אם תקום מדינה פלשתינית - היא תהיה חתומה על שמו של בנט

אינני מאלו שחושבים שנפתלי בנט מתכוון לפנות יהודים ולהקים מדינה פלשתינית. אך הממשלה שהוא החליט להקים מחייה רעיונות מעוותים שנקברו מזמן | הטור של דן אילוז

חדשות כיפה דן אילוז 30/12/21 21:55 כו בטבת התשפב

אם תקום מדינה פלשתינית - היא תהיה חתומה על שמו של בנט
דן אילוז, צילום: ראובן קופיצ'ינסקי

ככל הנראה, לא תקום מדינה פלשתינית בממשלה הנוכחית. אין לזה היתכנות אמתית ודווקא בגלל זה, רוב ההתיישבות עוד רדומה מול הסכנה האמתית שקיימת מולנו. הסכנה היא לא הקמת מדינה פלשתינית במיידי, אלא החייאת רעיון שאחרי עשורים של מאמצים הימין הצליח להפוך ללא רלוונטי בכלל.

ב-2009, כשנתניהו עלה לשלטון בפעם השנייה, מדינת ישראל הייתה אחרי ההתנתקות ולקראת תכנית ההתכנסות של אהוד אולמרט. אבו מאזן, תומך הטרור שקורא כיכרות על שמם של רוצחים נתעבים ומשלם משכורות למחבלים, היה נחשב לפרטנר אמתי.

כעשור לאחר מכן, כשנתניהו איבד את השלטון, כמעט אף אחד לא ראה את רעיון שתי המדינות כפתרון רלוונטי. הסכמי אברהם נחתמו ללא כל אזכור למדינה פלשתינית, ישראל נחשבה למעצמה עולמית שכל העולם רוצה בקרבתה, והסיכוי להחלת ריבונות היה גדול בהרבה מהסיכוי להקמת מדינה פלשתינית. אבו מאזן הפך ללא רלוונטי בעליל. גם השמאל המדיני הישראלי הפך ללא רלוונטי אחרי תקופה ארוכה במדבר הפוליטי.

אפשר לבקר את נתניהו על הרבה דברים בהקשר הפלשתיני,  החל מנאום בר אילן ועד אי-החלת הריבונות בשעת הכושר שנוצרה. אך במבחן התוצאה, בתחילת הקדנציה שלו העולם דהר למדינה פלשתינית ובסופה, מי שהאמין שמדינה פלשתינית תקום נשמע כמו אדם הזוי. הקונספציה הזאת הייתה ממש לקראת חיסול מוחלט.

עד שהגיע ראש הממשלה נפתלי בנט.

מאז הקמתה של הממשלה החדשה, מפלגת מרצ שהייתה כאמור לא רלוונטית קיבלה תיקים בכירים והשתמשה במעמד שהיא קיבלה כדי לערוך ביקור פומבי אצל אבו מאזן. גם תנועת מרצ וגם אבו מאזן עוברים תהליך של שיקום שמחזק את שניהם.

תהליך השיקום של אבו מאזן לא הסתיים שם. גם שר הביטחון בכבודו ובעצמו נפגש עם תומך הטרור. יש הטוענים שזהו דבר הגיוני. אחרי הכול, תיאום בטחוני זה דבר חשוב. אך האמת היא שיש מטרה אחרת לפגישה עם האיש שעומד בראש אחד מזרועות ההתנגדות הדיפלומטית והצבאית המשמעותית ביותר למדינת ישראל. המטרה היא להחזיר אותו כשחקן משמעותי ובעל השפעה לזירה המדינית. המטרה היא לסמן שהוא כביכול אדם שיש למצוא שיח עמו ולא עוזרו של רוצח היהודים הגדול ביותר מאז היטלר. וכל זה תחת ממשלתו של נפתלי בנט.

השיח אודות אופק מדיני מול הפלשתינים חזר לשולחן כשהממשלה הזאת החזירה רוח חיים לפתרון שתי המדינות לשני עמים. וכמובן, עם האוכל גם בא התיאבון. קרי -  הלחץ המדיני האינטנסיבי כנגד מדינת ישראל עכשיו רק יגבר.

אינני מאלו שחושבים שנפתלי בנט מתכוון לפנות יהודים ולהקים מדינה פלשתינית. אך הממשלה שהוא החליט להקים מחייה רעיונות מעוותים שנקברו מזמן.

אם בעוד עשור, או אפילו שני עשורים, תקום מדינה פלשתינית, זה יהיה אודות לזרעים שנזרעו היום על יד חברי הממשלה שמנצלים את התרגיל הפוליטי של בנט כדי לקדם את האידאולוגיה השמאלנית שלהם. הזרעים האלו, עם הזמן, יניבו פירות שלצערנו כוללים ויתרים טריטוריאליים על חלקי מולדת, פגיעה במעמדה של ישראל, וסכנה ביטחונית משמעותית.

רעיון מסוכן שהיה כמעט מחוסל קם לתחייה. והכל – חתום על שמו של ראש הממשלה שמאפשר לשותפים שלו לזרוע את אותם הזרעים.

 דן אילוז הוא חבר מועצת עיר ירושלים לשעבר ומנהל הפעילות בארץ של ארגון ציוני אמריקה.