הפיגוע בשער שכם "מתסכל, מרגיש חוסר הוגנות": לוחם מג"ב מגיב לחקירתו

לוחם מג"ב שנטרל יחד עם לוחמת נוספת את המחבל שניסה לרצוח את היהודי בשער שכם, מבקר את ההחלטה לחקור אותם ולקחת את נשקיהם: "במקום שישבחו - לוקחים לחקירה באזהרה" | השר בר-לב: "לא ידעתי את זה, אבל בכל אירוע ירי - מח"ש פועלת לבדיקה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 05/12/21 10:41 א בטבת התשפב

"מתסכל, מרגיש חוסר הוגנות": לוחם מג"ב מגיב לחקירתו
לוחמי מג"ב באזור שער שכם, ארכיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתיעוד מהפיגוע שאירע אתמול (ש') בשער שכם, נראים הלוחמת רש"ט ש' והלוחם רס"ר ל' מנטרלים מחבל ערבי כשהוא שרוע על הקרקע. לאחר החלטה מעוררת מחלוקת של מח"ש, נלקחו השניים לחקירה באזהרה. השניים נחקרו כשעתיים ונשקיהם נלקחו. לאחר כשעתיים שוחררו ללא תנאים מגבילים, ללא נשקם.  

בפתח ישיבת הממשלה שנערכה היום, גיבה השר לביטחון הפנים עמר בר-לב את מח"ש ואת לוחמי מג"ב: "לא ידעתי את זה, אבל בכל אירוע ירי - מח"ש פועלת לבדיקה, לא משנה מה סוג האירוע. לכן, גם באירוע הזה היא פעלה. בנווסף, אין ספק שלוחמי מג"ב, למיטב שיקולי, פעלו בצורה נכונה וראויה. אני משוכנע שזו גם תהיה המסקנה של הבדיקה של מח"ש".  

בעקבות הביקורת הרבה שנשמעה לאחר ההחלטה לחקור את הלוחמים, בפרקליטות המדינה נאלצו להגיב ולהבהיר: "במקום בו אזרח נהרג כתוצאה מירי שוטרים, מח״ש מקיימת הליך בדיקה/חקירה בהתאם לנסיבות. מדובר בנוהל קבוע ושגרתי, ולכן אין בקיומה של החקירה כדי להטיל דופי בהתנהלות השוטרים באירוע".

"חובתה של מח"ש באירועים מעין אלה לשמור בקפידה על  דרישות החוק והצורך החיוני להגן על חיי אדם באשר הוא אדם ובין החובה לאפשר ללוחמי המשטרה להגן באופן אפקטיבי, ללא מורא, על חיי הציבור מפני גורמים עוינים, מתוך הכרה בכך שהשוטר הנקלע לאירוע פיגוע או אירוע מסכן חיים, מפעיל שיקול דעת ומקבל החלטות בדרך כלל תוך שניות ספורות, בעיצומו של אירוע מסעיר מתוך תחושת חירום. גם במקרה זה מבצעים חוקרי מח"ש את תפקידם במקצועיות וברגישות המתבקשת והחלטה תתקבל בסיום החקירה ולאחר בחינת מכלול הנסיבות".

הלוחמים העידו: המחבל זז, בידו סכין ולא ידענו האם הוא מחזיק נשק מתחת לבגדיו

הלוחם והלוחמת ביקרו את ההחלטה לקחת את נשקיהם ולחקור אותם באופן מיידי. "זה מתסכל, מרגיש חוסר הוגנות", אמר הלוחם. ב"חדשות 12" פורסמה הבוקר גרסתם של השניים לפיגוע ולתפקודם.

הלוחמים סיפרו שעמדו באזור כיכר שער שכם בירושלים ובשלב מסוים ראו שני אנשים מתקוטטים, אך עדיין לא הבינו שמדובר בפיגוע. שני הלוחמים רצו לעבר מה שהתברר כמחבל ואזרח ישראלי. הם צעקו "משטרה" כי עדיין חשבו שזו קטטה.

בשלב הזה, טענו הלוחמים, שהם לא ראו שהמחבל דוקר את החרדי וכי הגיעו מתוך כוונה להפריד בין השניים המתקוטטים. באותו רגע המחבל הסתובב וניסה לתקוף גם את הלוחם ולדקור אותו. לדבריו של הלוחם תגובתו היתה לקחת מספר צעדים לאחור, לדרוך את הנשק, ולירות 4-3 כדורים, שהביאו לנפילתו של המחבל.

אחרי שהמחבל נוטרל, צעק הלוחם לשוטרת לחדול ירי. לאחר מכן הבחינו הלוחמת רש"ט ש' והלוחם רס"ר ל', שהמחבל ממשיך לזוז ואף מנסה להתרומם. מכיוון שהסכין עוד היתה בידו וחוסר הידיעה האם הוא מחזיק נשק מתחת לבגדיו או מטען - בהחלטה של שניות מתוך מחשבה שהמחבל עדיין מהווה סכנה - ירו עוד שני כדורים כדי להביא לנטרולו המלא.

הלוחם הסביר לפרקליטו, עו"ד משה אלון, שלדעתו הוא הציל חיים - של החרדי הצעיר וכנראה גם של אחרים, ובמקום שישבחו אותו, לוקחים אותו לחקירה באזהרה. לתחושתו, בנסיבות שהיו בשטח, הוא פעל היטב.

האזרח שנפגע בפיגוע

האזרח שנפגע בפיגוע צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המפכ"ל: "לעם ישראל התווספו הערב עוד שני גיבורים בחג החנוכה"

ברקע ההחלטה לחקור את הלוחמים, קיים מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי, שיחות ועידה עם מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן יחד עם הוריהם של הלוחמת רש"ט ש' והלוחם רס"ר ל'. המפכ"ל ציין בפני ההורים שהוא שוחח עם השר לביטחון הפנים ועם ראש הממשלה והדגיש בפניהם שהם פעלו כשורה וכפי שמצופה משוטרי ולוחמי משטרת ישראל באירוע מהסוג הזה. 

המפכ"ל אמר שיבח את הלוחמים בפני הוריהם: "הלוחמת ש' והלוחם ל' שפעלו באופן נחוש, מקצועי ומהיר ובזכותם ניצלו הערב חיי אדם.  אין לי ספק שלעם ישראל התווספו הערב עוד שני גיבורים בחג החנוכה". עוד אמר המפכ"ל להורים: "אני מחזק את ידכם. אנחנו מלווים את ש' ו- ל' באופן צמוד לרבות סיוע משפטי בתקווה שההליך יסתיים מהר ככל שניתן. המחבל הנתעב ניסה לרצוח אזרח ולאחר שהגיבו הוא ניסה גם לפגוע בהם והודות לתגובה שלהם האירוע הסתיים כשהמחבל מנוטרל וללא פגיעה נוספת לא באזרחים ולא בהם".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן