאים בשיעור נמוך יותר בפריפריה, אף על פי שחוק ביטוח הבריאות הממלכתי קובע ששירותי הבריאות יינתנו באופן שוויוני, "בזמן סביר ובמרחק סביר" מהמטופל.

ח"כ אופיר כץ אומר כי: "זה מחדל מטורף. ההבדלים לא נתפסים בנתונים, ומשרד הבריאות עומד מהצד ומתנהל כאילו האירוע לא שייך לו. פשוט הפקרה בוטה של תושבי הפריפריה. אני זועק מסר חד וברור: חייהם של תושבי הפריפריה לא שווים פחות מחייהם של תושבי המרכז. ביקשתי דיון דחוף בכנסת בנושא, ולא ארפה מהעניין".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן